Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.
Reggie Fils-Aime vatte Nintendo 2013 prachtig samen in zijn tien minuten op de VGX. Vooraf had het hij gemeld dat er een aankondiging aan zat te komen. Wat zou het zijn, tweette ik. Metroid Prime of een nieuw Smash Brothers karakter? Dat laatste was een grapje, Nintendo dacht daar anders over. We werden vergast op het nieuwe personage van een Donkey Kong game.
Het is om de haren uit je hoofd te trekken. Het komt wel goed, denken we. Ze hebben een slechte start met de Wii U, maar ‘Ninty’ snapt waar het aan ligt. Titels zijn nodig en die gaan ze leveren. Dit jaar The Wind Waker en Super Mario World, volgend jaar ieder geval Mario Kart en Super Smash Brothers. De 3DS had ook problemen en kijk nu eens. De Wii U zal vast zijn draai vinden.
En dan dit. Fils-Aime die tien minuten lang praat over Cranky Kong, het nieuwe personage in de aankomende Donkey Kong game. Geen wonder dat Michael Pachter al jaren het hoofd van president Satoru Iwata eist. Of dat medewerkers uit de industrie Nintendo irrelevant vinden. Of dat de gamergemeenschap meent dat ze beter een third party developer kunnen worden.
Waarom alleen? Het klinkt alsof er van de 3DS geen 35 miljoen exemplaren over de toonbank zijn gegaan. Alsof de Nintendo niet in totaal 255 miljoen units van de Wii én de DS heeft verkocht. Moeten we het nog over het aantal afgezette games van de drie platformen hebben? Vooruit: het waren er 1,8 miljard. Ninty dood? Valt wel mee.
Commentatoren bekritiseren Nintendo om haar kortzichtigheid, maar die visie leverde ze miljarden euro’s winst op. Zes jaar lang. Probeer hen dan maar eens te overtuigen dat hun strategie aan alle kanten rammelt. De critici vergeten even dat de Mariomannen hiermee een enorme oorlogskas hebben opgebouwd. Ook dat de nieuwe console pas een jaar oud is.
Dat neemt niet weg dat de Wii U per september maar vier miljoen keer is verscheept. De verkopen nemen weliswaar toe, maar niet genoeg. Weinig externe developers maken spellen voor de console. In Engeland verkocht nota bene Knack beter dan Super Mario 3D World. Nintendo lijkt volgens sommigen maar niet te begrijpen dat ze een kleine speler zijn geworden – en dat ze zich ernaar moeten gedragen.
Cranky
Dat geeft geen vertrouwen voor de toekomst. Vooral als Nintendo rare marketing stunts gaat uithalen. Een Mario game lanceren in dezelfde periode als de Xbox One, PS4, GTA 5 en de traditionele blockbusters noemen we geen goed plan – hoe geweldig wij hem ook vinden. Een aankondiging als Cranky Kong is zelfs dodelijk voor je geloofwaardigheid.
De Wii U heeft titels nodig, schreven we een half jaar geleden. Nintendo realiseert zich dat, maar brengt voorlopig alleen Mario, Zelda en Luigi games uit. Dat zijn zeker publiekstrekkers, maar Ninty heeft een veel grotere catalogus. Titels als Metroid, F-Zero, Golden Sun en Advance Wars hebben we bijvoorbeeld al ruim drie tot vijf jaar niet meer gezien. Waar blijven die?
En er is een grens aan wat Nintendo zelf kan produceren. Third Party developers zijn bitter nodig. We schreven al eerder dat opkomende of ondergewaardeerde developers als Telltale Games, Suda51 en Arc System Works de consolemaker van nieuwe ideeën kunnen voorzien. Retro Studios kwam immers met het briljante Metroid Prime. Dus waarom niet meer buitenstaanders uitnodigen?
Nintendo is echter huiverig voor vreemden. Ze vrezen voor hun reputatie en willen alles daarom liever in eigen hand houden. Tot grote frustratie van developers die het liefst in alle vrijheid hun spel ontwikkelen. Sony geeft ze daarbij alle ruimte. Daarom wordt iedere maker vrolijk als hij over de PS4 praat. Dus waarom werpt Nintendo niet de schroom van zich af?
Wat moet Nintendo doen? Kort samengevat: Beter. Betere titels, betere relaties met derde partijen en vooral betere marketing. Geen Reggie Fils-Aime met nietszeggende aankondigingen. Laat je eigen studio’s of partners je reclame maken. Gedraag je als een kleine agressieve speler: benadruk je sterkste kanten, verberg je zwakheden en zoek naar frisse ideeën.
Zeg nooit nooit, maar Nintendo kunnen we afschrijven in de nieuwe consoleoorlog. Dat maakt zijn positie niet hopeloos. Kapitaal heeft het bedrijf zat. Eigen titels als de nieuwe Super Mario 3D World en outsiders als Rayman: Legends en Deus Ex: Human Revolution tonen aan dat de Wii U zeker interessante dingen kan doen. Het bedrijf is alleen toe aan een flinke inspiratie-injectie. Wie kan het geven?
Verder lezen over Nintendo
Gaming31.10.2024
Nintendo lanceert zijn eigen Spotify met Nintendo Music
Gadgets09.10.2024
Nintendo onthult een nieuw product waar we nooit aan hadden gedacht
Gaming05.09.2024
Nintendo kan inpakken: AI kan de volgende Mario-game maken
Entertainment22.08.2024
Het Nintendo Museum opent binnenkort in Kyoto, Japan
op 2 oktober om precies te zijnGaming08.08.2024
Luigi’s Mansion 2 HD review: we zijn verwend met nummer 3
Gaming05.08.2024
Nieuwe trailer van The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom is een roadtrip
Gaming31.07.2024
Mario en Sonic gaan niet meer naar de Olympische Spelen
Gaming25.07.2024