03.04.2011
Online

Accept or decline: Microsoft scoort een dikke onvoldoende

By: Redactie Dutchcowboys

BlogOnline
accept-or-decline-microsoft-scoort-een-d.jpg
accept-or-decline-microsoft-scoort-een-d.jpg

Na Facebook komt ook Microsoft niet zo goed uit de Accept or Decline test. Het rapport dat is opgesteld door de testlezers en juristen over Hotmail en MSN Messenger staat vol onvoldoendes. Ook Microsoft verwijst in haar algemene voorwaarden door naar andere documenten, waardoor de tekst nauwelijks nog leesbaar is. Daarbij zijn de juristen bij Microsoft verliefd op de zin ‘zolang de wet het toelaat’, constateert juriste Anna Faber. Onder andere bij het beperken van de aansprakelijkheid en voorwaarden van de overeenkomst wordt dit storende voorbehoud gemaakt.

Het onderzoeksteam waarschuwde Microsoft weken vooraf, dat ze een aantal pittige vragen over gebruiksvoorwaarden konden verwachten. Toen deze lijst eenmaal verstuurd was, had Microsoft een werkweek de tijd om deze te beantwoorden. Helaas ontvingen ze kort voor de deadline het bericht dat Microsoft niet zou antwoorden. “Omdat dit een onderwerp is waar Microsoft Corporate op moet antwoorden , is de gestelde deadline (vandaag) te kort om je van antwoorden te voorzien.” Arnoud, blogger bij Bright, noemt het een smoesje dat de gemiddelde brugklasser niet zonder schaamrood op de kaken zou kunnen vertellen.

Maar waarom komt Microsoft er zo slecht uit? De organisatie laat haar gebruikers namelijk zelf uitzoeken wat valt onder ‘zolang de wet het toelaat’. Ze mogen van zichzelf bovendien zonder opgaaf van redenen allerlei ingrijpende acties ondernemen. Een account annuleren, content van een gebruiker weigeren te publiceren, e-mails en andere communicatie blokkeren en zonder aankondiging de voorwaarden aanpassen zijn slechts voorbeelden van acties die Microsoft zomaar kan besluiten te nemen. Niet echt klantvriendelijk!

Microsoft belooft in haar pricaypolicy: “Behalve in de gevallen die worden beschreven in dit document, verspreiden wij uw gegevens op geen enkele manier buiten Microsoft en zijn gecontroleerde dochterondernemingen en partners zonder daar uw uitdrukkelijke toestemming voor te hebben gevraagd.” Als je dit naar normaal Nederlands vertaalt komt het er op neer, dat er een lange reeks bedrijven zonder enig voorbehoud kunnen beschikken over al onze persoonlijke gegevens. Verderop in de policy doet de organisatie een boekje open over een deel van deze bedrijven. “We laten ook andere reclamebedrijven en andere advertentienetwerken reclame weergeven op onze websites. Tot deze bedrijven behoren momenteel: 24/7 Real Media, aCerno, Inc, AdBlade, AdConion, AdFusion, Advertising.com, Bane Media, Brand.net, CasaleMedia, Collective Media, Fox Interactive, Interclick, Millennial, PrecisionClick, ROI Media, Sociale media,Specifieke media, TrafficMarketplace, Tribal Fusion, ValueClick, en YuMe.” Jelle, een van de testlezers, noemt dit een lijst met op zijn minst enkele twijfelachtige firma’s.

Ook heerst er nog onduidelijkheid over de manier waarop de privacyvoorwaarden van Microsoft, ook gelden voor de websites waarop zij de gebruikers volgen door middel van ‘cookies, webbakens en andere technologieën.’ Microsoft geeft wel aan dat ze informatie verzamelt zonder een persoon daarmee te kunnen identificeren, maar verderop in de voorwaarden vertelt het bedrijf dat verzamelde informatie wordt gekoppeld aan een identificatienummer. De testlezers en juristen vonden dit nogal dubbel. En wat wordt er verstaan onder dit ID-nummer? Maar zoals in het begin aangegeven, blijft Microsoft ons het antwoord op deze vraag schuldig.

Conclusie

Door de grote hoeveelheid verwijzingen zijn de voorwaarden van Microsoft’s Messenger en Hotmail lastig te begrijpen. Wie dat wel lukt, treft vooral een grote minachting voor de gebruikers van deze diensten. Die moeten namelijk zelf maar uitzoeken wat voor rechten en plichten ze eraan kunnen ontlenen. Verkregen persoonsgegevens worden rijkelijk gedeeld met een lange reeks bedrijven, en bovendien gekoppeld aan een niet nader gespecificeerd ID-nummer. Al met al geen lectuur om vrolijk van te worden en een schaamteloos optreden van de organisatie.

Rapportcijfer: 3

Dit rapport is onderdeel van een crowdonderzoek naar de gebruiksvoorwaarden van enkele grote online platformen. Tot dusver zijn de volgende organisaties beoordeeld:

NB: Scores van 1 tot 10 (1 voor hufterige uitvreters tot 10 voor heilige boontjes)

Share this post