Online12.12.2010

Sir Ken Robinson: huidige onderwijs systeem is ontworpen tijdens de Industriële Revolutie


… en welk onderwijssysteem zouden we nu, in deze tijd van de Internet Revolutie, nodig hebben? Dat is de vraag die misschien, in het kader van alle (sociale, maatschappelijke, economische) effecten die de internet revolutie op onze maatschappij heeft, wel de meest urgente is. Immers, de kinderen van de hele wereld die nu naar school gaan, moeten er met de daar opgedane kennis en ervaringen nog zo’n vijftig jaar mee verder.

Ik neem aan dat Sir Ken Robinson ook in de onderwijs wereld van Nederland enige bekendheid heeft, want hij is beroemd door zijn stellige uitspraken dat het huidige onderwijs systeem de vanzelfsprekende aanwezige creativiteit bij kinderen doodt. Maar ook als je het met de meeste stellingen van Sir Ken Robinson niet eens bent, is het de moeite waard een youtube filmje te bekijken, want dat geeft een goed inzicht in zijn opvattingen en wordt geïllustreerd met oogverblindende tekeningen.

De vraag is nu in hoeverre de functies van Social Media kunnen helpen bij het realiseren van de ideeën van Sir Ken Robinson en die van Sugate Mitra. Want wat melden die heren?

Bijvoorbeeld het belang van het leren in groepen. We hebben dan de neiging in eerste instantie te denken aan groepen als klassen, waarin kinderen van dezelfde leeftijd zijn samengebracht Maar zij denken aan dynamische groepen met wisselend samenstelling, welke afhankelijk is van probleem en studie-onderwerp. Het internet maakt dat ook gemakkelijk mogelijk. Om in groepen samen te werken heb je vandaag de dag geen schoolgebouwen en klassen op basis van leeftijd nodig en nog minder vaste onderwijs-programma’s, en standaard testen. Wij, als ouderen uit het pre-internet tijdperk, kunnen ons bij die effectiviteit en kwaliteit van leren niets voorstellen maar in de onderzoeksresultaten van Sugate Mitra zijn wel aanwijzingen dat zo’n methode tot kennis leidt. Vraag is dan: voor alle vakken (bijv. wiskunde niet)? En voor alle leerlingen? Maar ja, Robinson meldt dat leerlingen “maths boring stuff” vinden; hoe gaan we dat dus dan onderwijzen?

Verder constateert Robinson natuurlijk terecht dat kinderen in het huidige internet tijdperk overstelpt worden met indrukken en prikkels van honderden televisie-kanalen, computers, spelcomputers, iPad’s, smart-phones, reclame, en een grote kring van hele en halve vrienden die allemaal in je sociale netwerk voorkomen. Allemaal prikkels die multi-tasking noodzakelijk maken. Dat is het echte verschil met het tijdperk van de Industriële Revolutie, want wij zijn nog opgegroeid in de vanzelfsprekendheid van het leren in stilte (radio, platen en televisie uit) geconcentreerd werkend en altijd in je eentje, lezend in boeken; eigenlijk heel introvert, waarbij jouw resultaten werden gelegd naast de meetlat van de academische wereld. Daar heeft Robinson wel een punt. 

Het is voor mij duidelijk dat het oude, 19de eeuwse, paradigma voor onze jeugd in het internet tijdperk niet zal werken. En daar vinden we misschien ook wel de bron van de toch wel hele hoge schooluitval in het voortgezette onderwijs en de steeds grotere groep leerlingen die speciaal (extra) onderwijs krijgen of willen hebben.

Maar wat stellen we er voor in de plaats? Enige overeenstemming over de juistheid van bovengenoemde constatering zou helpen de problemen te beginnen op te lossen. Maar ook dan denk ik dat niemand nu echt weet wat we verder moeten doen. Ook de praktische oplossingen van Robinson en Mitra zijn eigenlijk zeer vaag. Experimenteren dan maar, maar met onderwijs kan je beter niet te veel experimenteren, want als het resultaat negatief is, scheep je de leerlingen daar maar mooi (een leven lang) mee op.

Waar ik wel voor zou willen pleiten is om bovenop, en als het even kan binnen, het huidige reguliere onderwijs te gaan experimenteren met (zich zelf samenstellende) groepen leerlingen (van alle niveaus, leeftijden en uit alle windstreken) die met het hulpmiddel van de Sociale Media gezamenlijk werken aan door docenten gegeven opdrachten, met het internet als grootste en compleetste studieboek ooit door de mensheid gecreëerd als hulpmiddel continue bij de hand. Deze docent is deel van dat sociale netwerk als moderator en coach. Ik denk dat het voor veel leerlingen inspirerend zou kunnen en moeten zijn, en dat zij door hun gedrag in zo’n elektronisch, virtueel sociaal netwerk, ons veel kunnen leren over wat wel en wat niet in dergelijke groepen tot (meetbare) kennisvermeerdering leidt, en dan met name op het gebied van wat Robinson “Divergent Thinking” noemt.

Dat zou toch een prachtig experiment kunnen zijn? Wie biedt?

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Creativiteit

Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival

Google kondigde tijdens het Cannes Lions Festival een reeks nieuwe en baanbrekende AI-tools aan die de manier waarop marketeers en creatieven werken fundamenteel kunnen gaan veranderen. Deze tools stellen marketeers in staat om nog sneller en efficiënter te werken, campagnes op maat te maken en resultaten in realtime te meten.

Technology19.06.2024

Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival

YouTube laat creators nu meerdere thumbnails testen

Je hebt het waarschijnlijk niet door, maar YouTube gaat nu meerdere thumbnails per video testen. Het is een optie voor creators om zo meer kijkers te trekken.

Video12.06.2024

YouTube laat creators nu meerdere thumbnails testen

​5 voorbeelden van OpenAI’s Sora die je zullen verwonderen

OpenAI heeft met Sora heel interessante AI gelanceerd, hoewel het nog niet voor iedereen beschikbaar is. OpenAI heeft het wel aan verschillende visuele artiesten en filmmakers gegeven om hun ding te doen. En hun ding ded...

Online26.03.2024

​5 voorbeelden van OpenAI’s Sora die je zullen verwonderen

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

Het branded content en partnerships-team van Havas+Lemz lanceert Havas Play. Dit gloednieuwe label dat wereldwijd gelanceerd wordt, bouwt betekenisvolle relaties tussen merken en mensen op het snijvlak van entertainment,...

Media22.03.2023

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

"Voor elk merk het juiste speelveld"
Begin vast te tekenen: WK doodlen dit jaar in Amsterdam

Teken je altijd gekke poppetjes tijdens het bellen? Of steek je heel veel tijd in je tekeningen, maar dan vooral omdat ze heel groot zijn? Wat je stijl ook is, Red Bull zoekt je. Het WK doodlen strijkt dit jaar neer in A...

Events10.02.2023

Begin vast te tekenen: WK doodlen dit jaar in Amsterdam

Kunstenaars protesteren op social media tegen werkinpikker AI

We hebben allemaal veel plezier met de algoritmes van apps als Lensa en Dall-E, die nieuwe ‘foto’s’ en kunstwerken maakt geheel op basis van een paar woorden of een paar selfies. Indrukwekkend, maar niet iedereen i...

Technology26.12.2022

Kunstenaars protesteren op social media tegen werkinpikker AI

​6 AI-websites om je leven en werk veel makkelijker te maken

Heb je een foto van slechte kwaliteit die je verbeterd wil zien? Heb je iets in je handen maar geen idee hoe het heet? Wat jij niet weet, dat weet kunstmatige intelligentie wel. Nadat we vorige week al een heel fijne ses...

Online15.08.2022

​6 AI-websites om je leven en werk veel makkelijker te maken

​Pinterest introduceert app Shuffles om moodboards te maken

Een moodboard maken doe je meestal fysiek op papier, maar Pinterest introduceert nu een app waarmee je dat kunt digitaliseren. De app heet Shuffles en is op dit moment alleen op iOS beschikbaar op uitnodiging.

Social Media02.08.2022

​Pinterest introduceert app Shuffles om moodboards te maken

Verder lezen over Onderwijs

Huawei wil technologie inzetten om de digitale kloof te overbruggen

Digitale inclusie betekent dat iedereen kan deelnemen aan de digitale samenleving. Dit houdt in dat iedereen toegang heeft tot digitale apparaten en internet, beschikt over de nodige digitale vaardigheden en ondersteuning krijgt om effectief gebruik te maken van digitale diensten. Het doel is om te voorkomen dat mensen worden buitengesloten in een steeds digitaler wordende wereld

Tech in Asia15.11.2024

Huawei wil technologie inzetten om de digitale kloof te overbruggen

Wat is een doorstroomtoets en hoe werkt het?

De doorstroomtoets is een belangrijk instrument binnen het Nederlandse onderwijssysteem, ontworpen om studenten te helpen bij de overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs.

Lifestyle13.06.2024

Wat is een doorstroomtoets en hoe werkt het?

Dit is de ideale headset voor jonge leerlingen & onderwijsinstellingen

Logitech heeft voor de Benelux de Logitech Learn uitgebracht: dat zijn bedrade headsets die op maat zijn gemaakt voor jonge leerlingen. Vooral om hen te helpen gefocust te blijven, langdurig te studeren en optimaal klaar...

Gadgets05.04.2023

Dit is de ideale headset voor jonge leerlingen & onderwijsinstellingen

Waarom mammoeten belangrijk zijn voor het metaverse

Het metaverse wordt tot nu toe vooral in verband gebracht met vermaak en retail, maar er is nog een andere belangrijke functie die het metaverse straks heeft: educatie. Om die reden is het fantastisch dat er straks leven...

Metaverse04.03.2022

Waarom mammoeten belangrijk zijn voor het metaverse

Apple onthult nieuwe middelen om op de basisschool te leren programmeren

Apple onthult nieuwe middelen voor basisschoolleerlingen en -leerkrachten, zoals de nieuwe activiteitengids ‘Iedereen kan programmeren: voorschoolse en vroegschoolse educatie’. Daarmee strekt het aanbod programmeerle...

Technology08.10.2021

Apple onthult nieuwe middelen om op de basisschool te leren programmeren

en inclusieve apps te leren ontwerpen
BBC maakt kindertelevisie met als doel thuisonderwijs

De Engelse staatsomroep BBC gaat iets unieks doen. Vanaf maandag 11 januari zal het kinderkanaal van de BBC (CBBC) drie uur durende basisschool-tv uitzenden om ervoor te zorgen dat alle kinderen naar educatieve programma...

Nieuws06.01.2021

BBC maakt kindertelevisie met als doel thuisonderwijs

Volgt de NPO ook?
Hybride examens en toetsen worden in 2021 gemeengoed

Tijdens COVID-19 hebben we meer dan twee miljoen thuisexamens mogelijk gemaakt. Die toetsen hadden anders niet kunnen plaatsvinden. Partners zijn niet alleen universiteiten, maar vooral ook het bedrijfsleven en leveranci...

Online08.12.2020

Hybride examens en toetsen worden in 2021 gemeengoed

35 bekende schrijvers pleiten voor andere aanpak leesonderwijs

Zo'n 35 schrijvers, onder wie Adriaan van Dis, Ellen Deckwitz, Splinter Chabot, Kluun, Paul van Loon, Manon Sikkel, Alex Boogers en Tommy Wieringa, pleiten voor een radicaal andere aanpak van leesonderwijs. En daar is ha...

Media29.10.2020

35 bekende schrijvers pleiten voor andere aanpak leesonderwijs