Mobile13.01.2011

Mobiele telefoon is prima leermiddel


mobiele-telefoon-is-prima-leermiddel.jpg
mobiele-telefoon-is-prima-leermiddel.jpg

Onderzoek uitgevoerd op verzoek van kennisnet toonde aan dat leerlingen van de basisschool het gemakkelijkst Engelse woordjes leerden met behulp van hun mobiele telefoon. Dat verbaast misschien veel mensen, maar is wel in lijn met de theorieën van Sugata Mitra waarover we eerder op dutchcowboys.nl hebben gesproken. 

In opdracht van kennisnet hebben Fransen en Sandberg van de Universiteit van Amsterdam in samenwerking met de Stichting Bestuur Openbaar Onderwijs Rotterdam een onderzoek uitgevoerd naar de effecten van leren met een mobiele telefoon. Die methode heet Leren met je Mobiel.

Het onderzoek toonde aan dat bij leerlingen die Engelse woordjes leren met behulp van de telefoon hun woordenschat groter was geworden dan bij leerlingen die via de meer traditionele vormen woordjes leren (lesbrief). Met name de groep die de mobiele telefoon mee naar huis mocht nemen besteedde meer tijd aan het leren van de woordjes. 

Deze uitkomsten van dit onderzoek zijn belangwekkend. Want wanneer het leren met mobiele telefoontjes zo stimulerend is, dan zal dat ook opgaan voor devices als iPad/Tablets, en voor het gebruik van Laptops. Mogelijk zullen onderwijzers en ouders die kinderen behoeden te veel achter de computer te zitten of met mobiele telefoons rond te lopen hun vooroordelen over de slechte invloed van deze technologieën op de ontwikkeling van de kinderen moeten gaan herzien. Al deze apparaten combineren de methode met toegang tot internet, en daarmee tot het grootste reservoir aan kennis. En blijkbaar vinden jongeren het gewoon leuk zo te leren. Het eerder genoemde onderzoek van Mitra laat zien dat jongeren uitstekend in staat zijn PC’s en internet voor meer te gebruiken dan alleen het kijken van tekenfilms en doen van spelletjes of om eindeloos te chatten.

Ik denk eigenlijk dat veel jongeren leergieriger zijn dat we denken, en dat als we onderwijs zouden geven door jongeren in groepen zelf op het internet met eigentijdse middelen uit te laten zoeken hoe de wereld in elkaar steekt, dat dat heel effectief is. De resultaten van het onderzoek zouden ook een indicatie kunnen zijn dat het traditionele klassikale onderwijs gewoon zo saai en ineffectief is als een andere deskundige Sir Ken Robinson eerder al op dutchcowboys.nl heeft uitgelegd.

Sir Ken Robinson stelt immers dat het huidige bekende klassikale onderwijs is ontstaan tijdens de Industriële revolutie en niet past in de internet wereld waar de leerlingen worden overgestimuleerd door signalen vanaf iPhones, internet, radio, televisie, advertenties en vervolgens in een klas worden gezet met “boring stuff”. Als je het nog niet gedaan hebt, kijk zeker naar het RSA filmpje op Youtube en laat je overtuigen dat het probleem van het onderwijs (uitvallen, gebrek aan prestaties),  misschien wel wordt veroorzaakt doordat het normale klassikale onderwijs op geen enkele manier meer aansluit bij de belevingswereld van jongeren.

-1035.jpg
-1035.jpg
Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Onderwijs

Huawei wil technologie inzetten om de digitale kloof te overbruggen

Digitale inclusie betekent dat iedereen kan deelnemen aan de digitale samenleving. Dit houdt in dat iedereen toegang heeft tot digitale apparaten en internet, beschikt over de nodige digitale vaardigheden en ondersteuning krijgt om effectief gebruik te maken van digitale diensten. Het doel is om te voorkomen dat mensen worden buitengesloten in een steeds digitaler wordende wereld

Tech in Asia15.11.2024

Huawei wil technologie inzetten om de digitale kloof te overbruggen

Wat is een doorstroomtoets en hoe werkt het?

De doorstroomtoets is een belangrijk instrument binnen het Nederlandse onderwijssysteem, ontworpen om studenten te helpen bij de overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs.

Lifestyle13.06.2024

Wat is een doorstroomtoets en hoe werkt het?

Dit is de ideale headset voor jonge leerlingen & onderwijsinstellingen

Logitech heeft voor de Benelux de Logitech Learn uitgebracht: dat zijn bedrade headsets die op maat zijn gemaakt voor jonge leerlingen. Vooral om hen te helpen gefocust te blijven, langdurig te studeren en optimaal klaar...

Gadgets05.04.2023

Dit is de ideale headset voor jonge leerlingen & onderwijsinstellingen

Waarom mammoeten belangrijk zijn voor het metaverse

Het metaverse wordt tot nu toe vooral in verband gebracht met vermaak en retail, maar er is nog een andere belangrijke functie die het metaverse straks heeft: educatie. Om die reden is het fantastisch dat er straks leven...

Metaverse04.03.2022

Waarom mammoeten belangrijk zijn voor het metaverse

Apple onthult nieuwe middelen om op de basisschool te leren programmeren

Apple onthult nieuwe middelen voor basisschoolleerlingen en -leerkrachten, zoals de nieuwe activiteitengids ‘Iedereen kan programmeren: voorschoolse en vroegschoolse educatie’. Daarmee strekt het aanbod programmeerle...

Technology08.10.2021

Apple onthult nieuwe middelen om op de basisschool te leren programmeren

en inclusieve apps te leren ontwerpen
BBC maakt kindertelevisie met als doel thuisonderwijs

De Engelse staatsomroep BBC gaat iets unieks doen. Vanaf maandag 11 januari zal het kinderkanaal van de BBC (CBBC) drie uur durende basisschool-tv uitzenden om ervoor te zorgen dat alle kinderen naar educatieve programma...

Nieuws06.01.2021

BBC maakt kindertelevisie met als doel thuisonderwijs

Volgt de NPO ook?
Hybride examens en toetsen worden in 2021 gemeengoed

Tijdens COVID-19 hebben we meer dan twee miljoen thuisexamens mogelijk gemaakt. Die toetsen hadden anders niet kunnen plaatsvinden. Partners zijn niet alleen universiteiten, maar vooral ook het bedrijfsleven en leveranci...

Online08.12.2020

Hybride examens en toetsen worden in 2021 gemeengoed

35 bekende schrijvers pleiten voor andere aanpak leesonderwijs

Zo'n 35 schrijvers, onder wie Adriaan van Dis, Ellen Deckwitz, Splinter Chabot, Kluun, Paul van Loon, Manon Sikkel, Alex Boogers en Tommy Wieringa, pleiten voor een radicaal andere aanpak van leesonderwijs. En daar is ha...

Media29.10.2020

35 bekende schrijvers pleiten voor andere aanpak leesonderwijs