Online12.05.2009

Nu.nl 10 jaar Gefeliciteerd


nu-nl-10-jaar-gefeliciteerd.jpg
nu-nl-10-jaar-gefeliciteerd.jpg

Nu.nl bestaat op de kop af 10 jaar. Gefeliciteerd. De eerste Nederlandstalige succesvolle elektronische internet krant is gestart in een tijdperk dat de oude gedrukte kranten nog intern discussieerde of hun nieuws op internet wel of niet een dag moest wachten op het drukken en verspreiden van de “echte” krant.

En hoe vieren ze het: tja, met het uitgeven van een papieren krant in een oplage van 300.000 exemplaren op de traditionele wijze van gratis dagbladen verspreidt op de stations. En de inhoud: jaaroverzichten van de afgelopen 10 jaar én overzichten over de komende 10 jaar, immers “het laatste nieuws lees je het eerst op nu.nl”. Zo lezen we over het echte koningspaar Máxima en Alexander (2015) en de herverkiezing van Obama (2013), maar ook over de verkiezingsuitslag van 2011 (PVV tweede partij achter PvdA: slechts 2 zetels verlies (wishful thinking van de redactie!?).

De site staat altijd bij de 20 best geraadpleegde sites van Nederland en is dus qua bereik de grootste krant van Nederland. In de loop van de jaren heeft men veel rubrieken en subsites toegevoegd en in de marge ook wat meer web 2.0 functionaliteit zoals nujij.nl, maar commentaar op de normale berichten is merkwaardig genoeg niet mogelijk. Twitter is in geen velden of wegen te zien.

Overheersend is toch de indruk dat qua indeling (voorpagina) en onderwerpen (o.a. Economie, Sport, Auto, Wetenschap, Muziek, Film) de traditionele rubricering van de oude kranten wordt gebruikt. De opmaak is opvallend stabiel en nu weinig vernieuwend.

Ook, waar de Amerikaanse internet nieuwssites zich vooral op lijken te ontwikkelen, het ontbreken van spraakmakende bloggers is opvallend. Misschien wel omdat ze vinden dat “Facts are expensive, Opinion is Cheap”. Het is in zijn vorm dus vooral een “telex” dwz de ANP telex, met korte, zakelijke berichtjes op een smal scherm. Dat werkt, en nu.nl kan zich verheugen op een groot en stabiele lezers schare. Daarmee positioneert nu.nl zich wel duidelijk naar de markt en met die consequente aanpak zal de site nog lang – hoewel in een dalende trend – onder ons zijn in internet-land.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Crossmedia

​Dit is wat Disney World zo bijzonder maakt!

Even een paar dagen helemaal ondergedompeld worden in de wondere wereld van Disney. Het is voor velen een bijzondere beleving. Herinneringen ophalen aan vroeger (als kind?), of nieuwe herinneringen maken (met kinderen?)....

Entertainment06.04.2024

​Dit is wat Disney World zo bijzonder maakt!

​5 x waarom stockmedia voor je eigen website heel handig zijn

Je ziet het wel eens op het NOS Journaal: heel willekeurige beelden van mensen die op straat lopen, of handen die tikken op een toetsenbord. Het zijn stockbeelden: beelden die vaker worden gebruikt en wat algemener zijn....

marketing13.10.2023

​5 x waarom stockmedia voor je eigen website heel handig zijn

Artifact: alles wat je moet weten over deze handige nieuwsapp

Wat slimmeriken die eerst bij Instagram werkten hebben eerder dit jaar de app Artifact gelanceerd: een mix tussen de krant/de media en social media. Het is in Nederland nog niet een app waar iedereen het over heeft, maar...

media14.09.2023

Artifact: alles wat je moet weten over deze handige nieuwsapp

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

Het branded content en partnerships-team van Havas+Lemz lanceert Havas Play. Dit gloednieuwe label dat wereldwijd gelanceerd wordt, bouwt betekenisvolle relaties tussen merken en mensen op het snijvlak van entertainment,...

media22.03.2023

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

"Voor elk merk het juiste speelveld"
Zo kies je het juiste kanaal om je boodschap over te brengen

Heb je een geweldig product gemaakt waar je volledig in gelooft, maar weet je niet goed hoe je het over de bühne kunt krijgen? Televisie, radio, social media, reclame op internetpagina’s, adverteren in (lokale) krante...

dc business19.01.2023

Zo kies je het juiste kanaal om je boodschap over te brengen

​Raad van State geeft advies over reclameverbod voor online gokken

Het ontwerpbesluit voor het verbod op ongerichte online casino reclames voor hoog-risico kansspelen is gedeeld met de Raad van State. Deze is nauwkeurig doorgenomen door de adviesgever en inmiddels is er een reactie naar...

Online10.01.2023

​Raad van State geeft advies over reclameverbod voor online gokken

Uitgevers uit onder andere Nederland eisen 25 miljard van Google

Google heeft een grote vinger in de pap als het gaat om het gevonden worden van berichtgeving vanuit de media. Het bepaalt met zijn algoritme welke media er bovenaan komen te staan en heeft daardoor grote invloed op de c...

Online13.09.2022

Uitgevers uit onder andere Nederland eisen 25 miljard van Google

​8 manieren om media monitoring toe te passen in je marketingstrategie

Een van de grootste uitdagingen van MarCom professionals is om voortdurend met goede content te komen dat aanslaat bij het gewenste publiek. Van blogs tot nieuwsbrief teksten en marketing pagina's - ze moeten de juiste m...

marketing16.06.2022

​8 manieren om media monitoring toe te passen in je marketingstrategie

Media monitoring inzetten voor optimaal inzicht over je merk

Verder lezen over NU.nl

NU.nl lanceert vernieuwde smartphone en tablet app voor Android

NU.nl lanceert vandaag een volledig nieuwe app voor Android smartphones en tablets. De nieuwe app is volledige geoptimaliseerd voor de verschillende Android schermen. Ook biedt de nieuwe app de mogelijkheid om widgets te...

mobile07.05.2013

NU.nl lanceert vernieuwde smartphone en tablet app voor Android

Mobiele inspirator: Brechtje de Leij [interview]

We komen haar naam vaker tegen de laatste maanden. Brechtje heeft dan ook geen geringe uitdaging achter de rug met de herlancering van de mobiele apps van NU.nl. De meest bezochte nieuwssite van Nederland met mobiel als...

mobile06.12.2012

Mobiele inspirator: Brechtje de Leij [interview]

Herlancering NU.nl apps succesvol

November was een hele belangrijke maand voor uitgever Sanoma. De meest populaire nieuws app van Nederland, NU.nl mobiel, werd opnieuw gelanceerd op zowel de iPad als iPhone. En op dezelfde dag werd ook de helemaal vernie...

mobile22.11.2012

Herlancering NU.nl apps succesvol

Een Social TV gids voor de iPad

NU.nl lanceert vandaag een tv-gids voor de iPad waarmee televisie kijken een sociale dimensie krijgt. Naast dat je makkelijk kunt zien wat er op tv is, zie je ook welke programma's op dat moment veel besproken worden...

social media01.09.2011

Een Social TV gids voor de iPad

Nu.nl scoort goed op het web, mobiel en tablet

Uit het Intomart Gfk rapport Digitaal lezen 2011 [PDF] blijkt dat Nu.nl het erg goed doet. Zowel de iPhone als de iPad app worden veruit het meeste gebruikt van alle Nederlandse media-apps en ook online staat de nieuw...

Online27.07.2011

Nu.nl scoort goed op het web, mobiel en tablet

Vernieuwde website Nu.nl

Vanaf vandaag staat er een vernieuwde versie van Nu.nl online: "breder, groter, met meer ruimte en makkelijkere navigatie naar de extensies." Het design van Nederlands grootste nieuwssite is aangepast om beter aan te sl...

Online07.06.2011

Vernieuwde website Nu.nl

NuLive geeft overzicht belangrijk twitternieuws

NU.nl lanceert met NUlive een nieuwe dienst die een overzicht biedt van de meest besproken onderwerpen en nieuwswaardige berichten op Twitter. Twitter speelt een steeds belangrijkere rol bij het delen van reacties, g...

social media26.05.2010

NuLive geeft overzicht belangrijk twitternieuws

Historisch fotoplatform van Nu.nl

Precies 21 jaar geleden voer het Nederlands elftal als Europees Kampioen door de grachten van Amsterdam, en vandaag in 1967 verwoestte een windhoos een nieuwbouwwijk in Gelderland.Historische foto's van dit soort gebeurt...

Online26.06.2009

Historisch fotoplatform van Nu.nl