Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Dat had ik niet moeten zeggen: tijdens een interview met Creative Director van Microsoft Game Studios en algemeen hoofd van Kinect, Kudo Tsunoda, vroeg ik waar de applicaties bleven voor Kinect die iets meer om de voeten hadden dan de -en daar kwam het woord- casual voorbeelden die Microsoft liet zien. Casual? “Wat is casual dan? Dat betekent toch niks anders dan dat er geen barrière staat tussen jezelf en de lol die je met een game kunt hebben?” was de vraag die ik terug kreeg.
Tsunoda zegt dat we als zogenaamde ‘hardcore gamers’ de denkfout maken dat als je een game binnen een paar seconden doorhebt, er niks aan kan zijn. “Maar je hebt wel degelijk behendigheid nodig binnen al deze games om ze goed onder de knie te krijgen”, zegt hij. De diepte is er wel degelijk, al zie je die op het moment niet. Dus niks casual, zegt hij; Kinect kan zo hardcore zijn als ontwikkelaars maar willen.
Maar waarom dan niet een aantal voorbeelden van die integratie laten zien om de bestaande groep spelers te paaien, ze te laten zien dat het wel kan en je er op die manier voordeel van hebt? Waarom bijvoorbeeld geen patch voor Forza 3 die headtracking introduceert zodat je in je cockpit rond kunt rijden en die je eventueel de mogelijkheid geeft om te sturen zonder controller? “We willen de zaken niet omdraaien, de focus is nu op nieuwe ervaringen, het heeft -vind ik- niet veel nut om oudere games om te gaan bouwen die niet voor Kinect gemaakt zijn.”
“Daarbij ben ik er van overtuigd dat we ook niemand hoeven te paaien; de technologie van Kinect spreekt voor zichzelf, mensen zullen snel genoeg aan boord komen als de content er is.” Op de vraag of er dan veel content in de pijplijn zat van derde partijen en wanneer we die konden verwachten was het antwoord ook duidelijk: “van de games die we nu hebben is meer dan driekwart afkomstig van derde partijen en die hebben ook nog heel veel nieuwe dingen op stapel staan, waar jullie meer van gaan horen als we eenmaal Kinect bij mensen in de huiskamer hebben gezet.”
Dus de games die we bij de lancering gaan zien zijn vooral gericht op het krijgen van nieuwe spelers? “Dat wil ik niet zeggen, er zit genoeg diepte in de games om bestaande spelers te kunnen interesseren.” Ik vroeg of we buiten die diepte ook spannendere ervaringen kunnen hebben, waarbij er meer wordt gedaan dan alleen een bewegingsmechaniek uitdiepen. Dingen zoals de fameuze Milo, waarbij je een ‘echte’ interactie met een jongetje had, die je herkende en waarbij Kinect in zijn geheel gebruikt werd, waar zijn die ervaringen?
“Kinectimals doet dat ook al, die maakt gebruik van de stemherkenning, ziet dat jij het bent, gebruikt alles in tandem, dus die game laat goed zien wat je daarmee kan” zegt hij terecht. “Maar kunnen we ook games verwachten die gericht zijn op een oudere doelgroep en dat soort dingen doen?”, probeer ik het nog een keer. Kinectimals is een mooie demonstratie, maar niet de game die ik of mijn vrienden zou willen spelen. Datzelfde gevoel heerst bij de meeste van de games nu: leuke demo’s, vergelijkbaar met Wii Play, maar niets dat beklijft. Waar zijn ze nou, die fantastische diepgaande voorbeelden van wat Kinect nog allemaal kan wat we nog nergens gezien hebben?
“Ik kan het je niet vertellen nu, maar ik wil wel iets met je afspreken: neem contact met met op” zegt Tsunoda breed grijnzend terwijl hij me een kaartje in de handen drukt, “als je de launchgames hebt gespeeld, dan laat je me weten of ik gelijk had met hoe casual de games nou echt zijn.” Ik weet niet hoe serieus ik de uitdaging moet nemen, maar ik zal hem maar het voordeel van de twijfel geven, net als de games.
En dat dit alles slechts het begin is, daar laat hij ook niet veel twijfel over bestaan: “Het besturen van het Xbox-menu met Kinect is te gek, het werkt zo natuurlijk dat je al heel snel niet anders meer wilt. Gaming is al jarenlang technologie en ideeën aan het gebruiken die ergens anders gepionierd zijn, zoals in de filmindustrie. Met Kinect gaan wij als eerste met deze techniek aan de slag en zullen andere sectoren van onze ervaringen kunnen profiteren. Dat is toch te gek?”
Verder lezen over Kinect
Technology27.08.2014
Kinect Hackathon: Serieus spelen met de Kinect v2 sensor in Amsterdam
Gaming07.07.2014
Kinect 2 vanaf 15 juli verkrijgbaar voor PC
Gaming13.05.2014
Microsoft brengt Kinectloze Xbox One op de markt
Gaming21.08.2013
Xbox One vrijelijk rond te schuiven binnen Europa, Kinect stemondersteuning ook in Engels beschikbaar.
Technology24.07.2013
Kinect zet gebarentaal om in tekst
Technology16.07.2013
Apple koopt Primesense
Technology18.03.2013
Kinect voor Windows SDK met handherkenning en 3D-modellen
Gaming30.10.2012