Accept or decline? Dat is de vraag die je altijd krijgt wanneer je een programma of app hebt gedownload. De meeste gebruikers klikken dan, zonder de Algemene voorwaarden te lezen, op akkoord en hebben geen flauw idee wat hier instaat. Maar waar ben je nu akkoord meegegaan en wat betekent dit voor je persoonlijke informatie?
Tijd om daar eens verandering in te brengen en wel duidelijk te maken, welke haken en ogen aan deze voorwaarden zitten. Daarom is Bright een crowdonderzoek naar gebruiksvoorwaarden gestart. Daarin worden ze bijgestaan door crowd-expert Erwin Blom en diverse juristen. Maar veel belangrijker is, dat ze jullie hulp nodig hebben.
Algemene voorwaarden blinken nou niet uit in begrijpelijkheid en zijn over het algemeen niet lekker leesbaar. Maar beseffen we eigenlijk wel, wat voor gevolgen een ‘blind’ akkoord kan hebben. Wat gebeurt er met het eigendom van jouw e-mails, foto’s, video’s, persoonlijke gegevens en documenten op je computer? Blijven die nog wel alleen van jou of geef je dat (deels) uit handen door akkoord te gaan? En wat kunnen zij allemaal met jouw informatie doen?
In het verleden is er al sprake geweest van dit soort situaties. Als je bijvoorbeeld je foto stuurde naar Skoeps, stond in de algemene voorwaarden dat je akkoord ging met het overdragen van alle intellectuele eigendomsrechten. Nog een voorbeeld is de e-mail dienst Gmail van Google. Die lagen in 2004 onder vuur, omdat in de algemene voorwaarden stond dat Google e-mails mocht scannen op sleutelwoorden om de betreffende gebruiker vervolgens doelgerichte reclame te versturen. Dat is niet echt de bedoeling van zo’n dienst.
Ook Google Talk scheen er nogal bijzondere gebruiksvoorwaarden op na te houden. In de algemene voorwaarden was te lezen dat de dienst gedetailleerde statistieken bewaarde. Er werd een lijst bijgehouden met daarop het aantal contacten, met welke mensen werd gepraat, hoe vaak bestanden werden verzonden en op welke momenten Google Talk werd gebruikt. Bij het akkoord gaan met deze voorwaarden, ging je hiermee dus ook akkoord. Maar wie besefte dat?
Daarom is het heel belangrijk dat het onderzoek van Bright goed wordt uitgevoerd, om nu eindelijk eens inzicht te krijgen in deze voorwaarden. Op deze manier moeten we ons bewuster worden van de diensten waar we gebruik van maken. De diensten waar het onderzoek zich in eerste instantie op gaat richten zijn:
- Google (Search, Gmail, YouTube, Docs, Android)
- Apple (iTunes, MobileMe)
- Yahoo (Flickr)
- Microsoft (Hotmail, Windows Live Messenger)
- Hyves
- Marktplaats
- Paypal
- Dropbox
- Foursquare
- Skype
- Habbo
- Vimeo
- Spotify
- Tumblr
- Blizzard (World of Warcraft)
Deelnemen
Het is natuurlijk de bedoeling dat zoveel mogelijk mensen gaan meehelpen aan het onderzoek. Je gaat aandachtig de voorwaarden van een dienst doorlezen. Je krijgt dan een lijst met onderwerpen en dien je alle opmerkelijke passages te onderstrepen. Staan er dus zaken in, die mogelijk onze privacy aantasten maar ook bepalingen over garantie, aansprakelijkheid of eigendom waarvan je vermoedt dat het grote publiek dat zou willen of moeten weten dan is het de bedoeling dat je deze markeert. Al deze bevindingen worden dan nagelopen door juridische experts en alle nieuwswaardige bevindingen zullen door Bright en de mediapartners behandeld worden. Eventueel met persoonlijk commentaar van de verantwoordelijke deelnemer.
Wat heb je nodig?
Allereerst heb je een Google account nodig, analytisch vermogen en vrije tijd. Als je interesse hebt, kun je een mail met je volledige naam sturen naar crowd@bright.nl. De organisatie reageert vervolgens met meer details. Het onderzoek start op 18 februari en duurt ongeveer 2 weken. Naast de online berichtgeving neemt de organisatie een groot eindverslag, in het april-mei nummer van Bright Magazine, op.
In dit project wordt Bright bijgestaan door mediapartners Nrc Next, RTL Nieuws, Dutchcowboys, The Next Web en Dutch Cowgirls. Want als we met z’n allen de schouders eronder zetten, kunnen we in korte tijd veel werk verzetten.
Verder lezen over Onderzoek
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Online28.10.2024
Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Artificial Intelligence14.08.2024
Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?
Nieuws12.08.2024