Marketing07.11.2019

9 belangrijke marketingkansen voor webwinkeliers


Tijdens de Webwinkel Vakdagen 2019 hebben Thuiswinkel.org en Spotler het E-commerce Marketing Trendrapport 2019 gelanceerd. Dit rapport zit boordevol handige insights waarmee je als webwinkelier het verschil kunt maken. Hieronder lees je de 9 belangrijkste marketingkansen waarmee je je business kunt laten groeien.

1. Zorg voor een stabiele basis

E-commerce is hot! Een beetje webwinkelier zorgt ervoor dat zijn klanten in 2019 via de voice-assistent van Google Home hun bestellingen kunnen plaatsen. Of toch niet? Nee, niet echt. Dit is slechts voor een klein deel van de e-commerce interessant. Begin bij het begin. Breng eerst in kaart hoe je bezoekers trekt naar je webshop, hoe je ze converteert naar kopers en hoe je voor deze kopers de bestellingen op de juiste manier afrondt. Vooral in het traject van order naar voordeur of met zogenaamde last mile marketing is veel winst te halen.

2. Laat geen omzet liggen: richt belangrijke campagnes in

Eén van de meest verrassende uitkomsten van het trendrapport is toch wel de lage inzet van de verlaten-winkelwagencampagne. Je zou verwachten dat webwinkeliers deze campagne volop inzetten, maar dat is niet het geval. Slechts 43% zet deze campagne in. Met een verlaten-winkelwagencampagne zet je in op de shoppers die een winkelmandje gevuld hebben, maar hier vervolgens niets mee gedaan hebben.

Dit geldt overigens ook voor een andere zeer goed converterende campagne: de verjaardagscampagne. Die wordt door slechts 26% ingezet. Met de verjaardagscampagne feliciteer je jouw klant op zijn of haar verjaardag. Veelal met een klein cadeau of een percentage aan korting. Je laat echt omzet liggen als je deze campagnes niet (juist) inricht.

spotler-verlaten-winkelwagen
spotler-verlaten-winkelwagen

3. Doe meer met alle verzamelde data

‘Binnenkomende data worden vaak verdeeld over verschillende tools en databases. Dit belemmert de toegankelijkheid van de data.’, zegt Laurent de Groof van Retail Insiders. Hij is één van de experts die is geïnterviewd voor het trendrapport.

Hij vervolgt: ‘Veel marketeers geven aan dat met toegankelijke data het vermogen om snellere beslissingen te nemen toeneemt. En dat is een groot voordeel in de e-commercemarkt.’ Zo zou je prima kunnen nagaan welke koppelingen je wel of niet hebt gerealiseerd tussen je webshop en je CRM- en ESP-software. Het levert veel op als alle binnenkomende data direct beschikbaar zijn in de verschillende tools die je gebruikt.

4. Ga minder voor het grote bereik en meer voor personificatie

Uit het trendrapport blijkt dat webwinkeliers een grote voorkeur hebben voor reguliere productnieuwsbrieven en voor actiemailings. Deze twee scoren het hoogst als antwoord op de vraag hoe webwinkeliers e-mailmarketing inzetten. De productnieuwsbrief wordt door 85% van de webwinkeliers ingezet en de actiemail door 62%.

Volgens Gino Thuij van HZ University, een andere geïnterviewde expert ‘gaat het gros van de online retailers nog steeds voor het grote bereik en minder voor personificatie. Begrijpelijk, want je moet immers voor mooie gepersonaliseerde campagnes wel je CRM-systeem en al je andere transactiesystemen koppelen en dat hebben nog lang niet alle webwinkeliers voor elkaar.’, aldus Gino.

Dat nog lang niet alle webwinkeliers de techniek op orde hebben, is één verklaring die het trendrapport geeft voor de voorkeur voor het grote bereik. Een andere verklaring is volgens het trendrapport het ontbreken van kennis, kunde en tijd. Marketingkans vijf luidt daarom:

5. Vergroot je kennis van marketing automation

Als webwinkelier kun je meer marketingkansen creëren wanneer je meer weet van marketing automation. Raak ervan overtuigd dat geautomatiseerde marketingcampagnes die zijn toegespitst op het gedrag van één enkele klant leiden tot meer omzet. Zo worden online achtergelaten winkelwagens volgens onderzoek van Marketingsherpa door 29% van de shoppers alsnog afgerekend als een mail hen daarop attendeert. Het opzetten van een dergelijke campagne loont dus echt.

De onderzoeken en casestudies van bijvoorbeeld Marketingsherpa geven veel waardevolle informatie over het effect van geautomatiseerde marketingcampagnes. Geweldig om te lezen en een echte motivator om in 2019 nu eindelijk eens die belangrijke verlaten-winkelwagencampagne in te richten.

spotler-knowledge
spotler-knowledge

6. Richt je met social media op engagement

Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn zijn uiteraard een vast onderdeel van je marketingactiviteiten. Toch is het onverstandig om deze social mediaplatformen in te zetten als direct verkoopkanaal. Hiervoor waarschuwt Marco Derksen, oprichter van Marketingfacts en Upstream:

‘Dat social media worden ingezet als verkoopkanaal, is mijns inziens ook de grootste fout geweest die veel adverteerders de afgelopen jaren hebben gemaakt. Social media zijn, zoals de naam al aangeeft, bedoeld om relaties te leggen en te onderhouden. Daarmee kan het prima een indirect verkoopkanaal zijn.’

Deze uitspraak van Marco Derksen, die ook als expert voor het trendrapport is geïnterviewd, wordt ondersteund door de conclusies van het trendonderzoek. Social media leveren voor 41% van de webwinkeliers vooral een toename in engagement en interactie op en niet direct meer verkoop.

7. Richt een omnichannelstrategie in

Maak je social media onderdeel van een grotere strategie met meerdere marketingkanalen. Op die manier hoef je social media ook niet in te zetten als direct verkoopkanaal. Dit is een echte marketingkans voor webwinkeliers in 2019! Uit het trendrapport blijkt dat nog maar 43% van de webwinkeliers zo’n strategie inzet. Omnichannelmarketing is nog lang niet over zijn hoogtepunt heen. En het loont zeker de moeite.

Zo geeft 58% van de webwinkeliers aan dat hun omnichannelstrategie meer verkoop oplevert en 44% ziet een overduidelijke toename in het aantal webshopbezoeken.

8. Blijf inzetten op direct verkeer en paid search

Toch blijft het verstandig om je eigen webshop goed onder de aandacht te brengen en geld uit te geven aan paid search. Arjan van Oosterhout, hoofdredacteur van Twinkle, zegt in het rapport:

‘Als je onze Twinkle100 erbij pakt dan weten wij dat de grootste online retailers van Nederland steeds meer bezoekers direct binnenhalen. Ze dankten vorig jaar 44% van hun verkeer aan direct traffic.’

‘En achter direct bezoek vormen organische zoekresultaten de belangrijkste trekker van verkeer naar de Twinkle100-sites, gevolgd door paid search. Samen zijn deze onbetaalde (SEO) en betaalde (SEA) zoekresultaten goed voor ongeveer net zoveel bezoek als er direct op de sites afkomt.’

9. Wees transparant over de inzet van influencers

Als je commerciële uitingen via social laat aanprijzen door influencers, dan is het goed om de balans tussen promotie en authenticiteit in de gaten te houden. Marco Derksen: ‘De hype van betaalde influencers lijkt inmiddels over de top en de verwachting is dat er een verschuiving plaatsvindt naar authentieke micro-influencers en naar meer transparantie voor wat betreft de inzet betaalde influencers.’

Denk je erover na om in 2019 influencers in te zetten, ga dan op zoek naar micro-influencers die je merk authentiek en betrokken kunnen neerzetten. Loop niet achter de grote namen aan en laat je niet beïnvloeden door flinke volgers aantallen. Die trend lijkt toch echt over te zijn. Kies voor micro-influencers die écht het verschil kunnen maken voor jouw merk, product of dienst.

Benieuwd naar het hele E-commerce Marketing Trendrapport 2019?

Het E-commerce Marketing Trendrapport 2019 geeft inzicht in de uitdagingen, speerpunten en belangrijkste marketingactiviteiten van webwinkeliers en e-commercemarketeers in Nederland. In 14 conclusies doen 285 respondenten uitspraken over omnichannelmarketing, e-mailmarketing automation, social media en influencermarketing.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over E-Commerce

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Met de feestdagen in aantocht bereiden veel webshops zich inmiddels voor op de jaarlijkse golf van online bestellingen. De bekende vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’ blijft dan niet uit. Om dergelijke leveringsvragen beter te managen, introduceert Sendcloud nu WhatsApp Tracking. Deze nieuwe feature helpt niet alleen om het aantal klantvragen te verminderen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Online14.11.2024

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

Boodschappen doen, steeds vaker doen we dat vanuit huis op je smartphone of vanachter een laptop. En dat merkt ook Albert Heijn. Daar zien ze de vraag naar online boodschappen dermate sterk toenemen dat ze nu een 2e gemechaniseerd Home Shop Center (HSC) openen, ditmaal in Zwolle.

Online01.07.2024

Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

en zet in op verdere groei e-commerce
Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Catawiki introduceerde vandaag een aantal nieuwe functies, waaronder de mogelijkheid voor kopers om de hele veiling over te slaan en het object direct te kopen voor een vaste prijs. In 2023 liepen veel geïnteresseerden het object van hun dromen mis: ze plaatsten een bod maar verloren de veiling. Om dit in de toekomst te vermijden, lanceert Catawiki de optie om iets gelijk te kopen. Dankzij deze functie kunnen kopers ervoor kiezen om een object meteen te kopen in plaats van de duur van de veiling af te wachten.

Online27.06.2024

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Daarmee skip je de veiling
5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Als je iets bij een kleine webwinkel bestelt, zeker als het een op papierwaren of cadeautjes toegespitste webshop is, dan weet je dat je vaak dat beetje extra kunt verwachten.

Online17.06.2024

5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

Het Sprints & Sneakers Festival is terug voor zijn derde opeenvolgende jaar van succes, op 30 augustus 2024 in Thuishaven, Amsterdam. Na twee achtereenvolgende edities, breidt het thema van dit jaar ‘A New Definition of Growth' de grenzen van groei en impact verder uit.

Events30.05.2024

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

A New Definition of Growth

Verder lezen over Email Marketing

5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream

Hoe zorg je dat mensen jouw nieuwsbrief niet alleen willen ontvangen, maar ook openen? Tijdens HubSpot GROW gaf Mindstream daar antwoord op.

E-mail12.11.2024

5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream

Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI

Booking.com is deze week groot in het nieuws: het reisplatform heeft te maken met een toename van het aantal oplichtingszaken tot 900 %.

Artificial Intelligence23.06.2024

Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren

Verder lezen over Spotler

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

De Spotler Group blijft investeren in gepersonaliseerde e-commerce en kondigt de overname aan van Shopping Minds B.V., een cloud customer data platform dat is gebouwd om marketeers beter inzicht en gerichte omnichannel w...

E-mail02.08.2023

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

en blijft uitbreiden als Commerce Experience Platform
​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

Met trots presenteert Spotler alweer de achtste editie van het Nationaal Email Onderzoek! Het onderzoek laat een compleet beeld zien van het Nederlandse e-mail gebruik en omgang met social media. Daarnaast laat Spotler...

E-mail05.10.2021

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

advertorial
​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

De Spotler Group maakt vandaag bekend verheugd te zijn met het verwelkomen van Squeezely in haar groeiende portfolio van gelijkgestemde marketingtechnologiebedrijven. Met meer dan 100 e-commerce klanten heeft Squeezely h...

Marketing02.08.2021

​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

Je snapt de definitie van e‑mail marketing automation en je wilt er ook liever vandaag dan morgen mee aan de slag. Maar waar moet je beginnen? Door termen als triggers, leadscoring, campagnes met verschillende mailings...

E-mail31.05.2021

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

advertorial