29.10.2008
Startups

Een Maand startup van de maand

By: Redactie Dutchcowboys

BlogStartups
een-maand-startup-van-de-maand.jpg
een-maand-startup-van-de-maand.jpg

[Lucien Burm] Dutchcowboys.nl riep ons bedrijf Kimengi, hopelijk al wat bekend van het recommendation widget f»dforward, ruim een maand geleden uit tot startup van de maand.

Een maand lang mochten we gebruik maken van het dutchcowboys platform om ons zelf te profileren. Lees in deze laatste post als startup van de maand wat we gedaan en geleerd hebben. En tot slot bespreken we wat ons nog ontbeert.

In de wandelgangen van Pakhuis de Zwijger tijdens Blog08 werd ons hier een daar gevraagd hoe het ging met ons en f»dforward? Best goed, durven we te zeggen. Hadden we meer verwacht? Dat wel, maar de ervaring van het hele startup circus tot nog toe is dat het met veel dingen niet zo snel gaat als je hoopt en sommige dingen veel sneller gaan. We zijn in ieder geval redelijk tevreden met de huidige stand van zaken. Dus wat is die stand?

20 Blogs live
Het f»dforward widget staat nu op 20 blogs en zo´n 40 blogs hebben de code inmiddels aangevraagd. Per week worden al honderduizenden gebruikersessies aangemaakt in het f»dforward systeem. Hier houden we het aantal blogs bij die het widget actief hebben. En zelf een widget aanvragen is heel simpel, dat doe je zo!

Widget Clicks op Advertentieniveau
Het percentage van alle gebruikers dat het widget opent is nog laag en ongeveer vergelijkbaar met een gemiddelde tekstadvertentie, zo tussen 0.5 en 1%. Nu vinden we dat best goed. Waarom? Omdat we heel bewust hebben gekozen voor een ‘low profile’ bij de start. Om performance reden doorlopen gebruikers voorlopig nog 3 stappen voordat ze aanbevelingen volgen. Eerst een mouse-over, dan een click om het widget te openen en dan een click op een aanbeveling zelf.

We wilden dus weinig tot geen impact hebben in andermans website (blog). Daarnaast wilden we testen hoe goed onze serversoftware de druk aan kon, omdat een dienst als f»dforward al snel veel data vergaart en veel gelijktijdige sessies moet afhandelen. Het goede nieuws hierin is dat de f»dforward service al deze aanvragen fantastisch snel afhandelt en dat sterkt ons vertrouwen om het aantal blogs op te voeren en het aantal stappen voor een aanbeveling straks drastisch te verminderen. In praktijk betekent dat, dat aanbevelingslinks van het widget straks direct in het artikel kunnen verschijnen of dat de links ook via een API kunnen worden opgevraagd. Dat is dus allemaal onderweg.

Gebruik aanbevelingen: 15%
Het aantal mensen dat vervolgens een aanbeveling volgt is tot nog toe gemiddeld iets meer dan 15%. En ook dat is vrij goed, omdat door het nog kleine netwerk en beperkte lengtes van gebruikersessies nog niet zoveel kwalitatief goede aanbevelingen worden gedaan als zou kunnen.

Kortom, naar omstandigheden tevreden. We zijn benieuwd wat de consequenties zijn als we bepaalde features gaan toevoegen en het netwerk groeit.

Features: upgrade, upgrade, upgrade!
Daarover gesproken, sinds de start op 22 september hebben we twee belangrijk dingen aan het widget toegevoegd: Flexibele privacy instellingen en de optie om met bevriende blogs aanbevelingen uit te wisselen.

Privacy instellingen
In f»dforward kun je sinds kort je sessie instellingen aanpassen. Standaard werkt f»dforward met tijdelijke browser sessies. Dus voor ons ben je een nieuwe gebruiker als je je browser opnieuw opent. Daar kleven nadelen aan. De kwaliteit van de aanbevelingen is minimaal en er is een grote kans dat je artikelen aanbevolen krijgt die je al eerder gelezen hebt. Daarom kun je je sessielengte instellen door aan te geven hoeveel paginabezoeken er in jouw sessie mogen. Extra pagina’s worden dan continue uit je sessie gewist. Hierdoor ontvang je geen aanbevelingen van artikelen die je al gelezen hebt en kwaliteit in het netwerk neemt toe. Daarnaast kunnen we je in de nabije toekomst steeds meer persoonlijke aanbevelingen geven. Hoe dan ook is de gebruiker altijd in controle. In de screencast hieronder wordt uitgelegd hoe de instellingen werken. Maar als je gelijk wilt kijken naar jouw instellingen klik dan hier (opent widget).

Je artikelen promoten bij bevriende blogs
Deze feature is inmiddels ook live. Bevriende blogs kunnen elkaar onderling extra promoten. De tweede sectie in het widget geeft namelijk aanbevelingen bij bevriende blogs. Zo kun je elkaar extra onder de aandacht brengen. Bevriende blogs kun je heel makkelijk toevoegen in het widget. Open het widget op je eigen blog en voeg onder het Beheer menu je vrienden toe. Het toevoegen van blogs is niet alleen beperkt tot vrienden. Je kunt ook nieuwe blogvrienden maken door blogs toe te voegen die je zelf leuk vindt en dus zou willen aanbevelen. Wie weet blijkt de vriendschap wederzijds…!

Blog08: Hoe je niet een promotionele actie opzet
Naast upgrades hebben we ook gepoogd wat meer bekendheid te verwerven. We hebben na wat foutjes, tegenslag en vooral veel moeite 10 kaarten weg kunnen geven voor blog08. We staan verbaasd dat we ondanks ervaring dè standaard fout maakten door een actie veel te ingewikkeld te maken. Goed, wat staken wij op van onze Blog08 actie:

Vertrouwen is goed, controle is beter
Controleer publicaties altijd tot in het hoogste detail. In het eerste artikel dat we publiceerden over de actie bleek dat, door ontbreken van de juiste links het niet mogelijk was je aan te melden. Dat was uiteraard killing voor de actie, maar niet het ergste. Na een herstel- en een herinneringsartikel bleek de respons ook nog vrij laag door het volgende…

KIS(S)
Om mee te doen aan de actie moest je 5 stappen doorlopen, en enkelen daarvan vergden nog redelijke inspanning. Na wat navraag bij blogs die acties uitschrijven (hadden we eerst moeten doen natuurlijk) bleek dat het niet veel uitmaakt hoe groot de prijs/incentive is (tenzij heel groot). Er is blijkbaar een soort basis grens wat men maximaal bereid is te doen. Het hanteren van de volgende regels kan verstandig zijn:
– Beperk het aantal stappen voor deelname tot een absoluut minimum.
– Wees voorzichtig met vragen van commitment.
– Creativiteit vragen ok, maar maak het niet moeilijk, liever gewoon leuk.
Voor organisator van de actie wordt het natuurlijk niet makkelijk om zo je product goed over het voetlicht te krijgen, maar hé, dan hadden we maar een vak moeten leren!

Marketingfacts had vorig jaar een aardig artikel over het opzetten van online prijsvragen.

Uiteindelijk hebben we de actie extreem versimpeld en kwam er nog goede respons. Misschien begrepen we bloggers ook nog niet goed genoeg. Dat is voor ons heel belangrijk en daarom heeft deze actie ons in ieder geval veel inzicht gegeven. De bloggers brengens ons daarmee naar het volgende punt van discussie…

Een geluk bij een ongeluk is dat er door de herstelacties redelijk veel over ons geschreven en gelezen is. We gaan er dan maar vanuit dat er niet zoiets als slechte PR is, alleen slechte producten 😉

What’s Next
Er komt een grote, nieuwe release aan. Deze release maakt f»dforward een stuk schaalbaarder, maar brengt ook ingrijpende veranderingen aan in de basisstructuur van ons technologie en service. Deze major upgrade gaat namelijk meer relevantie toevoegen, waarbij we een eerste principe van de kimengi recommendation engine gaan invoegen, ons te ontwikkelen vlaggeschip. Daarna zullen we meer flexibele mogelijkheden gaan bieden voor complete integratie van het widget in je eigen design.

Daarnaast hebben we plannen om te leren van de Blog08 actie en dit toe te passen op een actie voor Le Web in Parijs in december. Iedereen die maar ook iets met internet te maken heeft (wie niet), houd de posts in de gaten.

Het belangrijkste dat nu ontbreekt
We zouden hier geld, mensen, visie en wat dan ook kunnen noemen, maar het belangrijkste dat ons ontbreekt op dit moment is jouw mening. Het blijkt best lastig om goede inhoudelijke feedback te ontvangen. Elk commentaar is interessant. We weten natuurlijk ook wel dat nog lang niet alles perfect is, want we staan tenslotte aan het begin en roeien met de bekende riemen.

Mocht je willen startup bashen, prima, dat is in ieder geval iets. Maar we waarderen vooral opbouwende kritiek. Dus check alsjeblieft ons widget hier en vertel ons hieronder in het commentaar wat er in je opkomt. Alvast bedankt!

Share this post