Vandaag was het China Innovatie reis gezelschap op bezoek bij Spill Group Asia en zij spraken daar met CEO Marc van der Chijs en Thijs Bosma over online gaming, businessmodellen, de advertentiemarkt in China, hoe je om moet gaan met Chinese werknemers en waarom e-mail in China oud nieuws is.
De Spill Group ontwikkelt casual games, de wat makkelijkere ‘tussendoor spelletjes’ zoals Tetris en Memory. Het is een markt die ieder jaar 25% groei kent. Meer dan 200 miljoen mensen spelen wereldwijd dagelijks dit soort spelletjes. 20 miljoen van die spelers komen ook daadwerkelijk uit China. De doelgroep voor de spelletjes is iedere internetter, maar het gros van de gebruiker zijn vrouwen boven de dertig.
Vandaag was het China Innovatie reis gezelschap op bezoek bij Spill Group Asia en spraken daar met CEO Marc van der Chijs en Thijs Bosma over online gaming, businessmodellen, de advertentiemarkt in China, hoe je om moet gaan met Chinese werknemers en waarom e-mail in China oud nieuws is.
De Spill Group ontwikkelt casual games, de wat makkelijkere ‘tussendoor spelletjes’ zoals Tetris en Memory. Het is een markt die ieder jaar 25% groei kent. Meer dan 200 miljoen mensen spelen wereldwijd dagelijks dit soort spelletjes. 20 miljoen van die spelers komen ook daadwerkelijk uit China. De doelgroep voor de spelletjes is iedere internetter, maar het gros van de gebruiker zijn vrouwen boven de dertig.
Spill Group heeft in deze markt een aandeel van maarliefst 35% (70 miljoen spelers) en was vorige maand groter dan bijvoorbeeld Yahoo en MSN. Het bedrijf kent een autonome groei van 10% to 15% per jaar.
Het businessmodel achter deze games bestaat uit in-game advertenties en betaalde downloads. In de meeste landen wordt er gewoon een kopie van een site neergezet met een aangepast sjabloon waardoor het beheer aan de achterkant eenduidig blijft. In verschillende landen koopt Spill Group domeinen op die met gaming te maken hebben zoals games.com, jeaux.fr en natuurlijk spelletjes.nl.
Nieuwe games worden wekelijks opgevelerd en gedeeld met alle webmasters wereldwijd. De games hebben vaak uiteenlopende levenscycli, sommige kennen een highpeak maar korte levensduur, andere lopen langer maar bereiken nooit een echte piek in gebruikers. Het spel Bombit werd bijvoorbeeld 1 miljard keer gespeeld in 6 weken tijd. Voor adverterende bedrijven is het interessant om dit soort spelletjes te voorzien van eigen branding.
Ook op de spellenportals spelen sociale web 2.0 elementen een belangrijke rol, zoals de mogelijkheid tot het beoordelen, commentaar geven en doorsturen van de games. Zonder dit soort interactieve mogelijkheden zou een spellensite in China kansloos zijn.
De belangrijkste concurrent in China is www.4399.com dat eigendom is van Baidu.com, de grootste zoekmachine in China. Baidu is met een marktaandeel van 80% veel groter dan Google, dat slechts 15% van de markt bezit.
Behalve expert in games, beseft de Spill Group zich dat ze ook experts in traffic moeten zijn. Hun businessmodel dat zich baseert op advertentieverkoop is er immers bij gebaat zoveel mogelijk bezoekers naar de games te trekken.
Adverteren in China werkt overigens weer anders dan in de rest van de wereld. Er bestaat onder de Chinezen nog erg veel wantrouwen over het resultaat van online adverteren en de markt is erg onderontwikkeld. Advertenties zijn vergeleken bij bijvoorbeeld de USA ook zeer goedkoop. Chinese adverteerders willen niet betalen per klik maar per tijdseenheid. Vandaar dat pre-roll advertentievormen van 5 tot 10 seconden ook erg populair zijn.
Het zijn op dit moment vooral de buitenlandse merken die online adverteren zoals IBM en Sony, en nauwelijks lokale ondernemingen. Hiermee is direct sales op de Chinese markt niet alleen erg belangrijk maar ook zeer moeilijk.