Utrechters die op zoek zijn naar nieuws en berichtgeving over hun stad, kunnen vanaf vandaag een gratis abonnement nemen op De Utrechtse Internet Courant. Behalve via dagelijkse digitale nieuwsbrieven, wordt er ook specifiek lokaal nieuws verspreid via de website, Twitter en Facebook.
“DUIC duidt het nieuws,” aldus Joris Daalhuisen, een van de initiatiefnemers. “Dat hebben we expliciet opgenomen in ons redactiestatuut. We geven het nieuws dus niet alleen door, maar plaatsen het in een context. Daarbij wordt veel gebruik gemaakt van sprekende beelden. Wij beantwoorden vragen als: waarom is het belangrijk voor Utrecht en wat zijn de gevolgen voor Utrecht?”. Dat duiden gebeurt door een team van professionele redacteuren. Lokale correspondenten speuren continu naar nieuws uit de Utrechtse wijken. Voorts zal een aantal toonaangevende Utrechters hun medewerking als columnist verlenen aan DUIC.“
DUIC steunt op een aantal redactionele peilers: nieuws, economie, sport, politiek, cultuur, uitgaan, criminaliteit en wonen. Achter DUIC gaat een consortium van 4 investeerders uit de mediawereld schuil. Er wordt gestart met een bèta-versie om ervaring op te doen. Naar verwachting zal de officiële start begin september 2011 plaatsvinden. Het is de ambitie om DUIC te laten uitgroeien tot een multimediaal platform voor Utrecht, waarop ook plaats is voor TV en debat.
Leuk initiatief, maar wel iets waar ze in de krantenwereld waarschijnlijk minder blij mee zijn, kranten blijven namelijk nog altijd worstelen met het Business Model Internet.