Vorig jaar al werd bekend dat online ticketshops die enkel kaartjes doorverkopen op moesten gaan letten. Inmiddels is duidelijk dat de betreffende sites een geldboete staat te wachten omdat er nog altijd onvoldoende informatie te vinden is over de prijs van de tickets, de risico’s die aan de aankoop verbonden zijn en het feit dat het om doorverkochte tickets gaat.
En dus heeft het opzetten van de Eusta gedragscode nog niet het gewenste effect gehad. Maar de Consumentenautoriteit gaat nu boetes uitdelen als de bedrijven geen actie gaan ondernemen. De sites die het betreft zijn: 4alltickets.nl, Tickets4events.nl, Budgetticket.nl, Onlineticketshop.nl en Worldticketshop.nl.
De betreffende bedrijven hebben toegezegd de aanpassing zoals door de conusmentenautoriteit genoemd door te zullen voeren. Bernadette van Buchem, directeur Consumentenautoriteit: “Het is belangrijk dat de consument op basis van de juiste informatie zijn keus kan maken. Dat de bedrijven hun websites aanpassen is goed voor de consument. Uiteraard zullen we het kritisch blijven volgen.”
Volgens mij zijn een aantal van deze toezeggingen ongeveer een jaar geleden ook al gedaan. De gedragscode is er maar aangepast is er op eerdergenoemde sites nog niks. Gezien de risico’s (Soms blijkt achteraf dat de kaartjes niet geldig zijn of dat u uw geld kwijt bent als het concert niet doorgaat.) is het sowieso verstandig dit soort sites in zijn geheel gewoon te vermijden.