De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Het project ‘Accept or Decline‘, waarbij een groot aantal lezers de gebruikersvoorwaarden van populaire diensten doornamen, zit er op. Het eindrapport werd vrijdag gepubliceerd en bevat enkele onthutsende resultaten. Helaas weigerde veel doorgelichte organisaties in te gaan op de kritische vragen van de onderzoekers, waardoor toelichtingen vanuit de organisatie op sommige conclusies ontbreken
Uit de reacties van verschillende diensten die dat wel deden, kon er regelmatig opgemaakt worden dat bepaalde informatie wel degelijk ergens op de site te vinden was, er blijkbaar de verkeerde conclusies waren getrokken, of dat het toch echt anders in elkaar zat dan in de eigen voorwaarden was vermeld. Daarop volgde vaak een uitgebreide tekst met uitleg over hoe het allemaal wél in elkaar zit.
De eerste Web 2.0-conferentie werd in 2004 georganiseerd in San Francisco. Opeens was user generated content het nieuwe toverwoord. Inhoud door de consument, voor de consument. De slimme internetondernemer hoefde de sterk toenemende behoefte om online te delen alleen nog maar te faciliteren. Wat een prachtige propositie, juichten de organisatoren van de conferentie: ‘The customers are building your business for you!’
We weten inmiddels allemaal hoe dat werkt: wil je net lekker je tanden zetten in een nieuw online speeltje, duikt er zo’n vervelend pop-up schermpje op met een flinke lap juridisch gebrabbel. Gaat u akkoord? Maar weinigen nemen de moeite er doorheen te ploegen voor ze doorklikken. Zo’n vijftien procent van alle gebruikers, blijkt uit onderzoek door TRUSTe, een online privacybureau uit San Francisco. Dat lijkt ons nog veel. Het nieuwe speeltje lonkt immers, en wat kan het doorklikken van zo’n stukje tekst nou voor kwaad? Heel veel, blijkt uit onderzoek van zo’n tachtig kritische lezers en vijf messcherpe juristen.
Gebruikersvoorwaarden blijken er toch vooral te zijn om de gebruikers zo kort mogelijk te houden. Rechten die in de ‘echte wereld’ vanzelfsprekend zijn, worden in cyberspace opeens op schokkende wijze herschreven in het nadeel van de consument. Helaas valt dat doorgaans niet gemakkelijk op te maken uit de lange stukken wollige juristenpraat. Vaak kunnen deze teksten echter verrassend eenvoudig worden samengevat: door ondertekening doe je afstand van vrijwel al je rechten.
Sommige voorwaarden worden met deze uitspraak direct aangesproken, maar geeft het precies hoe het met onze rechten daar is gesteld. Voor alle voorwaarden geldt dat het op zijn minst buitengewoon nuttig is als je weet waar je nu eigenlijk precies allemaal je (elektronische) handtekening onder zet.
‘Accept or Decline’ wil je daar graag bij helpen en je bewust maken van de consequenties. De belangrijkste bevindingen zijn nu in een compleet verslag beschreven, die je nog eens rustig kunt nalezen. Ook wij hechten waarde aan duidelijkheid en dat is er nu min of meer. Jammer, dat alleen de meeste organisaties niks van zich hebben laten horen. Blijkbaar hadden ze geen behoefte om toelichting te geven op hun voorwaarden.
Hieronder een overzicht van alle rapportcijfers. Met dank aan Bright voor het uitvoerige onderzoek en goede verslaglegging.
Maar wat is jullie het meest opgevallen?
Verder lezen over Onderzoek
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Online28.10.2024
Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Artificial Intelligence14.08.2024
Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?
Nieuws12.08.2024