Events31.01.2008

SiH 2008: Zoekmachinemarketing up-date


sih-2008-zoekmachinemarketing-up-date.jpg
sih-2008-zoekmachinemarketing-up-date.jpg

Na de aftrap van Ronnie Overgoor is het Peter van der Graaf die het volle Media Plaza toespreekt onder de titel Zoekmachine Up-date. Uit een inventarisatie van het publiek is het duidelijk dat het 50/50 is m.b.t. het ‘soort’ aanwezigen: Bureaus of zelfstandige ondernemers.

Peter geeft tijdens zijn drie kwartier een uiteenzetting van

Na de aftrap van Ronnie Overgoor is het Peter van der Graaf die het volle Media Plaza toespreekt onder de titel Zoekmachine Up-date. Peter begon met een inventarisatie van het publiek en het is duidelijk dat het 50/50 is m.b.t. het ‘soort’ aanwezigen: Bureaus oen zelfstandige ondernemers.

Peter geeft tijdens zijn drie kwartier een uiteenzetting van wat zoekmachinemarketing is en wat het voor een bedrijf kan betekenen. Een goede basis voor de aanwezige ondernemers die SEM nog in-house doen.

De overige spreektijd is besteed aan een onderzoek, uitgevoerd door Peter van der Graaf zelf, naar de SEM trends voor 2008. Het onderzoek is uitgevoerd d.m.v. het interviewen van een 20-tal mensen uit de SEM-branche. Hieronder een samenvattng van de trends:

Veranderde klant:
 – Toenemende betrokkenheid
 – Hoger kennisniveau
 – Geïntegreerde marketingaanpak
 – Meetbaarheid van inspanning en resultaat

Nieuw marktpotentieel:
 – Buitenlandse klanten
 – Kleinere partijen met grotere budgetten
 – Lokale ondernemers
 – Integratie bijzondere resultaten (maps, video, afbeeldingen, nieuws, enz)

Veranderende rol bureaus:
 – Verschuiving van techniek naar marketing
 – Webbouwer begint search te snappen
 – Opleiding en begeleiding (inhouse SEM)

Veranderende marktverhouding:
 – Top-500 kiest ook voor kleinere bureaus (aandacht, service en maatwerk)
 – Meer vraag naar volledige online marketing
 – Meer samenwerking (bureaus onderling en overnames door mediabedrijven)
 – Nieuwe bureaus met bestaande experts

Tekort aan goede mensen:
 – Groeiende vraag in 2008
 – Geen specifieke opleidingen
 – Detachering
 – Kennis is zeer waardevol

Ontwikkeling in SEA
 – Afschaffng van Best Practise Funding (BPF)
 – Hogere biedprijzen

Ontwikkeling in SEO
 – Meer volgens zoekmachine richtlijnen
 – Betere herkenning van natuurlijke tekst door zoekmachines
 – Optimalisatie voor search verticals

Wat brengt 2008???
 – Mobiel zoeken?
 – Betere personalisatie?
 – Audio search?

Duidelijk een enorme lijst met mogelijke trends voor 2008. Erg interessant om eind 2008 nog eens terug te kijken naar deze lijst.

Straks meer over de toekomst van SEM door Google.

Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.

Verder lezen over Trends

Dit was het VINT Symposium van 2024

Voor de 30e keer was er het VINT Symposium in het Spant! te Bussum. Dit jaar stond het thema 'Echt Slim' centraal, wat een interessant perspectief bood op de rol van intelligentie in technologie. Elk jaar biedt het symposium de kans om nieuwe technologische trends en inzichten te verkennen, en dit jaar was geen uitzondering.

Events04.07.2024

Dit was het VINT Symposium van 2024

met als thema 'Echt Slim'
​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

“Het lijkt niet uit te maken wat ik doe. Ik ben altijd nummer twee. Niemand weet hoe hard ik het geprobeerd heb. Ik heb gevoelens die ik niet kan uitleggen. Ik word er gek van.” Je zou het niet zeggen, maar dit zijn...

Entertainment27.02.2024

​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google heeft bekendgemaakt welke woorden we nou het meest googelden en dat biedt een verrassende uitkomst op sommige vlakken. In Nederland hielden we ons vooral bezig met het overlijden van Matthew Perry, maar ook zanger...

Search11.12.2023

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

Een dag voor de verkiezingen stijgen GroenLinks-PvdA en met name de PVV plots hard in de peilingen. Volgens Google Trends, een belangrijke indicator voor welke onderwerpen in de samenleving leven, is de PVV in acht van d...

Search21.11.2023

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Ben je op zoek naar een mooi pak waarmee je nog jaren kunt doen? Je hoeft je natuurlijk niet te laten verleiden door de trends van dit moment, maar aan de andere kant, waarom niet? Het voordeel is dat trends in pakken va...

Lifestyle16.02.2023

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Dé onlinemarketingtrends van 2023

De wereld van online marketing staat nooit stil. Ieder bedrijf wil natuurlijk hun graantje mee prikken, maar hoe blijf je actueel? Deze vraag wordt in deze blog behandeld door de laatste onlinemarketingtrends van 2023 on...

DC Business10.01.2023

Dé onlinemarketingtrends van 2023

Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal

Het jaar is weer bijna voorbij. Tijd voor lijstjes en andere bespiegelingen. Op dit moment loopt de verkiezing voor woord van het jaar en vandaag heeft Google haar jaarlijkse overzicht van populaire – trending – zoek...

Search07.12.2022

Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal

​De leukste kantoortrends van 2022

Om optimaal te kunnen werken is het van groot belang dat u over een goed kantoor beschikt. Nu is het wellicht mogelijk dat u een kantoor wilt huren maar dat u niet precies weet waar u moet beginnen. Aangezien wij ervoor...

DC Business04.04.2022

​De leukste kantoortrends van 2022

Verder lezen over Zoekmachine

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Het is volgens Google bedoeld om te zorgen dat zoekresultaten eerder laden, in plaats van dat je allemaal dingen geladen krijgt waar je helemaal niet om hebt gevraagd.

Search26.06.2024

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google legt uit waarom de AI wilde dat je lijm op je pizza deed

Google AI Overview moet met handige samenvattingen van zoekresultaten komen, maar raadde mensen aan om lijm op een pizza te doen. Zo zit dat.

Search31.05.2024

Google legt uit waarom de AI wilde dat je lijm op je pizza deed

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

AI is wat de klok slaat: 3 grote AI-dingen die Google gaat doen

Er werd veel gezegd, er werd ook wel heel wat gewauweld, maar Google heeft drie AI-mogelijkheden aangekondigd die ons opvielen.

Online14.05.2024

AI is wat de klok slaat: 3 grote AI-dingen die Google gaat doen

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

Het aantal zoekopdrachten naar AI steeg in 2023 met 300%

Het aantal zoekopdrachten naar kunstmatige intelligentie (AI) heeft vorig jaar in Nederland een recordhoogte bereikt. Uit nieuwe cijfers van zoekmachine Google is een toename van 300% te zien sinds 2022 en 670% sinds 20...

Search19.01.2024

Het aantal zoekopdrachten naar AI steeg in 2023 met 300%