Marketing30.01.2009

We Cross gaat Springdance Stage ontwikkelen


we-cross-gaat-springdance-stage-ontwikke.jpg
we-cross-gaat-springdance-stage-ontwikke.jpg

Inmiddels zijn we alweer 2,5 week start-up van de maand (en ja dat is raar, aangezien het nu 30 januari is, maar daar vinden we zeker een oplossing voor :-). Na onze serie video interviews op Noorderslag met diverse muziek industrie experts, leek het ons een goed idee om eens wat meer inzicht te geven in wat wij met We Cross doen.

Voor degenen die het niet meer weten; We Cross is een jong bedrijf dat crossmediale concepten voor de creatieve sector ontwikkelt en realiseert. In onze concepten integreren we online met offline zoals print, events, mobiel, radio en TV. We werken in opdracht van derden, maar ontwikkelen ook eigen projecten, zoals Next Best Band.

Eind november 2008 zijn wij in contact gekomen met Springdance. Springdance is in Nederland het enige jaarlijkse festival dat zich richt op de presentatie van de nieuwste ontwikkelingen in de (internationale) hedendaagse dans.

In 2008 is de Springdance website geheel vernieuwd. Dit zorgde voor enkele verbeteringen zoals prominentere aandacht voor nieuws en fotomateriaal en een betere navigatie door het programma.

Springdance had echter het idee dat ze nog een volgende stap konden zetten in hun communicatie door de site interactiever te maken. Het doel hiervan is ten eerste om nieuwe doelgroepen te bereiken die weinig tot geen gebruik maken van traditionele media, maar wel actief zijn op internet en ten tweede om meer betrokkenheid van huidige bezoekers te creëren bij het festival.

Daarom hebben wij samen met hen plannen gemaakt om de volgende stap te maken in de online communicatie van Springdance onder de titel: op naar 2.0!

Dans is een visuele kunstvorm en dat communiceert het beste in beeld. Daarom is ervoor gekozen om groot in te zetten op foto en video content die op een laagdrempelige manier verhalen vertellen over Springdance, het festival, de makers, de bezoekers en de voorstellingen. Met deze content kan Springdance niet alleen offline, maar ook online uitgroeien tot hét platform voor moderne dans in Nederland. Daarnaast heeft Springdance de afgelopen jaren het talentontwikkelingsprogramma Europe in Motion voor jonge talentvolle dansmakers uit binnen- en buitenland opgezet. Met dit programma wil Springdance Europese gezelschappen ook na het festival aan zich blijven binden. Op basis van deze twee redenen, is de keuze gemaakt om een eigen community te ontwikkelen met behulp van Ning.

De community van Springdance gaat Springdance Stage heten en wordt zoveel mogelijk geïntegreerd in de huidige website. De communicatiestrategie rondom Springdance 2009 bestaat uit de volgende kernpunten:

  • Er wordt uitgegaan van een crossmediale aanpak, waarbij gebruik wordt gemaakt van internet, events (het festival) en print. 
  • Alle communicatie bevat een duidelijke ‘call to action’.
  • Alle unieke foto- en videocontent is terug te vinden op Springdance Stage. Previews van deze content worden verspreid op verschillende vrienden en content driven netwerken.
  • Een brede zichtbaarheid van Springdance op internet door te participeren op relevante sites en communities.

Deze vier uitgangspunten zorgen voor een plan dat past binnen de organisatorische en budgettaire mogelijkheden van Springdance. De komende weken wordt Springdance Stage verder ontwikkeld. De voortgang van het project (en andere projecten van We Cross!) blijven we ook na onze start-up periode delen, maar dan op onze eigen site.

...