Het meisje was alweer een paar jaar weg, maar nu wordt ook de vingerafdruk van “ilse” uitgewist. “Nieuwe tijden, nieuwe mensen, nieuwe kansen”, zal men bij Ilse media hebben gedacht. De grootste digitale uitgever van Nederland gaat binnenkort verder onder de naam Sanoma Digital. In de praktijk zal dit niet veel gevolgen hebben; de mediawereld wist allang dat Sanoma de “moeder” was van ilsemedia en dat de twee bedrijven laatste jaren steeds meer samen zijn gaan werken. Het zou dan ook een beetje onlogisch zijn om nog steeds vast te houden aan de naam van die éne zoekmachine die -net als het meisje- tot het internetkerkhof is gaan behoren.
Joris van Heukelom, zegt het in het persbericht als volgt:
“Het is sterk dat we alle digitale activiteiten van Sanoma nu onder ilse media plaatsen en dat ilse als kern functioneert voor de verdere groei van Sanoma Digital. Door deze bundeling van krachten zijn wij nog beter in staat om consumenten relevante content te bieden en adverteerders op een slimme manier met hen te verbinden. Het is onze ambitie om als Sanoma Digital, naast grootste digitale uitgever, ook het meest innovatieve mediabedrijf van Nederland te worden.”
Een beetje jammer is het wel. In een jaar dat veel websites hun 10-jarig bestaan vieren, vergeten veel mensen dat ilse al veel langer een sterk internet-merk is. Als je hier een beetje melancholisch van wordt, troost je dan met de gedachte dat dit de eerste keer is dat iemand zijn meisjesnaam verruilt voor zijn moedersnaam.
Dag Ilse M.