De Wall Street Journal kondigde deze week aan dat Google nog dit jaar, na een vertraging van bijna een half jaar, in de VS gaat starten met haar E-book Retailing Venture, waarbij een grote collectie van boeken, tegen betaling, beschikbaar komt voor alle eBook/iBook formaten en systemen. Eén keer afrekenen en als lezer kan je dan overal ter wereld je elektronische boek downloaden op jouw device, door eenvoudig jouw elektronische boeken te koppelen aan je Google-Account.
Want het lijkt onvermijdelijk: boekenlezers willen ook hun favoriete schrijvers lezen op een iPad of eBook. Als dat consumentengedrag definitief doorbreekt, dan zullen snel schoolboeken, studieboeken, kookboeken, fotoboeken, enz volgen. Dat zal dan gebeuren ondanks chaos die de uitgevers van de marketing en verkoop van eBooks voor de consument er nu van maken. Bijna alles is daarbij verkeerd of ongelukkig.
Want wat zien we: meerdere eBook formaten voor meerdere platformen en apparaten; verschillende systemen om de de inhoud te beschermen, uitgaande van de fictie dat dat te beschermen is; onduidelijk prijsbeleid, dwz soms onverklaarbaar hoge prijzen vergeleken met het oude gedrukte boek. Nu is er gelukkig Google die bereid lijkt te zijn deze chaos voor de uitgevers op te lossen, hoewel de vraag is of zij dat zo in eerste instantie zullen (h)erkennen.
De analogie met wat de muziek industrie is overkomen is dan ook groot en des te meer verbazingwekkend dat de traditionele print-uitgevers daar niet te veel van lijken te willen leren. Daar is het Apple geweest die het voor die uitgevers grotendeels heeft opgelost.
Want ze lijken zich niet te realiseren dat het hebben van de (oorspronkelijke) digitale-file van het boek geen bescherming biedt tegen illegaal kopiëren of verspreiden. Immers zodra het boek gedrukt in de winkel ligt, is het eenvoudig om het te scannen en vervolgens naar hartenlust op internet te gaan distribueren. Illegaal maar tegen een potentiële wereldbevolking aan verdachten zal weinig te beginnen zijn. De enige manier om hier het illegaal kopiëren en verspreiden te frustreren is het laag houden van de verkoopprijs. Een koper zal het dan geen probleem vinden om via eenvoudig en voor de hand liggende kanalen (Google bijvoorbeeld, Apple Store, Amazone, Boekhuis, de eigen boekwinkel) een bedrag te betalen en eenvoudig af te rekenen. De beste strategie tegen kopiëren is dus de ‘fair’-prijs. En die prijs zal laag zijn. En dat betekent dat een uitgever/auteur alleen geld kan verdienen wanneer de volumes heel hoog worden, en dat vraagt om eenvoud in het vinden van de producten, eenvoud van downloaden en beschikbaar maken voor alle bestaande platformen. Kortom dat vraagt om Google met haar zoekmachine als grootste en belangrijkste internet marketeer in te schakelen.
Hoe gaat Google Book Store met de elektronische aankoop en distributie van eBooks werken:
1. je moet een Google-account hebben.
2. je moet een addendum accepteren op je Google account om daarmee boeken te kopen en/of op te slaan in je Google-account.
3. via bijvoorbeeld Google books zoek je het boek dat je wilt hebben en je koppelt je keuze aan je account. Dit kan ook voor elektronische boeken die je via een ander distributie- of verkoopkanaal koopt.
4. vanaf dat moment kun je via je Google account de gekoppelde boeken vanuit de hele wereld downloaden en op alle computers via je browser lezen. Als Google met de eigenaren van een eBook of iBook device overeenkomsten heeft, en dat ziet er uiteindelijk wel naar uit, dan kun je het boek ook downloaden naar het device van je keuze.
Kortom Google maakt het mogelijk boeken te zoeken, te selecteren, al dan niet via Google te kopen, en dan overal platform-vrij te downloaden naar je eigen devices vanuit elke plaats in de wereld.
Overigens deze Google-actie zal ook nu weer effect hebben op de business-modellen van de bestaande (oude) wereld. Uiteraard zal de rol van de uitgever in de digitale wereld anders worden, want veel auteurs hoeven niet meer vanzelfsprekend gebruik te maken van de diensten van een traditionele uitgever voor wat betreft de productie, distributie en marketing van nieuwe titels. Ook de boekhandelaar is zijn positie als intermediair tussen uitgever en klant niet zeker. Voor beiden geldt: welke nieuwe toegevoegde waarde kunnen zij lezers of auteurs leveren zodat een rol kan worden behouden.
We verwachten deze Google-service in het voorjaar in Europa operationeel.
Tenslotte, al dit digitale gedoe maakt de hobby van de upper-class om vast te houden aan vaste boekenprijs volstrekt uit de tijd. De vraag is hoe politici, verantwoordelijk voor de invoering en handhaving van dit kartel, zich nu in allerlei bochten gaan wringen om de-vaste-boeken-prijs te handhaven of eindelijk bereid zijn het af te schieten. We leven in interessante tijden.