Deze week schreef de New York Times over dat je soms bij Amazon eBooks meer moet betalen voor een Kindle eBook uitgave dan voor het hard-cover broerje. Voorbeeld was de uitgave van Kenn Follett Fall of Giants: eBook $19.99 de hard-cover: $19.39! Inmiddels heeft Amazon de prijs van de eBook verlaagd naar $13.79, maar toch er zijn meer voorbeelden en ook bij bol.com zie je vaak prijzen van eBooks waar je toch even je wenkbrauwen bij optrekt: bijvoorbeeld Pieter Aspe “De vijfdemacht”: eBook € 17,50.
Eerder dit jaar was er in Amerika al een hele discussie wat de prijs van een eBook moet zijn (in verhouding tot de gedrukte versie). Het is duidelijk dat de uitgevers, de boekhandelaren en de internet bookshops zoekende zijn hoe de elektronische versie te positioneren in de markt. Maar voor de consument is het duidelijk: de uitgever heeft aan een eBook minder kosten: geen drukkosten, geen distributiekosten (en eigenlijk ook geen noodzaak voor detailhandel) dus een eBook moet substantieel goedkoper zijn dan het gedrukte boek.
Als zoon van een boekhandelaar voelde ik mij tot voor kort te veel bevooroordeeld om goed te kunnen inschatten of het elektronische boek een kans van slagen heeft op een markt waar de doelgroep in doorsnee introvert is en hecht aan de traditionele waarde van rust nemen om te lezen. Maar de ontwikkelingen zoals we die in Amerika zien, zijn overtuigend: de verkoop van eBooks stijgt explosief; Amazon verkoopt nu al 180 kindle-titels tegen 100 hard-cover titels!
De komst van de iPad en de nu snel verschijnende tablet-clonen zal dit allemaal nog eens versnellen: bij uitstek het nieuwe medium waar in de huiskamer en op de bank ook boeken mee gelezen gaan worden. De huidige generatie van eBook-readers zal qua navigatie en vriendelijkheid snel gaan lijken op wat de iPad nu als norm zet: kleur, vinger-bediening, snel. De klant-onvriendelijke kant van de auteursrechten-bescherming zal er wel afslijten en daarmee komen de uitgaven uiteindelijk terecht in een veel meer open formaat omgeving, zodat alle elektronische boeken op alle soorten van media als vanzelf te lezen zijn.
Voor de traditionele boeken uitgeverij zal het uiteindelijke succes van het op tablets lezen van boeken een ingrijpende verandering van hun hele bedrijfskolom gaan betekenen: andere en directe relaties van de auteurs met hun publiek, veranderende rol van de uitgevers en toegevoegde waarde van de boekhandels. Ook prijsvorming zal concurrerend worden. De vaste boekenprijs hoort in die wereld van de iPad en tablets al helemaal niet meer thuis. Als ze besluiten dat af te schaffen weten we dat ze op de goede weg zijn!