Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.
Veel emailmarketing experts zwaaien nog wel eens met hun stenen tableaus, met daarop gekerfd de regels van emailmarketing. Regels, alsof je er nog niet genoeg had. En in veel gevallen betaal je ook nog voor het onbuigzame advies. Best practices zijn goede voorbeelden, maar in hoeverre moet je dit een op een toepassen in je eigen campagne? Bij ons op kantoor zorgt een emailcampagne nog wel eens voor de nodige discussie. Gaat dit werken? Is dit mooi? Gaat dit converteren? Kan deze knop wel? Die kleur?! Of gaan onderwerpregels over de tong. Personaliseren, juist niet personaliseren. Je kan zoveel kanten op. Discussie is goed maar niemand wint deze, zolang het onderwerp niet is getest en de resultaten met elkaar zijn vergeleken. En dus testen we, analyseren we de resultaten en geven we de ‘winnaar’ een flinke schouderklop.
Alle email tips zijn bruikbare handvatten, maar ze zijn vrijwel allemaal ontstaan uit de gebundelde resultaten van campagnes die vaak niets met jouw product of doelgroep te maken hebben. Zie deze ‘best practices’ dan ook als een richtlijn, niet als een regel. Uitzonderingen op de regels zijn er genoeg: alleen maar gebruik van afbeeldingen in een email? Multinationals als Hewlett Packard en Apple komen er goed mee weg en reken maar dat daar goed op is gestudeerd. Ook zijn er organisaties die, na uitvoerig testen, hebben ondervonden dat een subjectline in hoofdletters significant beter scoort bij hun doelgroep dan wanneer de NO CAPS basisregel van emailmarketing wordt toegepast. Tijdstip van verzending? Niet tijdens de lunch? In veel organisaties luncht men gewoon achter het bureau en wordt low priority email gelijktijdig met de bruine boterham geconsumeerd.
Het is eenvoudig: je houdt je aan de wet, je respecteert de ontvanger en daaromheen ben je vrij om te experimenteren. En blijf experimenteren en testen. Er zijn geen guru’s. Emailmarketeers kunnen ontzettend goed inschatten op basis van ervaring, maar nooit zeker weten. En dat het enige echte advies dat je zou mogen geven is: test, en kom erachter. Emailmarketeers moeten zorgen dat zij, en hun klanten, erachter komen wat het allerbeste werkt. En het testtraject zo goed mogelijk faciliteren. En nooit denken dat je er bent. Er zijn uitzonderingen op elke regel, en zeker op de regels van emailmarketing. En geloof me, het voelt goed om af en toe een regel met succes te breken.
Column door Wouter van der Hucht.
Client Services Manager @ Ematters