Het idee om Dawn of the Dead als inspiratie voor een actiegame te gebruiken is fantastisch en bracht de eerste Dead Rising aan de voorkant van de zombie-revival in gameland. Nu dat deel twee er bijna is (28 september gaan we hakmessen aan grasmaaiers tapen) heeft Keiji Inafune, de producent van de serie, ervoor gekozen om in plaats van een demo uit de game zelf een soort van prequel te maken, zodat je -zou je de game leuk vinden en willen kopen- je niet dubbelop aan het spelen bent.
Maar ja, een demo waar je voor moet betalen is natuurlijk geen demo; da’s gewoon een Live Arcade game. En zo moet je het verhaal dat Dead Rising 2’s Chuck en zijn dochtertje Katie neerzet ook zien; een extra stukje game dat je nu toevallig voor de release kunt spelen.
Dead Rising’s succes heeft altijd samengehangen met de introductie van de 360 voor mij: het was één van de eerste games op het ‘next-gen’ platform die echt liet zien dat er meer mogelijk was op de huiden platformen, namelijk het weergeven van heel veel zombies die je ook nog eens stuk voor stuk op creatieve wijze mag proberen van je af te houden terwijl je het Willamette winkelcentrum probeerde te ontvluchten.
De game werd maar door twee dingen echt tegengehouden: het savesysteem, dat je maar één saveslot gaf en je anders dwong om -met behoud van je verzamelde level- van voor af aan te beginnen, en de waardeloze AI van de mensen die je probeerde te redden van de zombiehorde terwijl ze zichzelf met open armen in de bijtende meute bleven gooien. Case Zero zou ons moeten overtuigen dat dit opgelost is voor Dead Rising 2.
The Good
Het is echt een leuk idee om als opstapje naar een game iets vrij te geven dat je kunt spelen en dat dan toevoegt aan het verhaal, in plaats van het eerste stuk van de volledige game minder interessant maakt omdat je het al gespeeld hebt. De plaats van handeling, Still Creek, is ook groot genoeg dat je even kunt rondrennen maar niet zo dat je constant de weg kwijt bent. De actie is eigenlijk direct vertrouwd als je het eerste deel hebt gespeeld en je moet jezelf af en toe ervan weerhouden om te blijven hangen in het omknuppelen van de horde, zo leuk is het.
Ook hetzelfde zijn gebleven de beperkte houdbaarheid van de wapens en de verschillende ‘cases’ die allemaal op tijd lopen en nergens op wachten. Dat zorgt ervoor dat er altijd dingen gaande zijn naast waar je mee bezig bent, wat veel goeds belooft voor het echte Dead Rising 2. Net zoals de sneak preview van het combineren van wapens trouwens: ik heb ook al heel wat tijd verspild met het proberen te combineren van alle items om een gaaf extra wapen te krijgen, met als hoogtepunt de door de psychopaat gebruikte boomshot: een hooivork gecombineerd met een shotgun. Insteken, schieten, presto!
The Bad
Ik hoop van ganser harte dat de laadtijden alles te maken hebben met het feit dat deze titel er eerder uit moest dan Dead Rising 2 en dat daarom het werk achter de schermen nog niet helemaal gedaan was, want als de laadtijden tussen alle stukken level en na elk stukje verhaal zo lang blijven word ik helemaal gek. Waar ik ook af en toe gek van werd was de besturing: die is nog steeds net zo lomp als in de eerste game, wat je bij het rondrennen op daken en brandtrappen toch nog wel eens in de weg zit. En dan het savesysteem: je krijgt wel meerdere slots ten opzichte van het ene in de eerste dead Rising, maar verder is het principe wel hetzelfde gebleven, dus dit gaat sommige mensen ontzettend irriteren.
The Ugly
Het zijn niet alleen de zombies die lelijk zijn: ook protagonist Chuck en alle andere karakters zijn niet echt leuk om naar te kijken. Hoewel de wereld van Dead Rising goed overeind blijft is dit als uithangbord voor deel 2 niet zo geslaagd, want echt mooi is het allemaal niet.
Conclusie
Kijk, 500 microsoft points (€5) is niet veel geld en je krijgt er qua diepgang genoeg voor terug om Case Zero een keer te proberen. Er is natuurlijk ook nog altijd de gratis versie, maar als je genoten hebt van Dead Rising is dit een goede investering, zeker omdat de 5 levels voor Chuck die je kunt verdienen door in Still Creek rond te rennen kunt overhevelen naar Dead Rising 2. Je krijgt dus een stukje DLC voordat de game er al is, wat gezien de timing (Case Zero zit ook echt qua tijdslijn tussen Dead Rising 1 en 2 in) ook beter past. Voor de mensen die benieuwd zijn naar het hele Dead Rising verhaal: geef Case Zero een kansje, maar vergeet niet dat je je zult moeten aanpassen aan de regels van het Dead Rising universum.
Dead Rising 2: Case Zero voor de Xbox 360, ontwikkeld door Blue Castle Games, uitgebracht door Capcom op 31 augustus 2010.