Onderzoek uitgevoerd op verzoek van kennisnet toonde aan dat leerlingen van de basisschool het gemakkelijkst Engelse woordjes leerden met behulp van hun mobiele telefoon. Dat verbaast misschien veel mensen, maar is wel in lijn met de theorieën van Sugata Mitra waarover we eerder op dutchcowboys.nl hebben gesproken.
In opdracht van kennisnet hebben Fransen en Sandberg van de Universiteit van Amsterdam in samenwerking met de Stichting Bestuur Openbaar Onderwijs Rotterdam een onderzoek uitgevoerd naar de effecten van leren met een mobiele telefoon. Die methode heet Leren met je Mobiel.
Het onderzoek toonde aan dat bij leerlingen die Engelse woordjes leren met behulp van de telefoon hun woordenschat groter was geworden dan bij leerlingen die via de meer traditionele vormen woordjes leren (lesbrief). Met name de groep die de mobiele telefoon mee naar huis mocht nemen besteedde meer tijd aan het leren van de woordjes.
Deze uitkomsten van dit onderzoek zijn belangwekkend. Want wanneer het leren met mobiele telefoontjes zo stimulerend is, dan zal dat ook opgaan voor devices als iPad/Tablets, en voor het gebruik van Laptops. Mogelijk zullen onderwijzers en ouders die kinderen behoeden te veel achter de computer te zitten of met mobiele telefoons rond te lopen hun vooroordelen over de slechte invloed van deze technologieën op de ontwikkeling van de kinderen moeten gaan herzien. Al deze apparaten combineren de methode met toegang tot internet, en daarmee tot het grootste reservoir aan kennis. En blijkbaar vinden jongeren het gewoon leuk zo te leren. Het eerder genoemde onderzoek van Mitra laat zien dat jongeren uitstekend in staat zijn PC’s en internet voor meer te gebruiken dan alleen het kijken van tekenfilms en doen van spelletjes of om eindeloos te chatten.
Ik denk eigenlijk dat veel jongeren leergieriger zijn dat we denken, en dat als we onderwijs zouden geven door jongeren in groepen zelf op het internet met eigentijdse middelen uit te laten zoeken hoe de wereld in elkaar steekt, dat dat heel effectief is. De resultaten van het onderzoek zouden ook een indicatie kunnen zijn dat het traditionele klassikale onderwijs gewoon zo saai en ineffectief is als een andere deskundige Sir Ken Robinson eerder al op dutchcowboys.nl heeft uitgelegd.
Sir Ken Robinson stelt immers dat het huidige bekende klassikale onderwijs is ontstaan tijdens de Industriële revolutie en niet past in de internet wereld waar de leerlingen worden overgestimuleerd door signalen vanaf iPhones, internet, radio, televisie, advertenties en vervolgens in een klas worden gezet met “boring stuff”. Als je het nog niet gedaan hebt, kijk zeker naar het RSA filmpje op Youtube en laat je overtuigen dat het probleem van het onderwijs (uitvallen, gebrek aan prestaties), misschien wel wordt veroorzaakt doordat het normale klassikale onderwijs op geen enkele manier meer aansluit bij de belevingswereld van jongeren.