Na onze introductie op Dutch Cowboys eerder deze week als start-up van de maand zijn we er nu weer, maar dan vanaf Eurosonic / Noorderslag (hét congres voor de Europese muziekindustrie!). Vandaag presenteerde Buma / Stemra het nieuwe licentiemodel voor digitaal muziekgebruik. Antal de Waij (manager digital & crossmedia bij Buma / Stemra) sprak een uur lang over auteursrecht en internet.
De presentatie begon met een overzicht van websites die op verschillende manieren muziek gebruiken. Voorbeelden die aan bod kwamen, waren o.a. Airtist, Last.fm, Fabchannel, Sellaband, Tony Player en zelfs ‘adult’ sites. Buma / Stemra heeft al deze voorbeelden gebruikt om te komen tot het nieuwe licentiehuis. Dit model geldt in ieder geval in 2009. Volgens de Waij blijft het model echter in ontwikkeling en bekijken ze gedurende het jaar of het model in 2010 op deze manier gehandhaafd blijft.
De auteurswet stamt uit 1912, maar volgens de Waij houdt dit niet in dat deze genegeerd mag worden of dat deze niet meer zou deugen. Huidige web 2.0 ontwikkelingen zorgen er echter voor dat auteursrechten op een andere manier gerespecteerd moeten worden. Volgens de Waij roepen gebruikers terecht om vernieuwing van het auteursrecht. Helaas loopt de regulering achter. De mening van Buma / Stemra is dat er momenteel geen maximale flexibiliteit is met betrekking tot het auteursrecht, maar dat geeft volgens de Waij niet het recht om je er aan te onttrekken.
Initiatieven die flexibel met copyright omgaan zijn bijvoorbeeld ‘I’ve got beats’ en ‘Tribe of noise’. Volgens Buma / Stemra is hierbij de vraag of deze flexibele markt de rechten van de creatieve makers van het werk beschermt. Bij het ontwikkelen van het nieuwe licentiehuis hebben ze geprobeerd een balans te zoeken tussen het beschermen van de muziekindustrie en de ‘do it yourself media’ zoals YouTube.
Over het licentiehuis zelf is al veel geschreven, onder andere hier en hier. De schematische weergave van het model is te zien in de bovenstaande afbeelding.
Tijdens het vragenrondje kwamen nog een aantal interessante vragen aan de orde. Op de vraag hoeveel procent van de huidige sociale netwerken in Nederland aan Buma / Stemra afdragen is het antwoord duidelijk: geen enkele. Grote internationale partijen zoals Google en YouTube zijn hier een uitzondering op. Buma / Stemra is echter met veel Nederlandse partijen in gesprek om de afdracht te bespreken.
Voor het nieuwe model geldt dat voor streaming een tarief gerekend wordt van maximaal 10% van de omzet die behaald is met het werk. Voor webcasting (podcasts en linear streaming is dit maximaal 13%). In het huidige licentiehuis is secundaire openbaarmaking (het embedden van video’s op blogs en sites) nog niet meegenomen. Aan dit model wordt nu gewerkt en meer hierover wordt bekend in februari. Een feit is dat commerciële websites moeten gaan betalen voor deze openbaarmaking.