Vandaag start Magvilla officieel met het on-line verkopen van losse nummers van een groot aantal (>1700) Nederlandse en buitenlandse tijdschriften. Magvilla is een initiatief van Sellvia in samenwerking met de tijdschriften uitgevers. Sellvia heeft de beschikking over een platform voor de bestelling en distributie van tijdschriften/catalogi en een on-line platform ten behoeve van webshops, waaronder die van TNT, AKO en verschillende reisorganisaties.
Volgens Magvilla is dit de eerste grootschalige online shop voor (publieks)tijdschriften in de wereld. Gek eigenlijk dat we daar niet eerder op zijn gekomen, want bol.com doet hetzelfde natuurlijk al heel lang voor de gedrukte boeken, CD’s en DVD;s. Misschien wel dat we er zo lang op hebben moeten wachten omdat we zo gewend zijn om de ongeveer 2600 tijdschrift-titels in Nederland (achteloos) mee te nemen als we toch boodschappen doen bij de 8.500 verkooppunten van tijschriften in Nederland. Maar ongetwijfeld zullen we soms heel specifiek op zoek zijn naar een nummer, of gewoon lui vanuit de bank een (pakketje) tijdschriften willen bestellen. Uiteindelijk geven de Nederlanders gemiddeld ruim €25 per jaar uit aan tijdschriften.
De internet revolutie die nu bijna twee decennia over de wereld woedt heeft effecten op bijna alle onderdelen van hoe bedrijven werken, produceren, distribueren, verkopen en hun producten promoten. De discussie over de effecten van internet op de traditionele uitgevers van papieren producten heeft een focus op de inhoud en productvorm. Maar zelfs als de traditionele print-uitgever geen behoefte heeft om producten specifiek voor het internet te ontwikkelen zal die uitgever moeten nadenken over hoe het internet zijn productie en distributie kan doen veranderen.
Als directeur/uitgever van een dagblad realiseerde ik mij al in 1995 dat de investeringen die we toen wilden gaan doen in het vernieuwen en uitbreiden van de drukpersen het mogelijk zou maken om – in plaats van een drukpers aan te schaffen en iedere nacht te laten draaien – bij iedere abonnee op kosten van de uitgever een printer thuis te plaatsen en daar (on-line) iedere ochtend gewoon de krant op te laten drukken. Toen een idee dat letterlijk buiten de orde van een serieuze krantenuitgever viel, nu eigenlijk binnen handbereik, waarbij we misschien nu in plaats van het uitprinten zouden denken aan het downloaden op je iPad om het daar elektronisch – als krant – te lezen. Dat is namelijk precies wat NRC met zijn iPad applicatie nu doet.
De vraag is of de tijdschriften uitgevers zich realiseren dat men door deze website van Magvilla te voeden met de inhoud van hun nieuwste nummers iets doet aan Serach Engine marketing. Verder kan met het platform van Magvilla de verkoop worden gestimuleerd door gebruik te maken van de sociale netwerken. Sellvia heeft aangekondigd dat ze door de inzet van dit soort sociale media-diensten de verkoop van de gedrukte losse nummers wil gaan stimuleren.
Het ligt tevens voor de hand om, zoals de NRC al doet, alle tijdschriften ook voor eBook readers of het iPad platform aan te bieden. Ik zou de tijdschriftenuitgevers willen aanbevelen om er bijvoorbeeld Flipboard-toepassingen van te maken. Ze hebben immers dan reeds een effectieve manier om de titels via de webshop van MagVilla de verkopen en te distribueren!