Video08.04.2011

YouTube partnerprogramma biedt kansen voor Nederlands talent


youtube-partnerprogramma-biedt-kansen-vo.jpg
youtube-partnerprogramma-biedt-kansen-vo.jpg

YouTube organiseert vandaag in Amsterdam de ‘Becoming YouTube Stars’-roadshow. Deze roadshow moet een nieuwe generatie van Nederlandse makers van internetcontent aanmoedigen om deel te nemen aan het YouTube-partnerprogramma. Door originele video’s naar het gratis YouTube-platform te uploaden kunnen deelnemers een nieuw publiek bereiken, entertainen, informeren en tegelijkertijd geld verdienen met hun talent. De roadshow wordt georganiseerd in samenwerking met de Nederlandse Film en Televisie Academie. Producenten, regisseurs, scenarioschrijvers, artiesten en video- en mediaprofessionals worden voorgelicht hoe ze als YouTube-partner pakkende video’s kunnen maken en een grote schare volgers kunnen opbouwen.

Nederland kent een actieve en groeiende gemeenschap van deelnemers aan het YouTube-partnerprogramma. De huidige YouTube-partners variëren van dansers en make-upartiesten tot stand-up comedians, koks en muzikanten.

In Nederland is tussen 2009 en 2010 sprake geweest van:
* een stijging van 50 procent van het aantal YouTube-uploads
* een stijging van 125 procent van het aantal keren dat YouTube video’s zijn bekeken
* een achtvoudige stijging van het aantal YouTube-partners die meer dan 10.000 Amerikaanse dollar per jaar verdienen
* een stijging van 421 procent van de advertentieomzet die aan YouTube-partners wordt uitgekeerd
* een budgettoename van 269 procent dat de grootste 100 adverteerders uitgeven op YouTube

Honderden YouTube-partners in de VS weten een enorme schare volgers te trekken en verdienen daarmee meer dan een miljoen Amerikaanse dollar per jaar. De roadshow is bedoeld om Nederlandse YouTube-partners te stimuleren om net als hun Amerikaanse collega’s een nieuw publiek te bereiken en zo de volgende YouTube-sterren met een miljoenenomzet te worden.

Om de carrière van nieuwe Nederlandse internetsterren te versnellen, introduceert YouTube ook YouTube NextUp in Nederland. Dit programma geeft de carrière van Nederlandse YouTube-partners een impuls door hen te voorzien van mogelijkheden op het gebied van technische ondersteuning, promotie en training. Maximaal 25 Europese deelnemers maken een kans op een prijs van 20.000 euro, die ze in hun YouTube-content kunnen investeren. Daarnaast mogen ze deelnemen aan het ‘Creator Camp’, een stoomcursus op het gebied van verlichting, geluid en productietechnieken. De inschrijving voor deelname aan het YouTube NextUp-programma gaat eind mei van start.

Sara Mormino, hoofd YouTube Online Content Partnerships voor de regio EMEA: “Met het YouTube-partnerprogramma investeren wij in de Nederlandse cultuur en lokaal talent. Nederlandse makers van content krijgen de beschikking over een gratis platform waarmee ze een nieuw publiek kunnen bereiken, entertainen en informeren. YouTube biedt partners een niveau van creatieve vrijheid dat ze op geen enkel ander distributieplatform zullen aantreffen: geen muggenziftende producenten, geen baas die voortdurend op zijn horloge wijst en geen directieleden die je de wet voorschrijven.

“Door de advertentieomzet met onze partners te delen hopen we nog meer Nederlands talent van financiële steun te voorzien. Iedereen, van meester-chefs en stand-up comedians in de dop tot getalenteerde dansers en begaafde sprekers, kan door zijn video naar YouTube te uploaden, een nieuw publiek bereiken en zo geld verdienen. Met de introductie van NextUp stellen we een aantal Nederlandse partners in staat om nog professioneler werk af te leveren.”

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over YouTube

YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg

Weet je het Lite-abonnement van YouTube nog? Hiermee kon je tot vorig jaar voor maar 6,99 euro YouTube kijken zonder reclames.

Video18.10.2024

YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

YouTube is veel bezig met Shorts: recent heeft het bijvoorbeeld een picture-in-picture-modus toegevoegd en nu wordt het dus mogelijk om niet meer shorts van maar 60 seconden te maken: maar juist van drie minuten.

Video04.10.2024

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder

YouTube Premium wordt zowel voor solo-gebruikers als Family-afnemers duurder. Het geldt bovendien niet alleen voor YouTube Premium.

Video20.09.2024

Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder

YouTube wordt met Communities nu echt een social medium

YouTube wil meer de social media-kant op. Het introduceert Communities, een soort Facebook-groepen voor kanalen.

Social Media19.09.2024

YouTube wordt met Communities nu echt een social medium

Wat YouTube doet om AI-na-apers tegen te gaan

Al een nummer van fake-Drake gehoord? Reden voor het platform om nieuwe tools te introduceren om deepfakes te herkennen en tegen te werken.

Artificial Intelligence06.09.2024

Wat YouTube doet om AI-na-apers tegen te gaan

YouTube probeert minder schadelijk te zijn voor tieners: geen video’s over uiterlijk

YouTube hoopt ermee te voorkomen dat jongeren doomscrollen en urenlang video’s kijken waar ze psychische problemen door krijgen of deze verergeren.

Video05.09.2024

YouTube probeert minder schadelijk te zijn voor tieners: geen video’s over uiterlijk

Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie

Huawei en Discovery Channel hebben een speciale documentaireserie gemaakt over de toepassingen van moderne technologieën in ons dagelijks leven, getiteld 'Being Digi-Sapiens'. In drie afleveringen reist de Zweedse techblogger, robotica-expert en YouTuber Simone Giertz door vijf Europese landen om te laten zien hoe technologie ons dagelijks leven verandert. Ze maakt digitale innovaties toegankelijk voor een breed publiek, waardoor deze vooruitgang herkenbaar wordt.

Tech in Asia25.07.2024

Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie