Je hebt het vast weleens gehad, even een filmpje bekijken op YouTube die vervolgens iedere keer weer hapert. Momenteel heeft YouTube hier iets op bedacht. De kans is aanwezig dat gebruikers bij trage video’s een notificatie krijgen waarin YouTube namelijk de Internet Provider de schuld geeft van de trage verbinding.
Quartz ontdekte als eerste deze melding van YouTube waarbij er staat: ‘Experiencing interruptions?’. Vervolgens kun je als gebruiker via de button ‘Find out why’ ontdekken waarom de video hapert. Een voorbeeld wordt hieronder getoond. Hierbij geeft YouTube aan dat de Amerikaanse internet dienst Time Warner Cable het beste werkt met standard definition video in plaats van high definition.
YouTube is niet de eerste die met deze meldingen komt. Een paar weken terug gaf Netflix de schuld aan Verizon voor de trage beeldkwaliteit. Verizon gaf op hun beurt weer aan dat het aan Netflix lag.
De vraag is waarom online video diensten deze meldingen tonen. Een van de redenen is dat de FCC in Amerika een voorstel heeft voor internet diensten die kunnen betalen voor de zogenaamde fast lane klanten. Time Warner Cable zou dus bijvoorbeeld aan Youtube extra kunnen betalen zodat hun klanten beschikken over snellere en betere online video’s.
Momenteel is hierover een discussie gaande. Er zijn zorgen dat op deze manier de grotere internet diensten altijd zullen beschikken over de snelste en beste online streams waardoor de kleinere diensten in het nadeel zijn.
Content streaming diensten als Netflix en Youtube willen ervoor zorgen dat iedereen beschikt over snel internet. Met deze nieuwe meldingen willen de diensten laten zien dat internet providers de macht hebben over de snelheid van het internet de kwaliteit van online video.