[Daan Neleman] Absoluut viraal, maar met een waardeloze boodschap. Met een serie filmpjes zet Absolut z’n nieuwste smaak neer. De video’s onthullen hoe Absolut Apeach tot stand zou zijn gekomen. De eerste aflevering vertelt het verhaal van de mislukte introductie van Absolut Cinnamon Roll. De release van dezelfde smaak van Wyrskybogg Vodka blijkt namelijk al eerder te hebben plaatsgevonden. Waarop een geheim team van Absolut opnieuw naar de tekentafel wordt gestuurd, om een nieuwe smaak te ontwikkelen.
Het hipste wodkamerk blijkt de kunst van het virale te verstaan. Er wordt niet slechts één viral – op hoop van zegen – op het web gelanceerd. Maar er is een strategie van opeenvolgende films. Heb je je eenmaal aangemeld dan krijg je vanzelf bericht wanneer er weer een nieuwe aflevering op de actiesite te zien is. Ook kun je je vrienden op de hoogte brengen van het nieuwste fenomeen van Absolut. Het is alleen jammer dat de inhoud tekort schiet. De filmpjes zijn allemaal beeldschoon, maar oersaai. Bovendien vraag ik me af of er ook maar één iemand is die door het filmpje een fles Absolut Apeach in huis haalt. Dat je begrijpt hoe internet werkt, bepaalt dus nog niet het succes van de campagne. Ik blijf hopen op een Absolut goede virale campagne.
Grappig detail. Op bovenstaande abri’s zie je dat ze bij Absolut opnieuw aan het werk kunnen. Want Stoli Persik toont dat Absolut Apeach niets nieuws onder de zon is. Of zou ‘t zelfspot zijn?