De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Het is alweer een aantal weken geleden dat het project ‘Accept or Decline’ startte. De afgelopen weken hebben veel deelnemers meegeholpen om de gebruikersovereenkomsten van bekende internetdiensten eens nader te onderzoeken. Nu kunnen we de eerste beoordeling bekendmaken, namelijk die van Facebook. Een team van 12 personen hebben een scherpe blik geworpen op de zeven verschillende documenten met voorwaarden van Facebook. Vervolgens was het de beurt aan experts Arnold Roosendaal en Simone Fennell om de bevindingen van juridische feedback te voorzien. Dat bleek een flinke kluif te zijn.
“Facebook is about sharing info with friends and communities”, luidt de slogan. Maar sharing nemen ze wel erg serieus. Facebook deelt namelijk onze gegevens al, wanneer ze denken dat we hier toestemming voor gegeven. Dat blijkt uit de conclusie van de juristen. “Als er een andere grond is voor rechtmatige verwerking, dan wordt deze hier niet genoemd. Gezien de formulering lijkt die ook absoluut niet aanwezig. In strijd met de wet dus!” aldus Arnold Roosendaal.
Bevindingen
Het sociale netwerk schermt met een groot aantal verschillende voorwaarden en verwijst telkens naar andere voorwaarden. Het zou volgens de testlezers verboden moeten worden, om telkens die belangrijke informatie in een ander document te verbergen met alleen een verwijzing. Helaas is dat volgens de juristen niet verboden, maar geven wel toe dat ze niet makkelijk te lezen zijn.
Ondanks de spreiding van de voorwaarden, was er wel de zorg over de manier waarop Facebook informatie verzamelt. Zo mogen apps niet alleen de privégegevens van de directe gebruikers downloaden, maar ook van hun complete vriendenkring (mits vrienden alles delen). Hetzelfde geldt voor pre-approved websites. In een van de documenten is te lezen dat Facebook-leden automatisch instemmen met doorgifte aan en verwerking van hun gegevens.
Tevens worden vragen gesteld bij de manier waarop Facebook het webgedrag van leden volgt. Zelf geven ze aan, dat ze dit doen om haar diensten te kunnen personaliseren en ze de gegevens na 180 dagen anonimiseren. ‘Maar wat betekent anonimiseren in dit geval?’, vraagt Roosendaal zich af. Eigenlijk moet die informatie direct verwijderd worden.
Conclusie
Via tips probeert Facebook gebruiksvriendelijk te zijn, maar om die te leren kennen moet je heel veel teksten lezen. Met je privacy is het slecht gesteld en de vele verwijzingen maken het ook niet veel duidelijker. Zeker met de integratie van externe partijen, is het maar de vraag hoe er met onze gegevens wordt omgegaan. Facebook ziet er namelijk niet echt op toe, of deze partijen zich wel aan de wet houden. Uit de voorwaarden van Facebook is niet te ontdekken, wat voor actie ze ondernemen indien deze partijen zich hier niet aan houden.
Facebook heeft niks van zich laten horen, dus daar kunnen niks over melden. Indien dat wel het geval is, zullen wij deze zo snel mogelijk delen. De onderzoekers geven Facebook een rapportcijfer 4. Een dikke onvoldoende dus!
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Privacy
Online24.04.2024
Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024
Je AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld
Doe het veiligCybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Online23.01.2024
Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel
Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?Nieuws15.01.2024
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023
Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijsAdvertising10.01.2024