Hoe zou het eigenlijk zijn met Twitter? Goeie vraag, er zijn wel weer meer gebruikers, en die tweeten nog vaker dan ooit te voren. In de Tour de France is Twitter een begrip, ieder zichzelf respecterend sportmedium quote dagelijks de meest opvallende tweets van wielrenners, mensen worden ontslagen door hun Twittergebruik, Lady Gaga inmiddels meer dan 10 miljoen volgers heeft en ga zo maar door.
Maar dat beantwoord niet de vraag hoe het gaat met Twitter. Waar Google+ de wereld bombardeert met updates, blogs bol staan met berichtgeving over het sociale netwerk van Google en Facebook er dwars doorheen komt met nieuwe producten zwijgt Twitter. Nog steeds geen update, geen innovaties, no news, no nothing.
In Palo Alto vinden ze het niet zo vreemd. Wisselingen in de top van bedrijf, CEO’s die er complete bedrijven naast managen (Dorsey is ook de CEO van Square) en belangrijke productmanagers die opstappen. Het klint niet goed. Robert Scoble, meestal meer dan goed geinformeerd haalt op Google+ behoorlijk hard uit naar Jack & Co :
1. There’s very little curiosity inside the product team at Twitter. Quick, name a poweruser who works at Twitter. I can’t. In fact, some of my friends have analysed the people who work at Twitter and most don’t follow many people, most don’t tweet very often, most don’t interact with other people very often. These are attributes of people who will design new features. There is also a decided bent against heavy users, which is biasing that team toward inaction rather than anything interesting.
2. Until Jack came back engineers were being held back from shipping new features. I’ve heard of lots of disgruntled engineers working inside Twitter from a wide variety of people. Lately they say it’s more fun to work at Twitter again (I guess it’s not if you are getting fired like these four, though).
3. I’ve talked to a few investors in Twitter and there was consistent feedback that bad hires had been done in the move to rapidly expand. Of course, everyone has an opinion here. I bet the four folks who got fired today will have a different tune to sing.
4. Partners are complaining that Twitter doesn’t know what it wants to be and doesn’t have a consistent story of how it wants to proceed with partnerships. This demonstrates managerial troubles that I’m sure Jack is being forced to deal with.
De kritiek liegt er niet om en wie Twitter volgt zal moeten toegeven dat er weinig gebeurd. Nu Google+ via alle denkbare kanalen opduikt en Twitter is verdwenen uit de landingspagina’s van de zoekmachine moeten alle lampen op het hoofdkwartier van Twitter inmiddels op rood staan. Twitter je moet aan de bak, en rap ook, anders is de uitspraak van Dick Costolo “We’ve only achieved 1% of what Twitter can be” niet meer dan een briesje in de storm die Google+ en Facebook weten te ontwikkelen.