Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Sinds een aantal uren draait Kimengi of beter gezegd staat hun dienst Feedforward live. Want Feedforward is meer dan zo maar weer een online tooltje. De dienst kan het beste worden omschreven als een aanbevelingstechnologie (Advanced Recommendation Technology).
Dutchcowboys was samen met een aantal andere blogs betrokken bij het testen van deze technologie. Om gebruik te maken van Feedforward (f»dforward) moeten deelnemende sites enkel wat extra regels code in de broncode van de website plaatsen. Feedforward is bedacht door Lucien Burm (voorheen Locatienet) en Cristian Vogel (Keeno).
Wat is Kimengi?
[Lucien Burm] Gelijk een moeilijke vraag, he? Kimengi is namelijk twee dingen: een bedrijf en een technologie. Kimengi is het bedrijf achter het zojuist gelanceerde aanbevelingsnetwerk genaamd f»dforward. Het stelt zich algemeen tot doel om de informatie overvloed terug te brengen door persoonlijk afgestemde informatie te bieden en mensen effectiever te maken op het Internet. Hiervoor lanceren we een aanbevelingsnetwerk en ontwikkelen we intussen een bijzondere en nieuwe vorm van aanbevelingstechnologie, ook genaamd Kimengi.
Wat betekent de naam eigenlijk?
Er schijnen mensen in Afrika te wonen met deze achternaam en sommige denken dat het van Japanse origine is. Beide niet waar. Op eDay werd door een paar bekenden al gegrapt dat we gewoon gekeken hebben welke combinatie van letters nog geen geregistreerd domein hadden. Altijd een beetje waar natuurlijk, maar Kimengi is wel een echt bedachte naam met reden. Het is (bijna) een acronym en ik denk dat we hem zo´n 13 jaar geleden al verzonnen hebben. Maar net als met songteksten kun je er van alles van maken. Misschien moeten we een prijs uitloven voor de meeste originele invulling? (Dit betekent: we houden het nog even geheim 😉 )
Het aanbod van nieuwe diensten op het internet is enorm. Waarom zouden mensen jullie gaan gebruiken?
Omdat wij je aanbevelingen gaan doen die je niet zou tegenkomen zonder ons, of pas na veel zoeken. Feedforward onderscheidt zich van andere aanbevelingstechnieken in dat het zowel ‘collaborative’ als persoonlijke aanbevelingen doet op basis van niet slechts één weblog, maar over vele websites heen. Ons aanbevelingsnetwerk en onze techniek staan misschien nu nog in de kinderschoenen, maar deste meer websites zich aansluiten, deste groter het netwerk zal zijn en deste beter we je net die aanbeveling kunnen doen waar je zelf nooit bij uit was gekomen.
Wat is de toegevoegde waarde voor sites respectievelijk de bezoeker?
Feedforward onderscheidt zich van andere services en widgets in dat het als enige service een collaborative filter introduceert dat zowel binnen weblogs als over weblogs heen werkt. Dit is goed voor de websites vanwege het bezoek dat ze van elders geintroduceerd krijgen. Dit bezoek wordt vervolgens gestimuleerd meer uit het weblog te halen met lokale aanbevelingen. Het is goed voor gebruikers omdat de aanbevelingen beter afgestemd kunnen worden door informatie uit het netwerk. Feedforward geeft daarbij de weblogs grote controle over de aanbevelingen door weblogs te laten bepalen wie ze onder bevriende weblogs verstaan en wie ze willen uitsluiten van concurrentie. Hiernaast willen we websites informatie gaan geven welk positie ze hebben in het netwerk van websites en hoe ze hun content beter (of betere content) op hun bezoekers kunnen afstemmen.
De meeste starters struikelen over hun marketing, hoe gaan jullie daarmee om?
Zijn we voorlopig niet van plan, zowel het struikelen niet als de marketing. Wij bestaan dankzij de weblogs en willen onszelf ontplooien in hun netwerk en deze zo verbeteren. Zo groeien we hopelijk gestaag, maar dan met direct toegevoegde waarde voor zowel de weblog en de lezer en dus ook voor ons. Wij stoppen al onze energie in productontwikkeling, dat is nu het belangrijkst. Marketingbudgetten vinden we voor een startup niet passend of slim. Een goed en bijzonder product is de beste strategie wat ons betreft.
Waar wil je over een jaar staan met Kimengi?
We zouden wel op duizenden weblogs willen staan en daar miljoenen goede aanbevelingen gedaan hebben aan tevreden of geinspireerde lezers van die weblogs.
Hoe zien jullie zelf je internationale uitrol of vertrek je gelijk naar de bay-area?
Tsja, Christian (Vogel) en ik vinden de ‘vibe’ in de SF area erg bijzonder en we zouden het er vast naar onze zin hebben met alle mogelijkheden van dien. Maar er zijn een paar dingen die het niet direct logisch maken. De internetmarkt is tegenwoordig niet persé de VS, de wereld is groter dan dat. En tegenwoordig is je locatie niet zo van belang qua personeel. Virtueel kun je met iedereen samenwerken. Maar we moeten er wel bij zeggen dat we hopen dat de ‘vibe’ in Nederland ook nog wat meer toeneemt. Er is al een soort startup vibe de laatste paar jaar, maar dat kan nog veel heftiger en vooral internationaler. In zo’n soort omgeving zouden wij graag zitten en dan blijven we hier. We zullen hier voorlopig ons steentje aan bij proberen te dragen.
Hoe zie je de samenwerking met DC?
Jullie waren een van mensen die ik sprak die het gelijk een aardig idee vonden en ook het geduld hadden onze activiteiten af te wachten. Naast onze eeuwige dank denken we vooral veel te kunnen betekenen voor weblogs die er vroeg bij zijn. Die hebben relatief veel meer artikelen in ons netwerk dan nieuwe die er nog bijkomen en daardoor van meer aanbevelingen profiteren. Voor andere weblogs dus zaak er snel bij te zijn. Die zullen er namelijk wat meer tijd voor nodig hebben. We hebben (nog) niet alle 15.000 artikelen van jullie in het netwerk (nog van harte!), maar er zijn er al wel enkele duizenden actief. We hopen de weblogs waarmee we starten ook altijd als eerste te voorzien van een nieuwe versie. Daar hebben we technisch de mogelijkheden voor.
Daarnaast zijn we begonnen bij deze weblogs omdat het publiek vooral de internetprofessionals zijn. We willen dus graag (opbouwende) kritiek. We zullen elkaar dus nog regelmatig spreken Henk 😉
We willen je graag blijven volgen, volgende maand een update!
Graag zelfs. Als typische aanbevelers horen we intussen graag ook wat anderen mensen òns zouden aanbevelen. Dus uitgebreide reacties welkom. We kunnen in één blogpost/interview niet alles vertellen wat we misschien zouden kunnen of willen. Misschien komen er in een discussie weer nieuwe, mooie dingen naar boven. We zullen van ons laten horen.