Events31.01.2008

SiH 2008: Hoe gaat SEM zich volgens Google ontwikkelen


sih-2008-hoe-gaat-sem-zich-volgens-googl.jpg
sih-2008-hoe-gaat-sem-zich-volgens-googl.jpg

Peter van der Graaf heeft zojuist al een flinke voorzet gegeven van de trends die we in 2008 kunnen verwachten. Daarna was het Google die met Carla Yarzagaray een beeld mocht scheppen van hoe zoekmachine marketing zich gaat ontwikkelen.

Online gedrag consument
Het aantal Internet gebruikers is de afgelopen jaren flink gestegen en daarbij ook zeker de breedbandgebruikers. Dit laatste heeft gezorgd voor een 5-tal belangrijke consumenten behoeften:

  1. Entertainment
  2. Community
  3. eCommerce
  4. Communicatie
  5. Informatie

Verandering mediaconsumptie
De consument gaat tegenwoordig zelf op zoek naar content. De consument wil zelf de controle houden en dit laatste is dus ook voor de marketeer een belangrijke omslag in denken en dus ook in uiten m.b.t. marketing. Waar moet mijn klant zo meten zichtbaar zijn? 

Oorzaken informatie revolutie

Technologische drijfveren:

o       Opslagcapaciteit vergroot

o       Toegang (breedband)

o       Productie (simpeler

Menselijke drijfveren:

o       Expressie

o       Communities (contact maken)

o       Kennis

Impact op Search
Google heeft Universal Search geïntroduceerd. Dus niet alleen een lijst met zoekresultaten, maar ook foto’s, videos, nieuws, etc. In de toekomst zal de lijst met zoekresultaten alleen maar kleiner, maar zeker ook relevanter worden. Dit wordt bijv. gedaan door Personalized Search te activeren en de plaats van waar de zoekopdracht (IP) gegeven is.
Google verwacht tevens dat 2008 het jaar wordt van de Mobile Search. De technologie is er klaar voor en daarom is het wachten op de consument.

Waar groeit Search Marketing naar toe?
Er zijn een groot aantal zaken te bedenken op deze vraag wanneer je de bovenstaande zaken in acht neemt. Hieronder de, volgens Google, 5 belangrijkste ontwikkelingen.

1. Search Marketing wordt breder met nieuwe platforms als YouTube en MarktPlaats.

2. Volledige integratie met andere media als TV, radio, billboard, direct mail, bioscoop, krant, mond-tot-mond, abri, e-mail en ga zo maar door. Google werkt daarom ook aan een geïntegreerd Google ad platform. Dus eigenlijk 1 platform van waaruit alle marketinguitingen gestart en gemonitord kunnen worden.

3. Search als volwaardig distributiekanaal

4. Volledig geautomatiseerd proces. Hierbij moet gedacht worden aan integratie van het advertentiesysteem met de website van de adverteerder. Dus feeds m.b.t. het productaanbod op de site en daarop volgend het automatisch aanpassen van de marketingcampagnes m.b.t. het productaanbod.

5. Allround Analytics & Optimalisatie: websitegebruik is erg interessant, maar het automatisch optimaliseren van een website vanuit de analytics resultaten is natuurlijk een volgende stap. Ook Google is zich hiervan bewust en werkt aan de systemen om dit te bewerkstelligen.

Carla heeft duidelijk aangegeven dat Google zich steeds meer begint te richten op de consument én hoe de marketeers daarop moeten reageren. Google probeert hierin de marketeers te helpen met de advertentie- en analyticssystemen die nu aangeboden worden en in de toekomst worden aangeboden. Maar goed het is natuurlijk altijd nog de vraag in hoeverre SEM, analytics en website optimalisatie zich laten automatiseren.

Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.

...

Verder lezen over Google

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Van alle nieuwe code die momenteel bij Google wordt gemaakt schijnt een kwart te zijn gemaakt door computers, in plaats van mensen.

Artificial Intelligence30.10.2024

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

DeepMind, Google’s lab waarin volop met kunstmatige intelligentie wordt geexperimenteerd, is in de prijzen gevallen.

Artificial Intelligence09.10.2024

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

De rechter heeft nu bepaald dat Google de Google Play appwinkel drie jaar lang open moet stellen voor de concurrentie.

Mobile08.10.2024

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Shit, telefoon gestolen. Google introduceert nu drie nieuwe opties om te zorgen dat de dief niet bij je data kan.

Mobile07.10.2024

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Google Gemini Live was al beschikbaar, ook voor Nederlanders, maar nog niet officieel in het Nederlands. Daar komt in de komende weken dus verandering in.

Artificial Intelligence03.10.2024

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Epic had Google vier jaar geleden al aangeklaagd voor het runnen van een monopolie op de appwinkel, maar nu komt daar een nieuwe rechtszaak bij. 

Mobile01.10.2024

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Search25.09.2024

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Verder lezen over Trends

Dit zijn de interieurtrends van dit najaar

Een nieuw seizoen breekt aan en misschien denk je alweer aan het neerzetten van de kerstboom. De zomer laten we achter ons en we zitten meer binnen. Waarom dan tegen een oud interieur aankijken? Dit zijn de interieurtrends van dit najaar.

Lifestyle28.10.2024

Dit zijn de interieurtrends van dit najaar

Dit was het VINT Symposium van 2024

Voor de 30e keer was er het VINT Symposium in het Spant! te Bussum. Dit jaar stond het thema 'Echt Slim' centraal, wat een interessant perspectief bood op de rol van intelligentie in technologie. Elk jaar biedt het symposium de kans om nieuwe technologische trends en inzichten te verkennen, en dit jaar was geen uitzondering.

Events04.07.2024

Dit was het VINT Symposium van 2024

met als thema 'Echt Slim'
​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

“Het lijkt niet uit te maken wat ik doe. Ik ben altijd nummer twee. Niemand weet hoe hard ik het geprobeerd heb. Ik heb gevoelens die ik niet kan uitleggen. Ik word er gek van.” Je zou het niet zeggen, maar dit zijn...

Entertainment27.02.2024

​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google heeft bekendgemaakt welke woorden we nou het meest googelden en dat biedt een verrassende uitkomst op sommige vlakken. In Nederland hielden we ons vooral bezig met het overlijden van Matthew Perry, maar ook zanger...

Search11.12.2023

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

Een dag voor de verkiezingen stijgen GroenLinks-PvdA en met name de PVV plots hard in de peilingen. Volgens Google Trends, een belangrijke indicator voor welke onderwerpen in de samenleving leven, is de PVV in acht van d...

Search21.11.2023

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Ben je op zoek naar een mooi pak waarmee je nog jaren kunt doen? Je hoeft je natuurlijk niet te laten verleiden door de trends van dit moment, maar aan de andere kant, waarom niet? Het voordeel is dat trends in pakken va...

Lifestyle16.02.2023

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Dé onlinemarketingtrends van 2023

De wereld van online marketing staat nooit stil. Ieder bedrijf wil natuurlijk hun graantje mee prikken, maar hoe blijf je actueel? Deze vraag wordt in deze blog behandeld door de laatste onlinemarketingtrends van 2023 on...

DC Business10.01.2023

Dé onlinemarketingtrends van 2023

Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal

Het jaar is weer bijna voorbij. Tijd voor lijstjes en andere bespiegelingen. Op dit moment loopt de verkiezing voor woord van het jaar en vandaag heeft Google haar jaarlijkse overzicht van populaire – trending – zoek...

Search07.12.2022

Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal