Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Een delegatie van 40 Nieuwe Media managers onderzoekt op dit moment de (online) handelsgeest van China. Gisteren waren zij op bezoek bij gamegigant de Spill Group van Nederlander Marc van der Chijs (verslag daarvan hier), en deden daar ook navraag naar hoe het is om in China een bedrijf te runnen en hoe de Chinese werknemers functioneren. Een verslag van Vincent Everts en Remco Bron:
De werksfeer in China verschilt erg van wat wij in Nederland gewend zijn. Alhoewel er net als bij ons veelal in kantoortuinen wordt gewerkt, wordt er onderling bijvoorbeeld zeer weinig gepraat en zit iedereen vaak erg geconcentreerd te werken. De salarissen staan ook in geen verhouding tot de onze, 43% van de werknemers verdient rond de 2000 RMB per maand (€200), slechts 5% verdient meer dan €500 per maand. Van het personeelsbestand bij Spill Group is 57% man en 43% vrouw.
De Chinezen kennen echter een flinke ondernemingsdrang en iedereen die het zich kan veroorloven begint tegenwoordig al snel voor zichzelf. Dat is dan ook de reden dat er erg veel (kleine) internetbedrijven zijn in China.
Een aantal uitdagingen van het werken met Chinese werknemers die de Nederlandse managers van de Spill Group dagelijks tegenkomen zijn:
* Taal – niet iedereen spreekt goed Engels en er zijn vele Chinese dialecten
* Verantwoordelijkheid – ze zijn angstig om fouten te maken
* Troubleshooting – Chinese werknemers hebben vaak moeite met het oplossen van problemen
* Initiatief – Er is niet altijd genoeg initiatief vanuit de mensen zelf
* De commitment is niet altijd aanwezig
Niet anders dan in Nederland is het gegeven dat het moeilijk is om goede mensen vast te houden. Bij Spill Group proberen ze de werksfeer en secundaire arbeidsvoorwaarden te verbeteren door onder andere onbeperkt gratis eten en drinken aan te bieden, en het mogen spelen op de Xbox tijdens en na werktijd mogelijk te maken. Jaarlijks is er een salarisgroei van 15% wat vooral wordt uitgekeerd in bonussen. In optieregelingen hebben maar weinig Chinezen interesse omdat de opzet hiervan hen vaak te complex in de oren klinkt.
Desondanks vinden Chinese werknemers het leuk om op de hoogte gehouden te worden van de groei en ontwikkelingen binnen hun bedrijf en de markt waarin ze opereren. De tendens is bovendien dat mondiaal opererende bedrijven het makkelijker hebben om nieuwe mensen aan te trekken en vast te houden dan lokale ondernemingen.
E-mail is een communicatiemiddel dat de Chinezen nog maar amper gebruiken, alle communicatie verloopt via instant messaging. Qq is hierin de onbetwiste marktleider in China. Daarnaast wordt er ontzettend veel geSMSed, alleen begint SMS spam inmiddels een serieus probleem te worden; mensen ontvangen gemiddeld 10x per dag een spambericht via SMS. Dit wordt inmiddels aangepakt door de Chinese overheid.
Verder lezen over China
Automotive12.08.2024
Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken
Online30.07.2024
Worden je Temu-bestellingen straks duurder?
Cybercrime25.07.2024
Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox
banden met Europese voetbalsponsors, mensenhandel en illegale gokindustrieCybercrime01.07.2024
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware
Online01.07.2024
Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China
Gadgets06.06.2024
Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt
Tech in Asia22.05.2024
Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai
Online26.04.2024