15.06.2010
Social Media

Twitter kreunt en kraakt

By: Leon Krijnen

BlogSocial Media
twitter-kreunt-en-kraakt.jpg
twitter-kreunt-en-kraakt.jpg

Twitter wordt sinds vanmorgen vroeg geplaagd door ernstige technische problemen. Gebruikers van het sociale netwerk krijgen veel foutmeldingen als ze een Tweet proberen te plaatsen, en van veel gebruikers zijn alle oude berichten spoorloos.

Een Tweet die niet geaccepteerd wordt, duikt een half uur later soms vier of vijf keer op in de ’timeline’ van de gebruiker. Soms lijkt alles weer goed na het verversen van de browser, waarna alles weer net zo snel weer verdwijnen. Wie een bericht probeert te plaatsen of de pagina probeert te verversen ziet regelmatig de ‘Failwhale’ opduiken, de glimlachende walvis, het vaste symbool bij problemen op Twitter. Regelmatig is een Internal Server Error het resultaat van een actie. Wie zich abonneert op twitter.com/support ontvangt updates van de problemen, als die tenminste doorkomen.

Nieuws en analyses over de problemen van Twitter verspreiden zich nu snel via andere kanalen op het net. Ga voor het nieuws naar Google News en vraag daar om ‘twitter problems‘.

Volgens Stephen Shankland op CNet begonnen de problemen maandagavond om 20:00 in Californië, 05:00 vanmorgen in Nederland. Een upgrade van het platform van Twitter is volgens hem niet volgens planning verlopen. Volgens een mededeling op Twitter/support kan het nog de hele dag duren voordat de boel weer op orde is.

Wat betreft stabiliteit en ‘uptime’ doet Twitter het overigens een stuk beter dan een jaar of langer geleden, toen iedere gebruiker de ‘Failwhale’ meerdere malen per dag voor zijn kiezen kreeg.

Minder problemen bij Twitter, die elders meer problemen opleveren. Nog maar een jaar geleden was Twitter alleen maar een platform van individuele gebruikers. Nu niet meer: honderdduizenden bedrijven over de hele wereld leunen zwaar op Twitter als communicatie- en marketingmiddel. Daarnaast zijn er verschillende andere sociale netwerken, zoals Facebook, Hyves, Linkedin en Google Buzz, die Twitter op de een of andere geïmplementeerd hebben.

Bedrijven, die zelf veel tijd in de ontwikkeling van hun Twitter gestoken hebben, kunnen niet meer doen dan wachten. Twitter is nog steeds gratis voor alle gebruikers. Er zijn met die bedrijven geen contracten of Service Level Agreements afgesloten. Op basis daarvan zouden ze aanspraak kunnen maken op een schadevergoeding in een of andere vorm. Of dat in de nabije toekomst wel kan is de vraag. Twitter is niet beursgenoteerd, draait op grote investeerders en maakt geen omzet en andere cijfers bekend.

Zie ook: De financiën van Twitter

Share this post