Burson-Marsteller heeft eerder deze week een nieuwe editie van het ‘Twiplomacy’ onderzoek naar buiten gebracht. Dit keer werd er specifiek gekeken naar internationale organisaties en hun leiders op Twitter. Het onderzoek wijst uit dat alle leidende internationale organisaties een Twitteraccount hebben en de helft van hun leiders ook een actief persoonlijk account hebben op het sociale netwerk.
Het in Amsterdam gevestigde Greenpeace staat op de 7e plaats van meest gevolgde internationale instellingen. Greenpeace was ook de eerste internationale instelling die zich op 4 september 2007 zich op Twitter begaf. Veel andere organisaties begaven zich pas vanaf 2009 op Twitter. Andere in Nederland gevestigde internationale instellingen, zoals het Internationaal Strafhof, Europol of de Organisatie voor het Verbod op Chemische Wapens (OPCW) komen in de top-25 niet voor.
De bevindingen tonen aan dat de kinderrechtenorganisatie van de Verenigde Naties (@UNICEF) de meest gevolgde internationale organisatie is met meer dan 2 miljoen volgers en is tevens de tweede meest effectieve organisatie na de Europese Organisatie voor Nucleair Onderzoek (@CERN), omdat de tweets van beide organisaties gemiddeld meer dan 100 keer worden geretweet.
Het “Twiplomacy” onderzoek heeft als doel te identificeren in hoeverre leiders, regeringen en internationale organisaties Twitter gebruiken. Begin november 2013 heeft Burson-Marsteller meer dan 223 accounts van 101 internationale organisaties geanalyseerd.
“Het begrijpen van het gebruik en de toepassing van social media is essentieel voor effectieve strategische communicatie,” aldus Burson-Marsteller’s wereldwijde voorzitter en CEO Don Baer. “Ons Twiplomacy onderzoek is de standaard geworden voor de industrie en is een belangrijk voorbeeld van wat wij bedoelen met onze nieuwe positionering ‘Burson-Marsteller, Being More’.”
“Het onderzoek illustreert hoe organisaties Twitter op een nieuwe manier kunnen gebruiken met het innovatieve gebruik van hashtags, Twitter Q&As en direct messaging campagnes die een grote impact kunnen hebben ongeacht het aantal volgers,” zegt Jeremy Galbraith, CEO van Burson-Marsteller Europa, Midden Oosten en Afrika. “Het is interessant om te zien dat terwijl de helft van de leiders van international organisaties een persoonlijk Twitteraccount heeft, maar een enkeling zelf tweet.“
Andere belangrijke bevindingen:
Het Wereld Economisch Forum (@Davos) en @GlobalFund hebben sinds kort een direct messaging campagne gestart waarmee zij hun meest invloedrijke volgers op Twitter bereiken om zo hun rapporten en campagnes hoger op de agenda te krijgen. Zij staan ook tussen de enkele accounts die het toestaan dat volgers direct messaging kunnen versturen. Hiermee creëren zij een nieuwe en effectieve manier van tweerichtingsverkeer communicatie.
Lees ook het eerdere Twiplomacy onderzoek: 77,7% van de wereldleiders actief op Twitter [infographic]