YouTube eind vorige maand een aantal nieuwe functies. Hieronder vielen crowdfunding, fan-made subtitles en 60 fps video. Volgens Reuters is YouTube nu in gesprek met onafhankelijke producers om premium content te sponsoren.
Deze gesprekken geven weer aan dat Google bezig is om YouTube te veranderen van een opslagplaats voor thuisvideo’s naar een professionele online videodienst waar video’s van hoge kwaliteit worden getoond. YouTube maakt waarschijnlijk deze stap om zo ook weer duurdere reclame te kunnen tonen.
De afgelopen twee maanden heeft YouTube gesprekken gehad met Hollywood producers om verschillende mogelijkheden in kaart te brengen. Hoe het precies zit met de financiën is momenteel onbekend. YouTube krijgt waarschijnlijk een bepaald bedrag voor een aantal gesponsorde programma’s.
Een YouTube medewerker zegt: ‘We are always exploring various content and marketing ideas to support and accelerate our creators. Over 115 of the channels launched as part of that initiative are now in the top 2 percent most-subscribed to channels on the platform’.
YouTube is by far ’s werelds meest populaire dienst voor online video streaming. Met meer dan 1 miljard unieke bezoekers per maand, ligt het nog ver voor op Netflix en Amazon. Met het verder stimuleren van premium content probeert Youtube de marges op video advertising verder te vergroten.
De online video dienst probeert content creators verder te ondersteunen. Zo biedt het productie faciliteiten voor creators en geeft het tips hoe de beste content gemaakt kan worden. Daarnaast biedt YouTube in sommige gevallen funding aan zodat gebruikers zelf verschillende ideeën kunnen uittesten.