We zien in Nederland steeds vaker Foursquare stickers op ramen van winkels, hotels en horeca-gelegenheden zitten. Het is een indicatie dat Foursquare bij ons langzaam maar zeker populairder aan het worden is.
En ondanks dat ik de service zelf gebruik en zie dat er meer en meer specials worden aangeboden, niet meer dan een indicatie waaraan je kunt zien dat Location Based applicaties ook begrepen worden, blijft voor mij de vraag of de service het echt gaat redden tegenover Facebook Places.
Facebook groeit als kool in Nederland maar Facebook Places is hier nog redelijk onbekend. Zo ook Facebook Deals tegenover Groupon welke dienst in Nederland langzaam bekender aan het worden is. In de VS is er daarnaast nog een derde grote speler LivingSocial die behoorlijk agressief in de markt opereert. Wat meespeelt in de populariteit is dat dit soort partijen nauwelijks lokale organisaties hebben om hun diensten te vermarkten en worden consumenten en bedrijven vrijwel alleen geinformeerd via blogs en sociale media. Hiermee bereik je in eerste instantie altijd de early-adaptors maar kost het echt veel meer tijd voordat de grote massa een dienst op zal pakken.
Voorafgaande aan het Social-Loco event in San Francisco van vorige week werden ruim 1000 mensen in de VS door bynd.com geinterviewd over diensten als Facebook Places, Groupon, Living Social, Foursquare en Twitter. Het onderzoek, Infographic na de lees meer, is niet 1:1 representatief voor de situatie in Nederland maar wel degelijk interessant vanwege de resultaten. Facebook Places lijkt hier overduidelijk winnaar.
Grote afbeelding met meer data. o.a. over online conversation vindt je hier.