Na 3 dagen muziek, seminars, bier en vooral veel bijpraten, vertrekt de de Europese muziekindustrie vandaag weer langzaamaan uit Groningen. Ook We Cross is weer thuis en zoals beloofd doen we als start-up van de maand op Dutch Cowboys verslag van een aantal interessante presentaties van het Eurosonic / Noorderslag congres.
TNO, SEO Economisch Onderzoek en het Instituut voor Informatierecht (IViR) deden onderzoek naar de economische en culturele gevolgen van file sharing voor muziek, film en games en presenteerden het rapport op de laatste dag van de conferentie aan minister Plasterk. Alhoewel de resultaten van het onderzoek voor veel mensen niet wereldschokkend zullen zijn, bevat het met name over file sharing van muziek interessante cijfers en resultaten:
- 44% oftewel 4,7 miljoen Nederlanders downloaden onbetaald, waarvan 4,3 miljoen muziek, 1,4 films en 1,0 miljoen games
- Downloaders zijn de grootste klanten van de entertainment industrie en gaan vaker naar concerten en kopen meer muziek merchandise
- De meerderheid van de respondenten zegt zonder downloaden, niet minder of meer muziek, films en games te kopen
Effecten van downloaden op kopen
Volgens het onderzoek zijn de mogelijke positieve effecten van downloaden op kopen de volgende:
- Het sampling effect: downloaden is een middel om nieuwe genres en artiesten te leren kennen
- Een verhoogde vraag naar concerten en afgeleide producten
- Het maakt artiesten populair en vergroot zo de vraag
- Het bedient de vraag van consumenten met onvoldoende betalingsbereidheid en naar producten die niet door producenten geleverd worden
Negatieve effecten zijn:
- Het verdringen van de aanschaf
- Het leidt tot latere aanschaf tegen een lagere prijs
De economische effecten worden in het onderzoek opgedeeld in welvaartseffecten op de korte en lange termijn.
Welvaartseffecten korte termijn
Het downloaden zorgt voor een netto positief welvaartseffect. Dit betekent een welvaartstoename voor consumenten van circa 200 miljoen euro per jaar. Dit bedrag is opgebouwd uit:
- Een schatting van het aantal downloads van 1,5 – 2 mld per jaar
- Een schatting van de gemiddelde betalingsbereidheid voor gedownloade muziek van 0,10 – 0,13 euro per track
En deel van deze winst voor consumenten gaat ten koste van de platenindustrie. Het bedrag hiervan wordt geschat op 100 miljoen euro en komt voort uit een omzetdaling van 20% van geluidsdragers sinds 1999 en 1 minder verkochte track per 15 – 20 downloads.
Welvaartseffecten lange termijn
- Er is een nieuwe (infra)structuur voor talentontwikkeling en exploitatie. Dit is onder andere te danken aan nieuwe modellen en platforms.
- De toegankelijkheid van het aanbod is enorm toegenomen
Jammer is, dat de effecten van onbetaald downloaden op de aanschaf van betaalde content moeilijk vast te stellen zijn. Dat is namelijk een vraag die de muziekindustrie zeker bezig houdt. Volgens Plasterk is het onderzoek dan ook een begin. De effecten van nieuwe ontwikkelingen zullen in de komende jaren duidelijk worden.
Het hele onderzoek is hier gratis (en legaal!) te downloaden.
Verder lezen over Music
Media21.11.2024
Wanneer komt Spotify Wrapped 2024 uit?
Online20.11.2024
Shazam heeft al 100 miljard nummers voor ons opgezocht
Entertainment15.11.2024
De biopic van zanger Robbie Williams gaat over een aap
Gaming15.10.2024
PlayStation: The Concert volgend jaar in Ziggo Dome
Artificial Intelligence03.10.2024
Snoop Doggs nieuwe videoclip is volledig AI: oordeel zelf
Online13.09.2024
Ouders, kinderliedjes blijven straks uit je Spotify-geschiedenis
Entertainment12.09.2024
8 momenten van de MTV VMA’s 2024 die je niet wil missen
Gadgets05.09.2024
Dit zijn de Bowers & Wilkins Pi6 en Pi8 True Wireless in-ear hoofdtelefoons
Verder lezen over Onderzoek
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Online28.10.2024
Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Artificial Intelligence14.08.2024
Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?
Nieuws12.08.2024