Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Tijdens de Webwinkel Vakdagen 2019 hebben Thuiswinkel.org en Spotler het E-commerce Marketing Trendrapport 2019 gelanceerd. Dit rapport zit boordevol handige insights waarmee je als webwinkelier het verschil kunt maken. Hieronder lees je de 9 belangrijkste marketingkansen waarmee je je business kunt laten groeien.
1. Zorg voor een stabiele basis
E-commerce is hot! Een beetje webwinkelier zorgt ervoor dat zijn klanten in 2019 via de voice-assistent van Google Home hun bestellingen kunnen plaatsen. Of toch niet? Nee, niet echt. Dit is slechts voor een klein deel van de e-commerce interessant. Begin bij het begin. Breng eerst in kaart hoe je bezoekers trekt naar je webshop, hoe je ze converteert naar kopers en hoe je voor deze kopers de bestellingen op de juiste manier afrondt. Vooral in het traject van order naar voordeur of met zogenaamde last mile marketing is veel winst te halen.
2. Laat geen omzet liggen: richt belangrijke campagnes in
Eén van de meest verrassende uitkomsten van het trendrapport is toch wel de lage inzet van de verlaten-winkelwagencampagne. Je zou verwachten dat webwinkeliers deze campagne volop inzetten, maar dat is niet het geval. Slechts 43% zet deze campagne in. Met een verlaten-winkelwagencampagne zet je in op de shoppers die een winkelmandje gevuld hebben, maar hier vervolgens niets mee gedaan hebben.
Dit geldt overigens ook voor een andere zeer goed converterende campagne: de verjaardagscampagne. Die wordt door slechts 26% ingezet. Met de verjaardagscampagne feliciteer je jouw klant op zijn of haar verjaardag. Veelal met een klein cadeau of een percentage aan korting. Je laat echt omzet liggen als je deze campagnes niet (juist) inricht.
3. Doe meer met alle verzamelde data
‘Binnenkomende data worden vaak verdeeld over verschillende tools en databases. Dit belemmert de toegankelijkheid van de data.’, zegt Laurent de Groof van Retail Insiders. Hij is één van de experts die is geïnterviewd voor het trendrapport.
Hij vervolgt: ‘Veel marketeers geven aan dat met toegankelijke data het vermogen om snellere beslissingen te nemen toeneemt. En dat is een groot voordeel in de e-commercemarkt.’ Zo zou je prima kunnen nagaan welke koppelingen je wel of niet hebt gerealiseerd tussen je webshop en je CRM- en ESP-software. Het levert veel op als alle binnenkomende data direct beschikbaar zijn in de verschillende tools die je gebruikt.
4. Ga minder voor het grote bereik en meer voor personificatie
Uit het trendrapport blijkt dat webwinkeliers een grote voorkeur hebben voor reguliere productnieuwsbrieven en voor actiemailings. Deze twee scoren het hoogst als antwoord op de vraag hoe webwinkeliers e-mailmarketing inzetten. De productnieuwsbrief wordt door 85% van de webwinkeliers ingezet en de actiemail door 62%.
Volgens Gino Thuij van HZ University, een andere geïnterviewde expert ‘gaat het gros van de online retailers nog steeds voor het grote bereik en minder voor personificatie. Begrijpelijk, want je moet immers voor mooie gepersonaliseerde campagnes wel je CRM-systeem en al je andere transactiesystemen koppelen en dat hebben nog lang niet alle webwinkeliers voor elkaar.’, aldus Gino.
Dat nog lang niet alle webwinkeliers de techniek op orde hebben, is één verklaring die het trendrapport geeft voor de voorkeur voor het grote bereik. Een andere verklaring is volgens het trendrapport het ontbreken van kennis, kunde en tijd. Marketingkans vijf luidt daarom:
5. Vergroot je kennis van marketing automation
Als webwinkelier kun je meer marketingkansen creëren wanneer je meer weet van marketing automation. Raak ervan overtuigd dat geautomatiseerde marketingcampagnes die zijn toegespitst op het gedrag van één enkele klant leiden tot meer omzet. Zo worden online achtergelaten winkelwagens volgens onderzoek van Marketingsherpa door 29% van de shoppers alsnog afgerekend als een mail hen daarop attendeert. Het opzetten van een dergelijke campagne loont dus echt.
De onderzoeken en casestudies van bijvoorbeeld Marketingsherpa geven veel waardevolle informatie over het effect van geautomatiseerde marketingcampagnes. Geweldig om te lezen en een echte motivator om in 2019 nu eindelijk eens die belangrijke verlaten-winkelwagencampagne in te richten.
6. Richt je met social media op engagement
Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn zijn uiteraard een vast onderdeel van je marketingactiviteiten. Toch is het onverstandig om deze social mediaplatformen in te zetten als direct verkoopkanaal. Hiervoor waarschuwt Marco Derksen, oprichter van Marketingfacts en Upstream:
‘Dat social media worden ingezet als verkoopkanaal, is mijns inziens ook de grootste fout geweest die veel adverteerders de afgelopen jaren hebben gemaakt. Social media zijn, zoals de naam al aangeeft, bedoeld om relaties te leggen en te onderhouden. Daarmee kan het prima een indirect verkoopkanaal zijn.’
Deze uitspraak van Marco Derksen, die ook als expert voor het trendrapport is geïnterviewd, wordt ondersteund door de conclusies van het trendonderzoek. Social media leveren voor 41% van de webwinkeliers vooral een toename in engagement en interactie op en niet direct meer verkoop.
7. Richt een omnichannelstrategie in
Maak je social media onderdeel van een grotere strategie met meerdere marketingkanalen. Op die manier hoef je social media ook niet in te zetten als direct verkoopkanaal. Dit is een echte marketingkans voor webwinkeliers in 2019! Uit het trendrapport blijkt dat nog maar 43% van de webwinkeliers zo’n strategie inzet. Omnichannelmarketing is nog lang niet over zijn hoogtepunt heen. En het loont zeker de moeite.
Zo geeft 58% van de webwinkeliers aan dat hun omnichannelstrategie meer verkoop oplevert en 44% ziet een overduidelijke toename in het aantal webshopbezoeken.
8. Blijf inzetten op direct verkeer en paid search
Toch blijft het verstandig om je eigen webshop goed onder de aandacht te brengen en geld uit te geven aan paid search. Arjan van Oosterhout, hoofdredacteur van Twinkle, zegt in het rapport:
‘Als je onze Twinkle100 erbij pakt dan weten wij dat de grootste online retailers van Nederland steeds meer bezoekers direct binnenhalen. Ze dankten vorig jaar 44% van hun verkeer aan direct traffic.’
‘En achter direct bezoek vormen organische zoekresultaten de belangrijkste trekker van verkeer naar de Twinkle100-sites, gevolgd door paid search. Samen zijn deze onbetaalde (SEO) en betaalde (SEA) zoekresultaten goed voor ongeveer net zoveel bezoek als er direct op de sites afkomt.’
9. Wees transparant over de inzet van influencers
Als je commerciële uitingen via social laat aanprijzen door influencers, dan is het goed om de balans tussen promotie en authenticiteit in de gaten te houden. Marco Derksen: ‘De hype van betaalde influencers lijkt inmiddels over de top en de verwachting is dat er een verschuiving plaatsvindt naar authentieke micro-influencers en naar meer transparantie voor wat betreft de inzet betaalde influencers.’
Denk je erover na om in 2019 influencers in te zetten, ga dan op zoek naar micro-influencers die je merk authentiek en betrokken kunnen neerzetten. Loop niet achter de grote namen aan en laat je niet beïnvloeden door flinke volgers aantallen. Die trend lijkt toch echt over te zijn. Kies voor micro-influencers die écht het verschil kunnen maken voor jouw merk, product of dienst.
Benieuwd naar het hele E-commerce Marketing Trendrapport 2019?
Het E-commerce Marketing Trendrapport 2019 geeft inzicht in de uitdagingen, speerpunten en belangrijkste marketingactiviteiten van webwinkeliers en e-commercemarketeers in Nederland. In 14 conclusies doen 285 respondenten uitspraken over omnichannelmarketing, e-mailmarketing automation, social media en influencermarketing.
Verder lezen over E-Commerce
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsOnline23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online01.07.2024
Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center
en zet in op verdere groei e-commerceOnline27.06.2024
Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie
Daarmee skip je de veilingOnline17.06.2024
5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops
Events30.05.2024
Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival
A New Definition of GrowthOnline11.03.2024
Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden
Verder lezen over Email Marketing
Artificial Intelligence23.06.2024
Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI
Online13.10.2023
Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?
Marketing08.09.2023
10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023
E-mail05.04.2023
5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie
Marketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing10.03.2023
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022
Marketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenMarketing15.12.2022
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei
Verder lezen over Spotler
Marketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
E-mail02.08.2023
Spotler Group neemt ook Shopping Minds over
en blijft uitbreiden als Commerce Experience PlatformMarketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenMarketing15.12.2022
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei
E-mail05.10.2021
Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021
advertorialMarketing02.08.2021
Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over
E-mail31.05.2021