Events17.03.2010

Networked Urbanism: de stad als platform voor de community


networked-urbanism-de-stad-als-platform-.jpg
networked-urbanism-de-stad-als-platform-.jpg

Het is het tijdperk van de virtuele communities. Fora, sociale netwerken of blogs, we verzamelen ons allemaal wel op één maar meestal meerdere hoekjes van de digitale straat. Een fysieke locatie lijkt irrelevant, maar realiseren we ons hoeveel zinvolle data wij op een dag genereren voor onze stad?

Kan een stad innoveren op basis van gegevens die haar bewoners achterlaten online en kan de inwoner via “networked urbanism” meer betrokken worden gemaakt? Tijdens de sessie “The city is a platform” op SXSW werd het eens onder loep genomen.

Wereldwijd openen steden hun gegevens middels API’s voor developers om mee aan de slag te gaan. Water- en energieverbruik, afvalverwerking, gebruik van wegen, alles op te vragen met de juiste commando’s. Met als doel het inzichtelijk maken van de “werking” van een stad, maar misschien ook wel een ultieme poging om burger-betrokkenheid (opnieuw) te laten leven en tot grote hoogte te stuwen.

Tijdens de sessie komen twee goede voorbeelden van online interactie terug, beiden Amerikaanse initiatieven. Waar SeeClickFixz zich met de dagelijkse gang van zaken bezigt, is het meer game-achtige Manorlabs bezig met het cultiveren van innovatie.

Community-tool SeeClickFix laat zich het best omschrijven als een bugtracker voor je stad. Burgers kunnen via diverse kanalen melding maken van zogenaamde “non-emergency issues”, een kapotte straatlantaarn, graffiti of een defect aan de weg bijvoorbeeld. Via de (mobiele) website, de iPhone app, Twitter of e-mail kunnen zij melding maken op het platform. Aan de andere kant van het platform kunnen medewerkers van de stad, maar ook andere media zich aanmelden voor de service. Zij ontvangen op dat moment een melding van het probleem en kunnen daarop actie ondernemen.

De kleine Texaanse gemeente Manor ziet alle 6500 inwoners als innovators. Op het platform ManorLabs krijgen zij de mogelijkheid om hun ideeën voor verbetering van de stad te delen met hun stadsgenoten en leden van de gemeenteraad. Deze ideeën gaan door een zogenaamde “Funnel Of Ideas”, waarbij de bezoekers van het platform in eerste instantie zelf beoordelen of het idee goed genoeg is om te worden gelezen door de gemeente. Mocht dat zo zijn, gaat het plan door naar de volgende fase en wordt de inzender eventueel beloond met virtuele betaling in “inno-bucks”. Dankzij deze crowdsourcing en beloning hangt er een extra competitief element aan het platform.

Twee voorbeelden van het benaderen van een stad alsware het een online community die zeker de moeite van het vernoemen waard zijn. De komende tijd zullen steden mijn inziens echter ook actiever aan de slag moeten met het inzichtelijk krijgen van de data die inwoners achterlaten op andere platformen als blogs of Twitter.

Een andere interessante invalshoek die tijdens de sessie helaas onderbelicht bleef is het online brengen van de infrastructuur van de stad. Eerder schreef ik al over “the web of things” en het inzichtelijk maken van niet-menselijke interactie op het internet.
Volgens recent onderzoek van Gartner zal in 2012 meer dan 70% van het interverkeer niet-menselijke data zijn. Ondanks een goed voorbeeld rond het inzichtelijk maken van de afvalverwerking van de stad Seattle ging het panel niet verder in op de voor-, danwel nadelen van deze ontwikkelingen. En daar had ik nou juist graag wel wat meer over gehoord.

Eerdere posts over SXSW:
De vluchtige wegwerp-content van de creatieve jeugd van tegenwoordig
Video: Sfeerimpressie dag 3 van SXSW
SXSW: The web of things
SXSW: Dag 2 over viral video, privacy en Twittering Mad Men
SXSW: een impressie van de eerste dag
SXSW: Margot Bloomstein over de waarde van een content strategie
SXSW: Behind the scenes
Dutchcowboys vanaf SXSW

...

Verder lezen over Community

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

House of Treats is het eerste bureau dat marktonderzoek onder early adopters inzet als marketingtool en biedt merken toegang tot een zorgvuldig gecureerde global community van early adopters. Het bureau is in 2018 opgeri...

Marketing14.03.2024

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Ook digitale voetbalcommunity FC Urban ontvangt Fit for the Future-certificaat

Gamification: veel bedrijven gebruiken het, maar slagen er lang niet altijd in om het een passend onderdeel te maken van een langdurige strategie. Dat lukt FC Urban wel. De online voetbalcommunity heeft door zijn stappen...

DC Business28.06.2023

​Ook digitale voetbalcommunity FC Urban ontvangt Fit for the Future-certificaat

Harper’s Bazaar Business Club voor vrouwen gelanceerd

Harper’s Bazaar lanceert de Harper’s Business Club voor vrouwen. Met een lidmaatschap voor een jaar kunnen vrouwen genieten van: Toegang tot vijf exclusieve (digitale) bijeenkomsten per jaar, met inhoudelijke talk...

DC Business14.09.2021

Harper’s Bazaar Business Club voor vrouwen gelanceerd

​Reddit denkt dat het 10 miljard dollar waard is

Reddit is nog niet begonnen, maar het is van plan om een investeringsronde te houden. Het denkt daarin 700 miljoen dollar (een kleine 600 miljoen euro) binnen te kunnen krijgen. Als dat lukt, dan zou Reddit meer dan 10 m...

Technology13.08.2021

​Reddit denkt dat het 10 miljard dollar waard is

De voors en tegens van een Tiny House

Sommige mensen noemen het een veredelde stacaravan, anderen lijkt het een hel om extreem te minderen met spullen. Maar, er zijn ook die mensen die juist uitkijken naar leven met wat minder, of die het geweldig vinden om...

Lifestyle08.07.2019

De voors en tegens van een Tiny House

Facebook doet een nieuwe investering in communityleiders

Tijdens de Facebook Communities Summit Europa, die vandaag plaats vindt, is het Facebook Community Leadership-programma onthuld: een wereldwijd initiatief waarbij Facebook gaat investeren in de mensen die community's opb...

Social Media09.02.2018

Facebook doet een nieuwe investering in communityleiders

En komt met nieuwe tools voor groepsbeheerders
Deze website laat lezers eerst test maken voordat ze commentaar mogen geven

Een Noorse website heeft een hele interessante manier gevonden om de commentaren die onder een bericht geplaatst mogen worden door lezers beleefd en on-topic te houden. Voordat je een bericht mag achterlaten onder een ar...

Online02.03.2017

Deze website laat lezers eerst test maken voordat ze commentaar mogen geven