Online03.04.2011

Accept or decline: Microsoft scoort een dikke onvoldoende


accept-or-decline-microsoft-scoort-een-d.jpg
accept-or-decline-microsoft-scoort-een-d.jpg

Na Facebook komt ook Microsoft niet zo goed uit de Accept or Decline test. Het rapport dat is opgesteld door de testlezers en juristen over Hotmail en MSN Messenger staat vol onvoldoendes. Ook Microsoft verwijst in haar algemene voorwaarden door naar andere documenten, waardoor de tekst nauwelijks nog leesbaar is. Daarbij zijn de juristen bij Microsoft verliefd op de zin ‘zolang de wet het toelaat’, constateert juriste Anna Faber. Onder andere bij het beperken van de aansprakelijkheid en voorwaarden van de overeenkomst wordt dit storende voorbehoud gemaakt.

Het onderzoeksteam waarschuwde Microsoft weken vooraf, dat ze een aantal pittige vragen over gebruiksvoorwaarden konden verwachten. Toen deze lijst eenmaal verstuurd was, had Microsoft een werkweek de tijd om deze te beantwoorden. Helaas ontvingen ze kort voor de deadline het bericht dat Microsoft niet zou antwoorden. “Omdat dit een onderwerp is waar Microsoft Corporate op moet antwoorden , is de gestelde deadline (vandaag) te kort om je van antwoorden te voorzien.” Arnoud, blogger bij Bright, noemt het een smoesje dat de gemiddelde brugklasser niet zonder schaamrood op de kaken zou kunnen vertellen.

Maar waarom komt Microsoft er zo slecht uit? De organisatie laat haar gebruikers namelijk zelf uitzoeken wat valt onder ‘zolang de wet het toelaat’. Ze mogen van zichzelf bovendien zonder opgaaf van redenen allerlei ingrijpende acties ondernemen. Een account annuleren, content van een gebruiker weigeren te publiceren, e-mails en andere communicatie blokkeren en zonder aankondiging de voorwaarden aanpassen zijn slechts voorbeelden van acties die Microsoft zomaar kan besluiten te nemen. Niet echt klantvriendelijk!

Microsoft belooft in haar pricaypolicy: “Behalve in de gevallen die worden beschreven in dit document, verspreiden wij uw gegevens op geen enkele manier buiten Microsoft en zijn gecontroleerde dochterondernemingen en partners zonder daar uw uitdrukkelijke toestemming voor te hebben gevraagd.” Als je dit naar normaal Nederlands vertaalt komt het er op neer, dat er een lange reeks bedrijven zonder enig voorbehoud kunnen beschikken over al onze persoonlijke gegevens. Verderop in de policy doet de organisatie een boekje open over een deel van deze bedrijven. “We laten ook andere reclamebedrijven en andere advertentienetwerken reclame weergeven op onze websites. Tot deze bedrijven behoren momenteel: 24/7 Real Media, aCerno, Inc, AdBlade, AdConion, AdFusion, Advertising.com, Bane Media, Brand.net, CasaleMedia, Collective Media, Fox Interactive, Interclick, Millennial, PrecisionClick, ROI Media, Sociale media,Specifieke media, TrafficMarketplace, Tribal Fusion, ValueClick, en YuMe.” Jelle, een van de testlezers, noemt dit een lijst met op zijn minst enkele twijfelachtige firma’s.

Ook heerst er nog onduidelijkheid over de manier waarop de privacyvoorwaarden van Microsoft, ook gelden voor de websites waarop zij de gebruikers volgen door middel van ‘cookies, webbakens en andere technologieën.’ Microsoft geeft wel aan dat ze informatie verzamelt zonder een persoon daarmee te kunnen identificeren, maar verderop in de voorwaarden vertelt het bedrijf dat verzamelde informatie wordt gekoppeld aan een identificatienummer. De testlezers en juristen vonden dit nogal dubbel. En wat wordt er verstaan onder dit ID-nummer? Maar zoals in het begin aangegeven, blijft Microsoft ons het antwoord op deze vraag schuldig.

Conclusie

Door de grote hoeveelheid verwijzingen zijn de voorwaarden van Microsoft’s Messenger en Hotmail lastig te begrijpen. Wie dat wel lukt, treft vooral een grote minachting voor de gebruikers van deze diensten. Die moeten namelijk zelf maar uitzoeken wat voor rechten en plichten ze eraan kunnen ontlenen. Verkregen persoonsgegevens worden rijkelijk gedeeld met een lange reeks bedrijven, en bovendien gekoppeld aan een niet nader gespecificeerd ID-nummer. Al met al geen lectuur om vrolijk van te worden en een schaamteloos optreden van de organisatie.

Rapportcijfer: 3

Dit rapport is onderdeel van een crowdonderzoek naar de gebruiksvoorwaarden van enkele grote online platformen. Tot dusver zijn de volgende organisaties beoordeeld:

NB: Scores van 1 tot 10 (1 voor hufterige uitvreters tot 10 voor heilige boontjes)

...

Verder lezen over Microsoft

Microsoft Outlook loopt vast door deze heel gewone activiteit

Even snel iets kopieren-plakken is er niet meer bij voor mensen die Klassieke Outlook gebruiken. Maar er is een oplossing.

Online04.11.2024

Microsoft Outlook loopt vast door deze heel gewone activiteit

Er is een workaround
Microsoft stelt release van AI-meekijker Recall weer uit

Eerst leek de wereld er nog niet klaar voor en nu is het juist Microsoft zelf dat er niet klaar voor is. Recall is weer uitgesteld.

Artificial Intelligence31.10.2024

Microsoft stelt release van AI-meekijker Recall weer uit

Je nieuwe collega’s zijn autonome AI-agents in Microsoft Copilot

Microsoft voegt nieuwe, AI-agents toe aan Copilot. Ze zijn geheel zelfwerkend, dus ze verrichten allerlei taken die werk uit handen nemen van menselijke medewerkers.

Artificial Intelligence22.10.2024

Je nieuwe collega’s zijn autonome AI-agents in Microsoft Copilot

5 handige programma’s voor online samenwerken

Online samenwerken kan voor problemen zorgen: miscommunicaties ontstaan vrij snel. Met deze tools gaat samenwerken beter.

Online11.10.2024

5 handige programma’s voor online samenwerken

Microsoft breidt zijn AI-hulp Copilot uit en zet Recall toch door

AI is nog flink in ontwikkeling, maar de innovaties volgen elkaar in een rapper tempo op dan ooit. Dat stelt Microsoft, het IT-bedrijf dat zelf ook flink innoveert met zijn Copilot-AI.

Artificial Intelligence02.10.2024

Microsoft breidt zijn AI-hulp Copilot uit en zet Recall toch door

OpenAI is van plan om ChatGPT steeds duurder te maken

Voor het einde van het jaar zou de prijs van ChatGPT met 2 dollar worden opgehoogd, zo blijkt uit een investeringsrapport. In 5 jaar tijd wordt dat 44 dollar per maand.

Artificial Intelligence01.10.2024

OpenAI is van plan om ChatGPT steeds duurder te maken

Microsoft Copilot komt met Pages: een ultiem samenwerkdocument

Microsoft kondigde Copilot Wave 2 aan in een livestream. Eén van de handigste nieuwe taken is Pages waarmee samenwerken beter moet gaan.

Artificial Intelligence17.09.2024

Microsoft Copilot komt met Pages: een ultiem samenwerkdocument

Oprah leidt een panel met belangrijke mensen in AI: de wereld is verbaasd

Oprah presenteert een tv-special om te vertellen hoe AI het dagelijks leven beïnvloedt en er zitten bekende mensen uit de tech-industrie bij om dat verhaal te doen.

Artificial Intelligence04.09.2024

Oprah leidt een panel met belangrijke mensen in AI: de wereld is verbaasd

Verder lezen over Privacy

Hoe bescherm je de data in je brein?

Het is niet ondenkbaar dat er straks ook mensen die geen lichamelijke beperkingen hebben met een breinchip rondlopen. Maar: hoe zorg je dat je breindata beschermd blijft?

Cybercrime30.09.2024

Hoe bescherm je de data in je brein?

Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer

Cybercrime16.09.2024

Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer

zorgen om privacy tijdens woon-werkverkeer
Telegram modereert privégesprekken toch niet

Het leek erop dat Telegram van plan was om ook privégesprekken te gaan modereren, maar stelt nu dat dat niet zo is.

Social Media09.09.2024

Telegram modereert privégesprekken toch niet

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Er zijn weinig gegevens gevoeliger dan informatie over je HIV-status of wanneer je voor het laatst bent getest. Grindr is daar echter niet zo voorzichtig mee omgegaan en wordt nu aangeklaagd.

Online24.04.2024

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security