Social Media19.11.2013

Beursgenoteerde bedrijven en hun CEO’s op Twitter [Infographic]


beursgenoteerde-bedrijven-en-hun-ceo-s-o.jpg
beursgenoteerde-bedrijven-en-hun-ceo-s-o.jpg

Van alle beursgenoteerde ondernemingen in Nederland heeft 40% geen officieel of openbaar twitteraccount. Slechts een kleine minderheid van de topbestuurders van deze bedrijven is zelf actief op Twitter. De meest ‘social’ CEO’s zijn Kinsbergen (AFC Ajax), Van der Meijden (Exact) en Manders (TMC). Dit blijkt uit een inventarisatie van Porter Novelli en Clipit social media monitoring, waarin het tweetgedrag van ruim 100 Nederlandse beursgenoteerde bedrijven en hun CEO’s 2 maanden onder de loep werd genomen.

Mentions en (re)tweets

Uit het onderzoek blijkt dat beursgenoteerd Nederland en hun CEO’s nog massaal zoekende zijn naar de inzet van Twitter. Zo heeft van de onderzochte fondsen 40% (nog) geen twitteraccount. Veel van de fondsen die wel een account hebben, gebruiken deze helemaal niet of zijn hier weinig actief mee. Kenmerkend is vooral het zenden van informatie. De top 3 beursfondsen met een Nederlandstalig twitteraccount die de meeste (re)tweets en mentions opleveren:

1.       AFC Ajax (totaal 58.582: waarvan 1.623 eigen tweets verzonden)
2.       PostNL (totaal 22.765: waarvan 9.027 eigen tweets verzonden)
3.       KPN (totaal 4.931: waarvan 76 eigen tweets verzonden).

De aantallen tweets en mentions die Ajax weet te realiseren hebben vooral een relatie met de wedstrijden en spelers van de voetbalclub Ajax en veel minder met het bestuur, beleid of financiële resultaten van het fonds. Bij KPN gaat het relatief vaker om berichten die te maken hebben met de dienstverlening: glasvezel, internet, storing, fail en telefoon zijn typerende keywords voor de tweets rondom @KPN.

Meeste tweets

Van alle onderzochte bedrijven heeft 15 procent van de CEO’s een openbaar Nederlandstalig en actief twitteraccount. Deze CEO’s tweeten over het algemeen bescheiden. In totaal zijn er vijftien twitterende CEO’s. Slechts drie van hen hebben meer dan 100 keer getweet in de geanalyseerde twee maanden. De vijftien CEO’s samen verstuurden ruim 600 tweets. De twitterende topmannen zijn naast een voetbalclub vooral afkomstig van tech georiënteerde bedrijven. De top drie twitterende CEO’s die de meeste tweets (eigen tweets, mentions en retweets) opleveren ziet er als volgt uit:

1.       Michael Kinsbergen, @mkinsbergen, AFC Ajax (295 waarvan 17 eigen tweets).
2.       Erik van der Meijden, @erikmeijden, Exact (178, waarvan 35 eigen tweets).
3.       Thijs Manders, @thijsmanders, TMC Group (107 waarvan 48 eigen tweets).

Deze drie zijn verantwoordelijk voor maar liefst 95% van alle verstuurde tweets van de 15 actief twitterende CEO’s.

Veel retweets, weinig dialoog

Michael Kinsbergen tweet zelf niet veel (17 keer), maar zijn zeldzame tweets worden wel massaal geretweet, vermoedelijk door Ajax-supporters. Het gaat dan ook veelal over wedstrijden van Ajax en nergens over beleidsaangelegenheden. Ook proberen supporters in contact met Kinsbergen te komen via de vele @mentions. Hij reageert niet op deze tweets. Erik van der Meijden tweet vooral over Exact, bijvoorbeeld over de groei van Exact op de beurs, Exact-initiatieven en over zijn mediaoptredens. Van der Meijden gaat wel in dialoog, onder andere met Exact-werknemers. Thijs Manders tweet zelf het meest van de drie topbestuurders en de tweets zijn ook divers qua onderwerp. Het gaat veelal niet direct over het eigen bedrijf TMC maar over beurs-, innovatie- en technieuws en incidenteel over eigen initiatieven als klantevents en TMCwoLab. Manders gaat nauwelijks zelf in dialoog op Twitter.

Veel CEO’s zoeken naar een relevante invulling van Twitter. De kracht van Twitter is juist de snelheid van nieuwsvoorziening,” zegt Juriaan Vergouw, Head of Digital van Porter Novelli naar aanleiding van het onderzoek. “Twitter heeft voor een boegbeeld als de CEO een belangrijke toegevoegde waarde om op deze snelle nieuwsvoorziening in te springen. Bijvoorbeeld om beleidskeuzes nader toe te lichten of in geval van een crisis actief naar buiten te treden en in dialoog te gaan om het herstel van vertrouwen te bespoedigen. In combinatie met een social newsroom op de corporate website kan dit het nieuws beter duiden. Maar dan moet je wel eerst als CEO en bedrijf je social kanalen geclaimd en up- and-running hebben.”

Hoogste pr-waarde

Wat leveren de (re)tweets en mentions van de beursfondsen nu op aan pr? De hoogste pr-waarde van tweets wordt gecreëerd door AFC Ajax, gevolgd door PostNL en Heijmans. AFC Ajax creëert met zijn tweets een pr-waarde van ruim 36 miljoen euro en is daarmee verantwoordelijk voor 90% van de totale pr-waarde van alle fondsen. De tweets van de Amsterdamse voetbalclub betreft in slechts 3% van de gevallen eigen berichten. Oorzaak van de hoge pr-waarde van Ajax-tweets is het hoge aantal followers (nov: 278.561) die ook voor veel retweets zorgen. Veel huidige Ajax-spelers en prominente ex-Ajax voetballers en thans stafleden als Frank & Ronald de Boer (nov: 129.804) en Edwin van der Sar (nov: 740.025) hebben bijvoorbeeld veel volgers. PostNL volgt op gepaste afstand met een pr-waarde van ruim één miljoen. Met de eigen tweets genereert het postbedrijf nog altijd ruim driekwart (77%) van de pr-waarde. De eigen tweets van Heijmans zorgen voor 88% van de totale pr-waarde en helpen het bouwbedrijf zo de top 3 in.

infographic-compleet.jpg
infographic-compleet.jpg
...

Verder lezen over Beurs

​Bitcoin ETF’s zijn goedgekeurd: ‘Geen oké voor Bitcoin zelf’

Er is nu een officiële manier om geld te verdienen met een onofficieel betaalmiddel. Bitcoin heeft nu zijn eigenlijk exchange traded fund: Bitcoin ETF. Het betekent dat je ook als je geen Bitcoin wil bezitten, toch geld...

Online11.01.2024

​Bitcoin ETF’s zijn goedgekeurd: ‘Geen oké voor Bitcoin zelf’

​Bitcoin-koers stijgt en daalt razend snel door nepnieuws

Bitcoin-liefhebbers zitten al een paar dagen met geknepen billen, want vandaag zou de SEC bekend gaan maken of de Bitcoin ETF er mocht komen. Echter was het wel de SEC op X/Twitter die zei dat de EFT’s waren goedgekeur...

Online10.01.2024

​Bitcoin-koers stijgt en daalt razend snel door nepnieuws

​Wat is een Bitcoin ETF en wat doet het met de koers?

Bitcoin gaat mogelijk nieuwe fase in met Bitcoin ETF. Het lijkt erop dat de Amerikaanse beurstoezichthouder SEC met vermogensbeheerders om tafel is om de ETF aan te gaan bieden. Maar wat is zo’n ETF en wat kan het voor...

Online09.01.2024

​Wat is een Bitcoin ETF en wat doet het met de koers?

RIP E3: over uit met de gamebeurs – de 10 leukste E3-momenten

E3 is niet meer. We hebben eerder al besproken hoe het toch komt dat E3 al jaren kwakkelde: een vervelende cocktail van meerdere dingen: van het coronavirus, van online mogelijkheden, van andere events en van een in het...

Gaming12.12.2023

RIP E3: over uit met de gamebeurs – de 10 leukste E3-momenten

De vijf gekste gadgets van IFA 2023

Techbeurs IFA is in volle gang en daar kom je wel eens wat bijzondere gadgets tegen. Natuurlijk zijn er de standaard televisies, wasautomaten en hoofdtelefoons die over het algemeen alle ruimte innemen, maar als je goed...

Gadgets01.09.2023

De vijf gekste gadgets van IFA 2023

E3 gaat niet door: dit is wat dat eigenlijk betekent

E3 2023 gaat niet door. Een daarmee gaan waarschijnlijk E3 2024, E3 2025 en ga zo maar door ook geen doorgang vinden. De Electronic Entertainment Expo was ooit een van de grootste game-evenementen ter wereld. De grootste...

Gaming31.03.2023

E3 gaat niet door: dit is wat dat eigenlijk betekent

Motorbeurs na 2 jaar weer in Utrecht: volop elektrisch

Het motorseizoen staat weer voor de deur. Voorheen betekende dit altijd dat we aftrapten met de Motorbeurs in de Jaarbeurs in Utrecht. Dat was echter na twee jaar corona niet het geval. Dit jaar weer wel, als vanouds: va...

Events25.02.2023

Motorbeurs na 2 jaar weer in Utrecht: volop elektrisch

Iedereen skipt: wat blijft er over van de grote gamebeurs E3?

Na jaren niets -of probeersels- is er eindelijk weer een echte Electronic Entertainment Expo. E3 strijkt dit jaar weer als vanouds neer in Los Angeles voor dagen aan game-aankondigingen, demo’s en schreeuwerige stands....

Gaming31.01.2023

Iedereen skipt: wat blijft er over van de grote gamebeurs E3?

Verder lezen over Infographic

Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25

Electronic Arts heeft onthuld hoe fans wereldwijd aan de slag zijn gegaan met EA Sports FC 25, vanaf de vroege toegang tot en met de eerste 25 dagen na de wereldwijde release op 27 september. Een wereldwijde community van spelers uit meer dan 200 landen heeft samen inmiddels al ruim 1,7 miljard wedstrijden gespeeld in alle beschikbare modi en tot nu toe een indrukwekkend totaal van 4,3 miljard doelpunten gescoord.

Gaming31.10.2024

Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25

De voordelen van visuele content in e-learning

Visuele content is cruciaal in e-learning om de betrokkenheid van de leerlingen te verhogen. Afbeeldingen, video's, infographics en animaties trekken de aandacht en kunnen helpen om complexe informatie op een begrijpelijke en aantrekkelijke manier over te brengen.

DC Business13.06.2024

De voordelen van visuele content in e-learning

​Virtual twins: nieuwe troef voor klinische studies?

Tijdens de zoektocht naar geschikte COVID-19-vaccins werden klinische studies onder allesbehalve ideale omstandigheden uitgevoerd. Virtual twin-technologie bleek een waardevol hulpmiddel, met een grote potentie voor de t...

DC Business07.10.2021

​Virtual twins: nieuwe troef voor klinische studies?

10 banen die 10 jaar geleden nog niet bestonden [Infographic]

Fiverr werd in 2010 opgericht in Tel Aviv, Israël. Het bedrijf biedt een platform voor freelancers om diensten aan klanten wereldwijd aan te bieden. Dit jaar bestaan ze dus 10 jaar. En dus hebben ze een lijstje gemaakt...

Vacatures26.02.2020

10 banen die 10 jaar geleden nog niet bestonden [Infographic]

Social Media Cheat Sheet voor 2020

2020 komt steeds dichterbij. Dat betekent dat het weer tijd is voor een nieuw social media cheat sheet. Social media platforms blijven eigenlijk constant de bestandsformaten en afmetingen van afbeeldingen veranderen. Daa...

Social Media10.12.2019

Social Media Cheat Sheet voor 2020

[Infographic] Segmentatie versus Personalisatie

De termen segmentatie en personalisatie worden vaak in één adem genoemd. Toch zijn ze niet hetzelfde. De termen staan voor twee verschillende en bijzonder effectieve manieren in je marketingaanpak. Maar wat is precies...

E-mail25.02.2019

[Infographic] Segmentatie versus Personalisatie

advertorial
Wat ligt er voor jou onder de kerstboom?

Nederlanders kopen tijdens deze periode voor de feestdagen weer massaal hun kerstcadeaus online. Het is een cijfer dat ieder jaar weer blijft toenemen. En de verwachting is dat dit de komende jaren door blijft zetten. Zo...

Online23.12.2018

Wat ligt er voor jou onder de kerstboom?

Nederland gaat voor keuzevrijheid
Het Social Media Cheat Sheet voor 2019

Met een nieuw jaar voor de deur, is het ook weer tijd voor een nieuw social media cheat sheet. De verschillende social media platformen blijven de afmetingen en bestandsformaten van afbeeldingen veranderen. Tijd dus voor...

Social Media11.12.2018

Het Social Media Cheat Sheet voor 2019