AVOS, het nieuwe internetbedrijf van de YouTube oprichters Chad Hurley en Steve Chen, heeft weer een startup overgenomen: Tap11, een service die bedrijven in staat stelt conversaties over hun op Facebook en Twitter te monitoren. De medeoprichters van Tap11 zullen zich bij het team van AVOS voegen.
Eind vorige maand wist AVOS ook al Delicious over te nemen van Yahoo. Dus wat zijn eigenlijk de plannen? Het is nog niet geheel duidelijk maar Hurley laat weten: “Our vision is to create the world’s best platform for users to save, share, and discover new content.” Dus het lijkt erop dat AVOS een mix wordt tussen Del.icio.us, Twitter en Buzzfeed?
Het is duidelijk hoe Del.icio.us in het plaatje past. Daar is al een grote, en rijke database van content aanwezig met dingen die mensen leuk vinden. Ook de overname van Tap11 is logisch. Hun technologie is bruikbaar voor het analyseren van alle data die ze gaan verwerken, en helpt marketeers ook geld te verdienen met de site.
Het grote probleem van de AVOS visie is dat er al een erg goed platform bestaat voor het ‘saven, delen en ontdekken van nieuwe content’, genaamd Twitter.
Uiteraard zijn Hurley en Chen geen rookies. Maar het lijkt er toch echt op dat het ontdekken van nieuwe content en het delen daarvan iets is wat sociale netwerken al erg goed doen. En sociale netwerken laten gebruikers niet alleen content ontdekken en delen, ze laten gebruikers ook vele andere dingen doen. Waarom zou je als gebruiker dan overstappen? Vragen ze zich bij BI terecht af. Al moet er wel bijgezegd worden dat er nog vrij weinig informatie beschikbaar is over AVOS.