16.03.2010
Events

De vluchtige wegwerp-content van de creatieve jeugd van tegenwoordig

By: Johan Voets

BlogEvents
de-vluchtige-wegwerp-content-van-de-crea.jpg
de-vluchtige-wegwerp-content-van-de-crea.jpg

Hoe gaat de creatieve jeugd om met hun werk? Op welke manier gebruiken zij tools als Photoshop of online platformen als Polyvore? In een aardige sessie tijdens SXSW probeerde Julia Baher en Bill Westerman antwoord op deze en andere vragen te geven en deelde ze de uitkomst van hun onderzoek onder Amerikaanse jongeren. Helaas bleek er weinig verrassends uit het onderzoek te zijn gekomen.

Op de vierde etage van het Austin Convention Center liep zaal 19b sneller vol dan verwacht. Zelfs de sprekers, Julia Baher en Bill Westerman waren positief verrast. Meer dan genoeg geinteresseerden hadden het “achteraf” zaaltje gevonden om de sessie bij te wonen.

Het onderzoek waar de sessie aan werd opgehangen, is uitgevoerd door Adobe – Bahers werkgever. Bij de Amerikaanse software-gigant zagen ze in dat Photoshop, intussen 20 jaar oud, wellicht niet meer voldoet aan de eisen van de jeugd. Gedurende een aantal weken koppelde Adobe een onderzoeker aan een jeugdige creatief.

De uitkomst van dat onderzoek had Adobe met een beetje inzet ook wel terug kunnen vinden in talloze andere onderzoeken, blogposts of discussies op diverse platformen:

Jeugd doet aan flexibele expressie
Op jeugdige leeftijd probeert men nog diverse “persoonlijkheden” uit om zich te uitten.

Ze willen “er bij horen”
Online zoekt de jeugd elkaar massaal op in communities, die steeds meer niche worden.

Inspiratie verkrijgen
De jeugd van nu kijkt niet meer echt op naar iemand, maar heeft een gezond respect. Ze zijn niet bang om in contact te komen met hun “idool” en hem vragen te stellen.

Leren

Steeds meer en meer gaat de jeugd zelf op zoek naar kennis. Naast de lessen die zij op school volgen, leren zij uitzichzelf allerlei dingen.

Helpen
De jeugd schikt zich onderling graag in de leerling/leraar-rol. Ze willen graag leren van elkaar of elkaar dingen leren. Dit sluit weer aan op het vorige punt.

Co-creatie

Veel doet de jeugd samen, van schrijven tot design, muziek tot film.

Snelheid
Get in there, get it done and get out. De jeugd kijkt niet meer terug nadat zij iets hebben gemaakt en herbruiken nauwelijks materiaal.

Zoals gezegd geen vernieuwende insights en ik vraag me na afloop nog steeds af wát Adobe met deze informatie gaat doen met betrekking tot Photoshop. Baher mocht er helaas geen antwoord op geven, ze werkt sinds heel kort helaas niet meer voor Adobe.

Tijdens het vragenrondje steekt een jong meisje haar hand op. Ze is 15-jaar en heeft vol interesse de discussie gevolgd, maar mist in dit alles wel een belangrijke reden waarom dat zij Photoshop gebruikt: All my friends do Photoshops, use Photoshop. So I use and learned Photoshop to impress them”.

Persoonlijk een soort van hoogtepunt van de sessie, want eerder deze week vroeg ik me al hardop af waarom er zoveel wordt gesproken over een intrinsieke motivatie tot delen (met name op het gebied van social media), maar er vaak niet stil wordt gestaan bij extrinsieke motivatie, in de vorm van onder andere peer-pressure. Dat blijft nog wel even intrigeren…

Share this post