Tijdens de Webwinkel Vakdagen 2019 hebben Thuiswinkel.org en Spotler het E-commerce Marketing Trendrapport 2019 gelanceerd. Dit rapport zit boordevol handige insights waarmee je als webwinkelier het verschil kunt maken. Hieronder lees je de 9 belangrijkste marketingkansen waarmee je je business kunt laten groeien.
E-commerce is hot! Een beetje webwinkelier zorgt ervoor dat zijn klanten in 2019 via de voice-assistent van Google Home hun bestellingen kunnen plaatsen. Of toch niet? Nee, niet echt. Dit is slechts voor een klein deel van de e-commerce interessant. Begin bij het begin. Breng eerst in kaart hoe je bezoekers trekt naar je webshop, hoe je ze converteert naar kopers en hoe je voor deze kopers de bestellingen op de juiste manier afrondt. Vooral in het traject van order naar voordeur of met zogenaamde last mile marketing is veel winst te halen.
Eén van de meest verrassende uitkomsten van het trendrapport is toch wel de lage inzet van de verlaten-winkelwagencampagne. Je zou verwachten dat webwinkeliers deze campagne volop inzetten, maar dat is niet het geval. Slechts 43% zet deze campagne in. Met een verlaten-winkelwagencampagne zet je in op de shoppers die een winkelmandje gevuld hebben, maar hier vervolgens niets mee gedaan hebben.
Dit geldt overigens ook voor een andere zeer goed converterende campagne: de verjaardagscampagne. Die wordt door slechts 26% ingezet. Met de verjaardagscampagne feliciteer je jouw klant op zijn of haar verjaardag. Veelal met een klein cadeau of een percentage aan korting. Je laat echt omzet liggen als je deze campagnes niet (juist) inricht.
‘Binnenkomende data worden vaak verdeeld over verschillende tools en databases. Dit belemmert de toegankelijkheid van de data.’, zegt Laurent de Groof van Retail Insiders. Hij is één van de experts die is geïnterviewd voor het trendrapport.
Hij vervolgt: ‘Veel marketeers geven aan dat met toegankelijke data het vermogen om snellere beslissingen te nemen toeneemt. En dat is een groot voordeel in de e-commercemarkt.’ Zo zou je prima kunnen nagaan welke koppelingen je wel of niet hebt gerealiseerd tussen je webshop en je CRM- en ESP-software. Het levert veel op als alle binnenkomende data direct beschikbaar zijn in de verschillende tools die je gebruikt.
Uit het trendrapport blijkt dat webwinkeliers een grote voorkeur hebben voor reguliere productnieuwsbrieven en voor actiemailings. Deze twee scoren het hoogst als antwoord op de vraag hoe webwinkeliers e-mailmarketing inzetten. De productnieuwsbrief wordt door 85% van de webwinkeliers ingezet en de actiemail door 62%.
Volgens Gino Thuij van HZ University, een andere geïnterviewde expert ‘gaat het gros van de online retailers nog steeds voor het grote bereik en minder voor personificatie. Begrijpelijk, want je moet immers voor mooie gepersonaliseerde campagnes wel je CRM-systeem en al je andere transactiesystemen koppelen en dat hebben nog lang niet alle webwinkeliers voor elkaar.’, aldus Gino.
Dat nog lang niet alle webwinkeliers de techniek op orde hebben, is één verklaring die het trendrapport geeft voor de voorkeur voor het grote bereik. Een andere verklaring is volgens het trendrapport het ontbreken van kennis, kunde en tijd. Marketingkans vijf luidt daarom:
Als webwinkelier kun je meer marketingkansen creëren wanneer je meer weet van marketing automation. Raak ervan overtuigd dat geautomatiseerde marketingcampagnes die zijn toegespitst op het gedrag van één enkele klant leiden tot meer omzet. Zo worden online achtergelaten winkelwagens volgens onderzoek van Marketingsherpa door 29% van de shoppers alsnog afgerekend als een mail hen daarop attendeert. Het opzetten van een dergelijke campagne loont dus echt.
De onderzoeken en casestudies van bijvoorbeeld Marketingsherpa geven veel waardevolle informatie over het effect van geautomatiseerde marketingcampagnes. Geweldig om te lezen en een echte motivator om in 2019 nu eindelijk eens die belangrijke verlaten-winkelwagencampagne in te richten.
Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn zijn uiteraard een vast onderdeel van je marketingactiviteiten. Toch is het onverstandig om deze social mediaplatformen in te zetten als direct verkoopkanaal. Hiervoor waarschuwt Marco Derksen, oprichter van Marketingfacts en Upstream:
‘Dat social media worden ingezet als verkoopkanaal, is mijns inziens ook de grootste fout geweest die veel adverteerders de afgelopen jaren hebben gemaakt. Social media zijn, zoals de naam al aangeeft, bedoeld om relaties te leggen en te onderhouden. Daarmee kan het prima een indirect verkoopkanaal zijn.’
Deze uitspraak van Marco Derksen, die ook als expert voor het trendrapport is geïnterviewd, wordt ondersteund door de conclusies van het trendonderzoek. Social media leveren voor 41% van de webwinkeliers vooral een toename in engagement en interactie op en niet direct meer verkoop.
Maak je social media onderdeel van een grotere strategie met meerdere marketingkanalen. Op die manier hoef je social media ook niet in te zetten als direct verkoopkanaal. Dit is een echte marketingkans voor webwinkeliers in 2019! Uit het trendrapport blijkt dat nog maar 43% van de webwinkeliers zo’n strategie inzet. Omnichannelmarketing is nog lang niet over zijn hoogtepunt heen. En het loont zeker de moeite.
Zo geeft 58% van de webwinkeliers aan dat hun omnichannelstrategie meer verkoop oplevert en 44% ziet een overduidelijke toename in het aantal webshopbezoeken.
Toch blijft het verstandig om je eigen webshop goed onder de aandacht te brengen en geld uit te geven aan paid search. Arjan van Oosterhout, hoofdredacteur van Twinkle, zegt in het rapport:
‘Als je onze Twinkle100 erbij pakt dan weten wij dat de grootste online retailers van Nederland steeds meer bezoekers direct binnenhalen. Ze dankten vorig jaar 44% van hun verkeer aan direct traffic.’
‘En achter direct bezoek vormen organische zoekresultaten de belangrijkste trekker van verkeer naar de Twinkle100-sites, gevolgd door paid search. Samen zijn deze onbetaalde (SEO) en betaalde (SEA) zoekresultaten goed voor ongeveer net zoveel bezoek als er direct op de sites afkomt.’
Als je commerciële uitingen via social laat aanprijzen door influencers, dan is het goed om de balans tussen promotie en authenticiteit in de gaten te houden. Marco Derksen: ‘De hype van betaalde influencers lijkt inmiddels over de top en de verwachting is dat er een verschuiving plaatsvindt naar authentieke micro-influencers en naar meer transparantie voor wat betreft de inzet betaalde influencers.’
Denk je erover na om in 2019 influencers in te zetten, ga dan op zoek naar micro-influencers die je merk authentiek en betrokken kunnen neerzetten. Loop niet achter de grote namen aan en laat je niet beïnvloeden door flinke volgers aantallen. Die trend lijkt toch echt over te zijn. Kies voor micro-influencers die écht het verschil kunnen maken voor jouw merk, product of dienst.
Het E-commerce Marketing Trendrapport 2019 geeft inzicht in de uitdagingen, speerpunten en belangrijkste marketingactiviteiten van webwinkeliers en e-commercemarketeers in Nederland. In 14 conclusies doen 285 respondenten uitspraken over omnichannelmarketing, e-mailmarketing automation, social media en influencermarketing.