Events01.04.2008

Ondernemen in China


ondernemen-in-china.jpg
ondernemen-in-china.jpg

Een delegatie van 40 Nieuwe Media managers onderzoekt op dit moment de (online) handelsgeest van China. Gisteren waren zij op bezoek bij gamegigant de Spill Group van Nederlander Marc van der Chijs (verslag daarvan hier), en deden daar ook navraag naar hoe het is om in China een bedrijf te runnen en hoe de Chinese werknemers functioneren. Een verslag van Vincent Everts en Remco Bron:

De werksfeer in China verschilt erg van wat wij in Nederland gewend zijn. Alhoewel er net als bij ons veelal in kantoortuinen wordt gewerkt, wordt er onderling bijvoorbeeld zeer weinig gepraat en zit iedereen vaak erg geconcentreerd te werken. De salarissen staan ook in geen verhouding tot de onze, 43% van de werknemers verdient rond de 2000 RMB per maand (€200), slechts 5% verdient meer dan €500 per maand. Van het personeelsbestand bij Spill Group is 57% man en 43% vrouw.

De Chinezen kennen echter een flinke ondernemingsdrang en iedereen die het zich kan veroorloven begint tegenwoordig al snel voor zichzelf. Dat is dan ook de reden dat er erg veel (kleine) internetbedrijven zijn in China.

Een aantal uitdagingen van het werken met Chinese werknemers die de Nederlandse managers van de Spill Group dagelijks tegenkomen zijn:

* Taal – niet iedereen spreekt goed Engels en er zijn vele Chinese dialecten

* Verantwoordelijkheid – ze zijn angstig om fouten te maken

* Troubleshooting – Chinese werknemers hebben vaak moeite met het oplossen van problemen

* Initiatief – Er is niet altijd genoeg initiatief vanuit de mensen zelf

* De commitment is niet altijd aanwezig

Niet anders dan in Nederland is het gegeven dat het moeilijk is om goede mensen vast te houden. Bij Spill Group proberen ze de werksfeer en secundaire arbeidsvoorwaarden te verbeteren door onder andere onbeperkt gratis eten en drinken aan te bieden, en het mogen spelen op de Xbox tijdens en na werktijd mogelijk te maken. Jaarlijks is er een salarisgroei van 15% wat vooral wordt uitgekeerd in bonussen. In optieregelingen hebben maar weinig Chinezen interesse omdat de opzet hiervan hen vaak te complex in de oren klinkt.

Desondanks vinden Chinese werknemers het leuk om op de hoogte gehouden te worden van de groei en ontwikkelingen binnen hun bedrijf en de markt waarin ze opereren. De tendens is bovendien dat mondiaal opererende bedrijven het makkelijker hebben om nieuwe mensen aan te trekken en vast te houden dan lokale ondernemingen.

E-mail is een communicatiemiddel dat de Chinezen nog maar amper gebruiken, alle communicatie verloopt via instant messaging. Qq is hierin de onbetwiste marktleider in China. Daarnaast wordt er ontzettend veel geSMSed, alleen begint SMS spam inmiddels een serieus probleem te worden; mensen ontvangen gemiddeld 10x per dag een spambericht via SMS. Dit wordt inmiddels aangepakt door de Chinese overheid.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over China

Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken

Chinezen zetten de laatste dagen video's online van auto's die rare bollingen hebben. Wat gebeurt er?

Automotive12.08.2024

Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Bestel je wel eens op Shein, AliExpress of Temu? Dan ben je niet de enige en dat ziet ook de Nederlandse overheid...

Online30.07.2024

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox

Infoblox heeft een belangrijke doorbraak geboekt in onderzoek naar cybercriminaliteit met de onthulling van een groep cybercriminelen, die de naam "Vigorish Viper" heeft gekregen. Dit is een Chinees georganiseerd misdaadsyndicaat dat gebruikmaakt van geavanceerde technologie om te profiteren van de wereldwijde illegale sportgokindustrie ter waarde van $1.700 miljard. Het syndicaat heeft ook banden met witwaspraktijken en mensenhandel operaties in heel Azië. Deze ontdekking van Infoblox betekent een belangrijke mijlpaal in de voortdurende strijd tegen wereldwijde cybercriminaliteit door middel van DNS-intelligentie.

Cybercrime25.07.2024

Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox

banden met Europese voetbalsponsors, mensenhandel en illegale gokindustrie
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware

Een nieuwe rechtszaak tegen Temu stelt dat het Chinese platform er aantoonbaar ver in gaat: het zou je tekstberichten op je telefoon meelezen.

Cybercrime01.07.2024

Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Nederlandse consumenten hebben in het eerste kwartaal van 2024 ruim €9 miljard online uitgegeven, een groei van 3% t.o.v. Q1 2023. Het aantal online aankopen nam iets af (-3%) naar ruim 85 miljoen. Wel wordt er meer gekocht bij buitenlandse webshops; zowel het aantal aankopen als de bestedingen cross-border zijn toegenomen

Online01.07.2024

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt

Temu is een populaire app, maar de winkel blijft maar onder vuur liggen door security-experts.

Gadgets06.06.2024

Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt

Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai

Tech in Asia22.05.2024

Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai

Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels

Shein, het bekende Chinese online warenhuis, moet zich aan de strenge regels van de EU gaan houden en dat betekent: oppassen met nepperij.

Online26.04.2024

Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels