Steeds lopen de traditionele kranten-uitgevers achter de on-line feiten aan. Nu is de iPad bezig aan een opmars zonder weerga en de uitgevers begrijpen best dat de iPad niet zomaar een grote smart-phone is of een uitgeklede laptop: het is een nieuwe categorie!
Een iPad lijkt een apparaat te worden dat gewoon op de salontafel ligt, voor iedereen in het huisgezin te grijpen, waarmee men dan direct “iets” wil raadplegen, nakijken, of waarmee men zich domweg wil verpozen en vermaken. De iPad is geen “productie”-machine maar een gemaks-device met -zo lijkt het- een functionaliteit die daar uitermate voor geschikt is.
Iedereen die inmiddels een iPad in zijn handen heeft gehad weet dat dit een nieuwe categorie is. Dus de kranten moeten weer aan het werk: nog meer kosten maken terwijl de ‘gewone’ kosten van het drukken en distribueren van de dagelijkse edities gewoon op het oude niveau blijven en over steeds minder abonnees moet worden verdeeld. De vraag is dus: maakt de iPad het voor de krantenuitgevers nog lastiger, of zijn ze in staat om met werkelijk adembenemende nieuwe nieuwsproducten, waarvoor ze ook geld kunnen vragen, het tij eindelijk te keren?
De eerste voortekenen zijn niet goed: hoewel allemaal mooier vormgegeven en brillant op het iPad scherm, de eerste applicaties zijn weer gewoon meer van hetzelfde, niets geen fundamentele vernieuwing in presentatie, en functionaliteit. Na de Amerikaanse broertjes New York Times, US Today en Wall Street Journal zijn nu ook de Nederlandse uitgevers bezig hun applicatie via de Apple-store aan te bieden. De Telegraaf heeft een wat weifelende start, De Volkskrant en de NRC komen eraan. Uiteraard is Nu.nl hen al voorgegaan, en als web 1.0 bedrijf ook hier geen fundamentele nieuwe functies.
Vele uitgevers zullen in de komende maanden volgen. En weer is het voortborduren op de oude kranten functionaliteit. Nu is het zo dat door de grootte en helderheid van het scherm, de iPad zich uitermate goed leent om de gewone lay-out van een kranten-pagina te presenteren en deze per item interactief te maken. Maar weer maak je daarmee de gedrukte editie leidend in de functionaliteit terwijl de iPad natuurlijk vraagt om een geheel nieuwe aanpak van presenteren en navigeren door informatie en de interactiviteit met de gebruiker. Kranten kunnen sowieso al veel leren van tijdschriften, en een mooie applicatie was wat mij betreft die van Sports Illustrated voor de iPad.
Misschien moeten de oude media internet en iPad maar aan andere spelers overlaten en zelf zich geheel concentreren op waar ze al honderd jaar zo goed in waren: het produceren en exploiteren van hun prachtige gedrukte produkten.