Gaming01.04.2008

Interview met Marc van der Chijs van Spill Group


interview-met-marc-van-der-chijs-van-spi.jpg
interview-met-marc-van-der-chijs-van-spi.jpg

Vandaag was het China Innovatie reis gezelschap op bezoek bij Spill Group Asia en zij spraken daar met CEO Marc van der Chijs en Thijs Bosma over online gaming, businessmodellen, de advertentiemarkt in China, hoe je om moet gaan met Chinese werknemers en waarom e-mail in China oud nieuws is.

De Spill Group ontwikkelt casual games, de wat makkelijkere ‘tussendoor spelletjes’ zoals Tetris en Memory. Het is een markt die ieder jaar 25% groei kent. Meer dan 200 miljoen mensen spelen wereldwijd dagelijks dit soort spelletjes. 20 miljoen van die spelers komen ook daadwerkelijk uit China. De doelgroep voor de spelletjes is iedere internetter, maar het gros van de gebruiker zijn vrouwen boven de dertig.

Vandaag was het China Innovatie reis gezelschap op bezoek bij Spill Group Asia en spraken daar met CEO Marc van der Chijs en Thijs Bosma over online gaming, businessmodellen, de advertentiemarkt in China, hoe je om moet gaan met Chinese werknemers en waarom e-mail in China oud nieuws is.

De Spill Group ontwikkelt casual games, de wat makkelijkere ‘tussendoor spelletjes’ zoals Tetris en Memory. Het is een markt die ieder jaar 25% groei kent. Meer dan 200 miljoen mensen spelen wereldwijd dagelijks dit soort spelletjes. 20 miljoen van die spelers komen ook daadwerkelijk uit China. De doelgroep voor de spelletjes is iedere internetter, maar het gros van de gebruiker zijn vrouwen boven de dertig.

Spill Group heeft in deze markt een aandeel van maarliefst 35% (70 miljoen spelers) en was vorige maand groter dan bijvoorbeeld Yahoo en MSN. Het bedrijf kent een autonome groei van 10% to 15% per jaar.

Het businessmodel achter deze games bestaat uit in-game advertenties en betaalde downloads. In de meeste landen wordt er gewoon een kopie van een site neergezet met een aangepast sjabloon waardoor het beheer aan de achterkant eenduidig blijft. In verschillende landen koopt Spill Group domeinen op die met gaming te maken hebben zoals games.com, jeaux.fr en natuurlijk spelletjes.nl.

Nieuwe games worden wekelijks opgevelerd en gedeeld met alle webmasters wereldwijd. De games hebben vaak uiteenlopende levenscycli, sommige kennen een highpeak maar korte levensduur, andere lopen langer maar bereiken nooit een echte piek in gebruikers. Het spel Bombit werd bijvoorbeeld 1 miljard keer gespeeld in 6 weken tijd. Voor adverterende bedrijven is het interessant om dit soort spelletjes te voorzien van eigen branding. 

Ook op de spellenportals spelen sociale web 2.0 elementen een belangrijke rol, zoals de mogelijkheid tot het beoordelen, commentaar geven en doorsturen van de games. Zonder dit soort interactieve mogelijkheden zou een spellensite in China kansloos zijn.

De belangrijkste concurrent in China is www.4399.com dat eigendom is van Baidu.com, de grootste zoekmachine in China. Baidu is met een marktaandeel van 80% veel groter dan Google, dat slechts 15% van de markt bezit.

Behalve expert in games, beseft de Spill Group zich dat ze ook experts in traffic moeten zijn. Hun businessmodel dat zich baseert op advertentieverkoop is er immers bij gebaat zoveel mogelijk bezoekers naar de games te trekken.

Adverteren in China werkt overigens weer anders dan in de rest van de wereld. Er bestaat onder de Chinezen nog erg veel wantrouwen over het resultaat van online adverteren en de markt is erg onderontwikkeld. Advertenties zijn vergeleken bij bijvoorbeeld de USA ook zeer goedkoop. Chinese adverteerders willen niet betalen per klik maar per tijdseenheid. Vandaar dat pre-roll advertentievormen van 5 tot 10 seconden ook erg populair zijn. 

Het zijn op dit moment vooral de buitenlandse merken die online adverteren zoals IBM en Sony, en nauwelijks lokale ondernemingen. Hiermee is direct sales op de Chinese markt niet alleen erg belangrijk maar ook zeer moeilijk.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over China

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

De webwinkel Temu moet de komende tijd heel duidelijk gaan aantonen dat het zich aan de consumentenregels van hier houdt.

Online08.11.2024

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken

Chinezen zetten de laatste dagen video's online van auto's die rare bollingen hebben. Wat gebeurt er?

Automotive12.08.2024

Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Bestel je wel eens op Shein, AliExpress of Temu? Dan ben je niet de enige en dat ziet ook de Nederlandse overheid...

Online30.07.2024

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox

Infoblox heeft een belangrijke doorbraak geboekt in onderzoek naar cybercriminaliteit met de onthulling van een groep cybercriminelen, die de naam "Vigorish Viper" heeft gekregen. Dit is een Chinees georganiseerd misdaadsyndicaat dat gebruikmaakt van geavanceerde technologie om te profiteren van de wereldwijde illegale sportgokindustrie ter waarde van $1.700 miljard. Het syndicaat heeft ook banden met witwaspraktijken en mensenhandel operaties in heel Azië. Deze ontdekking van Infoblox betekent een belangrijke mijlpaal in de voortdurende strijd tegen wereldwijde cybercriminaliteit door middel van DNS-intelligentie.

Cybercrime25.07.2024

Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox

banden met Europese voetbalsponsors, mensenhandel en illegale gokindustrie
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware

Een nieuwe rechtszaak tegen Temu stelt dat het Chinese platform er aantoonbaar ver in gaat: het zou je tekstberichten op je telefoon meelezen.

Cybercrime01.07.2024

Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Nederlandse consumenten hebben in het eerste kwartaal van 2024 ruim €9 miljard online uitgegeven, een groei van 3% t.o.v. Q1 2023. Het aantal online aankopen nam iets af (-3%) naar ruim 85 miljoen. Wel wordt er meer gekocht bij buitenlandse webshops; zowel het aantal aankopen als de bestedingen cross-border zijn toegenomen

Online01.07.2024

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt

Temu is een populaire app, maar de winkel blijft maar onder vuur liggen door security-experts.

Gadgets06.06.2024

Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt

Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai

Tech in Asia22.05.2024

Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai

Verder lezen over Preroll

Dikke pret met deze Pre-Roll ad!

We zien de laatste steeds vaker Pre-Roll Ads voorbij komen op het internet. Zeker op YouTube blijft dit nog altijd toenemen. Eerst een advertentie kijken en dan pas doorgaan naar wat je werkelijk wilt zien. Nadeel alle...

Marketing10.03.2015

Dikke pret met deze Pre-Roll ad!

Geico speelt op een leuke manier in op Pre-Roll ads
YouTube introduceert skippable Pre-Roll Ads, de kijker beslist!

Google introduceert ook in Nederland skippable pre-roll advertenties voor YouTube. Met dit advertentieformaat beslist de kijker zelf of hij de pre-roll advertenties (reclame voorafgaand aan een video) in YouTube videos w...

Technology18.02.2011

YouTube introduceert skippable Pre-Roll Ads, de kijker beslist!

Youtube start met test pre-roll-advertenties

YouTube kondigt deze week een test aan die een aantal Nederlandse content partners in staat stelt om pre-roll advertenties (reclame voorafgaand aan een video) te testen door ze voor hun professionele content af te laten...

Advertising26.05.2009

Youtube start met test pre-roll-advertenties

Van mediatitels naar mediamerken

Geld verdienen met een website. Veel uitgevers worstelen hiermee. Sluitende business modellen voor online media zijn schaars, maar waarom moet het geld per definitie online worden verdiend? Met een vriendin die werkt bij...

Media17.05.2009

Van mediatitels naar mediamerken

Videogebruik kranten stijgt spectaculair

Dalende inkomsten dwingen veel kranten om te besparen. Er zijn er zelfs die de papieren versie hebben geschrapt en enkel online verdergaan. Nou is dat helemaal geen slechte keuze. Want vooralsnog lijkt online video de en...

Video20.04.2009

Videogebruik kranten stijgt spectaculair

SpinAwards: Adverteren in online video is effectief

Zojuist is de presentatie van Microsoft, RTL, Universal Media en Metrix Lab afgerond Hier werden cijfers van het eerste grote Nederlandse onderzoek met betrekking tot adverteren in combinatie met online video bekend gema...

Events20.03.2008

SpinAwards: Adverteren in online video is effectief