Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Frank Meeuwsen nam in zijn eerste jaar als zelfstandig ondernemer de schone taak op zich om een boek te schrijven over de vaderlandse webloggeschiedenis. Als online professional was hij halfweg de jaren 90 van de vorige eeuw getuige van het ontstaan van de eerste blogs. Wat begon als nieuwsbrieven via e-mail en het delen van linkjes groeide uit tot een medium wat nu niet meer valt te weg te denken, en de standaard werd voor tal van nieuwssites.
In Bloghelden komen de eerste webbloggers van Nederland (1995 – 2005) uitgebreid aan bod. De hobbyisten die met hun dagboek de basis legden voor het fenomeen ‘lifeloggen’ maar ook de ondernemers, uitgevers en redacteuren die uiteindelijk zeer succesvol werden met deze nieuwe manier van contentpublicatie en er zelfs hun beroep van maakten zoals Henk de Hooge (Dutchcowboys), Stephan Fellinger (Blogo), Dominique Weesie (GeenStijl), Erwin van der Zande (Bright) en Francisco van Jole (Journalist).
Voor internetpioniers die net als mijzelf al eind jaren 90 aan het rondneuzen waren op het wereldwijde web lezen de eerste hoofdstukken van Bloghelden als een vermakelijk feest der herkenning. Het gegeven dat je vroeger geen hyperlinks in een e-mail kon versturen en de introductie van een blogsysteem als Blogger.com zijn vergeten herinneringen terwijl het boek maar 15 jaar terug gaat in de tijd. Het drukt ons met de neus op de feiten hoe snel de ontwikkelingen de afgelopen jaren zijn gegaan.
Met Bloghelden wilde Frank Meeuwsen een geschiedenis documenteren die anders ongetwijfeld verloren was gegaan. Daartoe schreef hij een boek dat niet alleen voor diegenen die erbij waren interessant is, maar ook voor journalisten, mediawetenschappers, studenten aan communicatie- en mediaopleidingen en iedereen die affiniteit heeft met digitale media.
Bloghelden verscheen deze maand niet alleen als boek (€19,95) maar ook als gratis .txt document voor diegenen die het op hun mobiel willen lezen of er een app van willen maken; er bestaat een twitterfeed, widget en – uiteraard – een blog.
Verder lezen over Bloggers
Online24.10.2024
Je kunt geld verdienen met je WordPress-blog met betaalmuur
Social Media02.05.2023
WordPress-gebruiker? Je kunt je posts niet meer tweeten
Nieuws04.01.2021
De dag van hypnose én braille
Nieuws29.12.2020
China gooit Zhang Zhan in de gevangenis
De cel in omdat je over de waarheid blogtMedia25.11.2020
Eerste hulp bij online bedreigingen voor journalisten en bloggers
Interactieve videoNieuws24.11.2016
Anoniem bloggen met Telegraph van Telegram
Social Media31.03.2016
Vacanceselect beloont klanten met groot bereik op social media
Hoe groter je bereik op Facebook, Twitter en Instagram, hoe hoger de korting.Marketing13.01.2016