Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Nu.nl bestaat op de kop af 10 jaar. Gefeliciteerd. De eerste Nederlandstalige succesvolle elektronische internet krant is gestart in een tijdperk dat de oude gedrukte kranten nog intern discussieerde of hun nieuws op internet wel of niet een dag moest wachten op het drukken en verspreiden van de “echte” krant.
En hoe vieren ze het: tja, met het uitgeven van een papieren krant in een oplage van 300.000 exemplaren op de traditionele wijze van gratis dagbladen verspreidt op de stations. En de inhoud: jaaroverzichten van de afgelopen 10 jaar én overzichten over de komende 10 jaar, immers “het laatste nieuws lees je het eerst op nu.nl”. Zo lezen we over het echte koningspaar Máxima en Alexander (2015) en de herverkiezing van Obama (2013), maar ook over de verkiezingsuitslag van 2011 (PVV tweede partij achter PvdA: slechts 2 zetels verlies (wishful thinking van de redactie!?).
De site staat altijd bij de 20 best geraadpleegde sites van Nederland en is dus qua bereik de grootste krant van Nederland. In de loop van de jaren heeft men veel rubrieken en subsites toegevoegd en in de marge ook wat meer web 2.0 functionaliteit zoals nujij.nl, maar commentaar op de normale berichten is merkwaardig genoeg niet mogelijk. Twitter is in geen velden of wegen te zien.
Overheersend is toch de indruk dat qua indeling (voorpagina) en onderwerpen (o.a. Economie, Sport, Auto, Wetenschap, Muziek, Film) de traditionele rubricering van de oude kranten wordt gebruikt. De opmaak is opvallend stabiel en nu weinig vernieuwend.
Ook, waar de Amerikaanse internet nieuwssites zich vooral op lijken te ontwikkelen, het ontbreken van spraakmakende bloggers is opvallend. Misschien wel omdat ze vinden dat “Facts are expensive, Opinion is Cheap”. Het is in zijn vorm dus vooral een “telex” dwz de ANP telex, met korte, zakelijke berichtjes op een smal scherm. Dat werkt, en nu.nl kan zich verheugen op een groot en stabiele lezers schare. Daarmee positioneert nu.nl zich wel duidelijk naar de markt en met die consequente aanpak zal de site nog lang – hoewel in een dalende trend – onder ons zijn in internet-land.
Verder lezen over Crossmedia
Advertising22.07.2024
Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden
Marketing13.10.2023
5 x waarom stockmedia voor je eigen website heel handig zijn
Media14.09.2023
Artifact: alles wat je moet weten over deze handige nieuwsapp
Media22.03.2023
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play
"Voor elk merk het juiste speelveld"DC Business19.01.2023
Zo kies je het juiste kanaal om je boodschap over te brengen
Online10.01.2023
Raad van State geeft advies over reclameverbod voor online gokken
Online13.09.2022
Uitgevers uit onder andere Nederland eisen 25 miljard van Google
Marketing16.06.2022
8 manieren om media monitoring toe te passen in je marketingstrategie
Media monitoring inzetten voor optimaal inzicht over je merkVerder lezen over NU.nl
Mobile07.05.2013
NU.nl lanceert vernieuwde smartphone en tablet app voor Android
Mobile06.12.2012
Mobiele inspirator: Brechtje de Leij [interview]
Mobile22.11.2012
Herlancering NU.nl apps succesvol
Social Media01.09.2011
Een Social TV gids voor de iPad
Online27.07.2011
Nu.nl scoort goed op het web, mobiel en tablet
Online07.06.2011
Vernieuwde website Nu.nl
Social Media26.05.2010
NuLive geeft overzicht belangrijk twitternieuws
Online26.06.2009