Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Transformers: War for Cybertron is de nieuwste poging om een game te maken die de al bijna antieke franchise recht aandoet, waarbij ontwikkelaar High Moon Studios (Darkwatch, The Bourne Conspiracy) zich moeite heeft getroost om mensen het knap waardeloze Transformers: The game uit 2007 te laten vergeten.
Het goede nieuws voor fans: alleen de setting en het verhaal al zullen het de moeite waard maken om War for Cybertron te spelen. Maar je hoeft niet per sé enorm Transformers-fan te zijn om plezier te hebben met deze derde-persoons shooter, zolang je geen onredelijke verwachtingen hebt en het niet erg vindt de gebaande paden te bewandelen.
The Good
War for Cybertron heeft de les die Batman: Arkham Asylum aan ontwikkelaars geleerd heeft ter harte genomen: als je een game maakt in een geliefde franchise, probeer dan niet een bestaand verhaal te volgen maar maak het meeste van de vrijheid die een game je geeft. Dat heeft geresulteerd in een verhaal dat de origines van het conflict tussen Megatron en Optimus (toen nog geen Prime) en de reden dat de Autobots Cybertron verlaten hebben uit de doeken doet en dat is voor iedereen die de serie (nog) kent een goede reden om de verhaalmodus af te maken.
Je brengt de meeste tijd in de game door in robotmodus en dan valt de actie netjes in het derde-persoons actiehokje, met de nadruk op netjes. Het is weinig wereldschokkend met een typisch assortiment wapens, granaten en extra krachten die ook het verschil uitmaken tussen de te kiezen karakters, maar zeer degelijk uitgevoerd en voor iedereen die games als Gears of War, Lost Planet, of Ghost Recon met plezier gespeeld heeft herkenbaar en van eenzelfde -hoge- kwaliteit.
Over kwaliteit gesproken: de online modes zijn het beste aan deze game. Competitief spelen kun je op al dezelfde manieren als al die andere multiplayer games die je ooit hebt gespeeld (inclusief de Call of Duty ‘perks’), met als verschil dat je hier juist door het transformeren en het lagere tempo dat de derde persoon met zich meebrengt een extra dimensie krijgt die het veel leuker maakt dan dat eigenlijk zou mogen voor zoiets gemiddelds.
De inmiddels te verwachten ‘horde’ mode heet hier Escalation en heeft als leuke twist heeft dat je geld verdient dat je kunt spenderen aan leven, kogels, upgrades en zelfs uitbreidingen van het speelgebied die je ook tijdens het spelen kunt kopen. Het wordt vies moeilijk en dit is wat mij betreft de leukste online modus die de game heeft.
The Bad
De vooropgezette scènes in de verhaalmodus waarin de pleuris uitbreekt en je met veel bombarie tegenover hele grote vijanden wordt gezet zijn heel herkenbaar; zo herkenbaar dat ik af en toe goed moest kijken om het verschil met een game als Gears of War te zien. Er was meer uit deze franchise te halen geweest en door zo binnen de lijntjes van het genre te kleuren val je al snel in het ‘been there, doen that’-gat. Er zouden niet meerdere turretsecties in een Transformers game moeten zitten, behalve als Megatron zelf de turret wordt.
Juist het transformeren was een ideaal middel geweest om het verschil te maken, maar het is nu alleen tof omdat het zo snel werkt en daardoor de vibe van de serie terugbrengt, maar op enkele vliegsecties (Starscream!) na word je eigenlijk niet echt gedwongen iets te doen met je vehikel-modus. Je beweegt er wat sneller mee door de -vaak te zeer uitgerekte- levels maar verder is het niet meer dan een gimmick.
Het gebruik van kogels en je levensbalk spelen samen met het checkpoint-systeem om je te irriteren: je balk is in vier segmenten opgedeeld, die je kunt regenereren zolang het segment niet helemaal weggeschoten is. Prima systeem, werkte voor Halo ook. Alleen, doordat er bij checkpoints als je net een lastig stuk voorbij bent vaak met een kwart levensbalk (en te weinig kogels) wordt gesaved sta je vervolgens te klooien. En aangezien je AI-kompanen vrij nutteloos zijn heb je weinig kans om verder te komen als je niemand hebt om de (online-only) co-op modus mee te spelen.
The Ugly
Wat is toch in Godsnaam de bedoeling van de sprinkels die uit elke verslagen vijand komen? Je kunt je levensbalk niet vullen (was handig geweest), je krijgt geen kogels terug (was ook handig geweest) en je kunt het niet gebruiken voor speciale aanvallen of het kopen van extra mogelijkheden (was non-canon maar wel handig geweest). Ik heb het hele verhaal doorgespeeld maar ik weet het nog steeds niet. Het zou mijn krachten moeten verbeteren, maar ik heb niks gemerkt.
Conclusie
Transformers: War for Cybertron is lang niet de eerste game die de Transformers onder je controle brengt, maar misschien wel de eerste die de serie niet in een kwaad daglicht zet. Dat is ook direct het beste wat je van de game kunt zeggen, want een hoogvlieger is het gewoon niet. Als je daar echter niet op zit te wachten maar gewoon een hele aardige shooter wil met wat spektakel en transformerende robots dan moet je dit vooral gaan spelen. Wees alleen niet verbaasd als je erna niet verder komt dan ‘het is wel OK” als je mening gevraagd wordt, want deze game is de definitie van gemiddeld.
Transformers: War for Cybertron voor de Playstation 3, Xbox 360 en PC, ontwikkeld door High Moon Software en uitgegeven door Activision-Blizzard op 25-06-2010. Recensie gebaseerd op de Xbox 360 versie.
Verder lezen over Activision
Gaming29.10.2024
5 redenen om Call of Duty: Black Ops 6 te spelen
Gaming23.05.2024
Activision kondigt Call of Duty Black Ops 6 aan met politiek tintje
Gaming03.11.2023
Drie nieuwe uitbreidingen voor World of Warcraft: Worldsoul Saga
En nog veel meer nieuws vanaf BlizzconGaming13.10.2023
Hè hè, groen licht: Microsoft mag Activision Blizzard overnemen
Gaming08.08.2023
Call of Duty: Modern Warfare 3 – Wat we tot nu toe weten
Gaming28.07.2023
Call of Duty-speler? Pas op: malware verspreidt zich onder gamers
Gaming12.07.2023
Microsoft wint FTC-rechtszaak en mag waarschijnlijk Activision kopen
Gaming05.07.2023