Afgelopen maandag introduceerden we ons hier als start-up van de maand. We vertelden toen onder andere dat we naast opdrachten voor derden ook eigen producten ontwikkelen. Ons eerste eigen product is Next Best Band en daarmee hadden we vorige week ons eerste media relletje te pakken!
Next Best Band is hét eerste crossmediale podium waar bands en muziekfans elkaar ontmoeten en meer van elkaar ontdekken. Dit doen we onder andere met podcasts, unieke video-items, optredens en een community die in de komende weken gelanceerd gaat worden. Omdat we al zoveel mogelijk bands en muziekfans bekend willen maken met Next Best Band, schreven we onder andere een actie uit waarbij we gratis video’s weggeven aan veelbelovende bands. Het concept van deze actie was (en blijft!): vertel ons op welke speciale plek jullie een nummer willen opnemen en wie weet gaan wij deze opnames maken. Een oproepje op de radio leverde direct veel enthousiaste en originele reacties op.
De Utrechtse band Stairs to Nowhere koos voor de legendarische concertzaal Vredenburg in Utrecht die momenteel verbouwd wordt. Wij waren direct enthousiast over het idee en zagen de perfecte guerrilla actie al voor ons. Daarom klommen we twee dagen later op een zondagochtend met de band over de hekken van Vredenburg om de video op te nemen. Hierbij hanteerden we het principe: Take nothing but pictures, leave nothing but footprints. Eind december lanceerden we de video waarin de ‘inbraak’ te zien is.
Vorige week ontstond er een relletje over de actie naar aanleiding van een bericht op Alles over Utrecht waarin te lezen was dat ‘de gemeente baalt van de actie van Stairs to Nowhere’. RTV Utrecht sprak over het kraken van Vredenburg. Hierna verklaarde de gemeente aangifte te gaan doen van de actie en barstte het media geweld los. Onder andere De Pers, 3voor12, Trouw en Volkskrant schreven over de actie en de band werd uitgenodigd bij Spijkers met Koppen.
Wij waren en zijn natuurlijk enorm blij voor de media aandacht die de actie voor de band en voor ons heeft gegenereerd. Dit is gelijk een goede case waarmee we laten zien dat Next Best Band mooie dingen gaat doen voor onontdekte bands, zodat deze bekender worden. En dat is waar het om draait!
Maar als start-up leren we ook van iedere actie. Alhoewel we de communicatie strategie van de actie goed op orde hadden, hadden we niet verwacht dat het mediarelletje zo’n impact zou hebben. Ook kregen we te maken met media die geen bronvermelding toepasten of zelfs de video ‘ripten’ om in een eigen player te zetten en zelfs op TV te vertonen.
Inmiddels is de grootste storm overgewaaid en zijn we weer bezig met de orde van de dag. Momenteel is dat de ontwikkeling van de site en volgende mooie acties!
Last but not least hier natuurlijk DE video. Voor het eerst te zien in onze eigen embeddable flashplayer! Meer zien? Meld je dan nu aan als beta tester op http://www.nextbestband.nl.
Morgen reizen we af naar Groningen waar we voor jullie in tekst en video verslag gaan doen van interessante presentaties op Eurosonic / Noorderslag: hét congres voor de Europese muziekindustrie (als we in de tussentijd niet in de bak belanden natuurlijk).