Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
De Wall Street Journal kondigde deze week aan dat Google nog dit jaar, na een vertraging van bijna een half jaar, in de VS gaat starten met haar E-book Retailing Venture, waarbij een grote collectie van boeken, tegen betaling, beschikbaar komt voor alle eBook/iBook formaten en systemen. Eén keer afrekenen en als lezer kan je dan overal ter wereld je elektronische boek downloaden op jouw device, door eenvoudig jouw elektronische boeken te koppelen aan je Google-Account.
Want het lijkt onvermijdelijk: boekenlezers willen ook hun favoriete schrijvers lezen op een iPad of eBook. Als dat consumentengedrag definitief doorbreekt, dan zullen snel schoolboeken, studieboeken, kookboeken, fotoboeken, enz volgen. Dat zal dan gebeuren ondanks chaos die de uitgevers van de marketing en verkoop van eBooks voor de consument er nu van maken. Bijna alles is daarbij verkeerd of ongelukkig.
Want wat zien we: meerdere eBook formaten voor meerdere platformen en apparaten; verschillende systemen om de de inhoud te beschermen, uitgaande van de fictie dat dat te beschermen is; onduidelijk prijsbeleid, dwz soms onverklaarbaar hoge prijzen vergeleken met het oude gedrukte boek. Nu is er gelukkig Google die bereid lijkt te zijn deze chaos voor de uitgevers op te lossen, hoewel de vraag is of zij dat zo in eerste instantie zullen (h)erkennen.
De analogie met wat de muziek industrie is overkomen is dan ook groot en des te meer verbazingwekkend dat de traditionele print-uitgevers daar niet te veel van lijken te willen leren. Daar is het Apple geweest die het voor die uitgevers grotendeels heeft opgelost.
Want ze lijken zich niet te realiseren dat het hebben van de (oorspronkelijke) digitale-file van het boek geen bescherming biedt tegen illegaal kopiëren of verspreiden. Immers zodra het boek gedrukt in de winkel ligt, is het eenvoudig om het te scannen en vervolgens naar hartenlust op internet te gaan distribueren. Illegaal maar tegen een potentiële wereldbevolking aan verdachten zal weinig te beginnen zijn. De enige manier om hier het illegaal kopiëren en verspreiden te frustreren is het laag houden van de verkoopprijs. Een koper zal het dan geen probleem vinden om via eenvoudig en voor de hand liggende kanalen (Google bijvoorbeeld, Apple Store, Amazone, Boekhuis, de eigen boekwinkel) een bedrag te betalen en eenvoudig af te rekenen. De beste strategie tegen kopiëren is dus de ‘fair’-prijs. En die prijs zal laag zijn. En dat betekent dat een uitgever/auteur alleen geld kan verdienen wanneer de volumes heel hoog worden, en dat vraagt om eenvoud in het vinden van de producten, eenvoud van downloaden en beschikbaar maken voor alle bestaande platformen. Kortom dat vraagt om Google met haar zoekmachine als grootste en belangrijkste internet marketeer in te schakelen.
Hoe gaat Google Book Store met de elektronische aankoop en distributie van eBooks werken:
1. je moet een Google-account hebben.
2. je moet een addendum accepteren op je Google account om daarmee boeken te kopen en/of op te slaan in je Google-account.
3. via bijvoorbeeld Google books zoek je het boek dat je wilt hebben en je koppelt je keuze aan je account. Dit kan ook voor elektronische boeken die je via een ander distributie- of verkoopkanaal koopt.
4. vanaf dat moment kun je via je Google account de gekoppelde boeken vanuit de hele wereld downloaden en op alle computers via je browser lezen. Als Google met de eigenaren van een eBook of iBook device overeenkomsten heeft, en dat ziet er uiteindelijk wel naar uit, dan kun je het boek ook downloaden naar het device van je keuze.
Kortom Google maakt het mogelijk boeken te zoeken, te selecteren, al dan niet via Google te kopen, en dan overal platform-vrij te downloaden naar je eigen devices vanuit elke plaats in de wereld.
Overigens deze Google-actie zal ook nu weer effect hebben op de business-modellen van de bestaande (oude) wereld. Uiteraard zal de rol van de uitgever in de digitale wereld anders worden, want veel auteurs hoeven niet meer vanzelfsprekend gebruik te maken van de diensten van een traditionele uitgever voor wat betreft de productie, distributie en marketing van nieuwe titels. Ook de boekhandelaar is zijn positie als intermediair tussen uitgever en klant niet zeker. Voor beiden geldt: welke nieuwe toegevoegde waarde kunnen zij lezers of auteurs leveren zodat een rol kan worden behouden.
We verwachten deze Google-service in het voorjaar in Europa operationeel.
Tenslotte, al dit digitale gedoe maakt de hobby van de upper-class om vast te houden aan vaste boekenprijs volstrekt uit de tijd. De vraag is hoe politici, verantwoordelijk voor de invoering en handhaving van dit kartel, zich nu in allerlei bochten gaan wringen om de-vaste-boeken-prijs te handhaven of eindelijk bereid zijn het af te schieten. We leven in interessante tijden.
Verder lezen over Crossmedia
Advertising22.07.2024
Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden
Marketing13.10.2023
5 x waarom stockmedia voor je eigen website heel handig zijn
Media14.09.2023
Artifact: alles wat je moet weten over deze handige nieuwsapp
Media22.03.2023
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play
"Voor elk merk het juiste speelveld"DC Business19.01.2023
Zo kies je het juiste kanaal om je boodschap over te brengen
Online10.01.2023
Raad van State geeft advies over reclameverbod voor online gokken
Online13.09.2022
Uitgevers uit onder andere Nederland eisen 25 miljard van Google
Marketing16.06.2022
8 manieren om media monitoring toe te passen in je marketingstrategie
Media monitoring inzetten voor optimaal inzicht over je merkVerder lezen over Ebook
Technology06.01.2023
Apple laat luisterboeken inspreken door kunstmatige intelligentie
Maar dat gaat niet zomaarOnline09.06.2022
Illegale downloader? Ziggo gaat je er niet op aanspreken
Marketing02.03.2021
E-book: Billability kan de gezondheid van je agency schaden
advertorialMarketing22.12.2020
2021 productief beginnen doe je met deze praktische tips
advertorialMarketing21.09.2020
Build Brilliant Brands: e-book vol advies en inzichten van 22 marketingexperts
Media08.09.2020
Deezer lanceert ook kanaal voor luisterboeken in Nederland
Geef je ogen een pauzeEntertainment30.05.2019
Harry Potter fans opgelet: er komen vier nieuwe e-books
Leer meer over de geschiedenis van magieEntertainment24.04.2019