Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Los van de vraag die velen stellen “hoe je met Twitter geld kunt verdienen” zijn het vooral marketeers die zich afvragen hoe je Twitter kunt inzetten voor commerciële doeleinden.
De marketingafdeling van het Britse Moonfruit, een bedrijf dat gratis tools aanbiedt voor het bouwen van websites, stelde zich ook die vraag en bedacht een campagne op Twitter waarbij er tien gratis MacBook Pros waren te winnen.
Twitter-gebruikers moesten daarvoor de hashtag #moonfruit in hun tweets plaatsen om in aanmerking te kunnen komen voor een van de Macbooks, daarbij was het natuurlijk ook de bedoeling om het bedrijf op Twitter te gaan volgen (@moontweet). De actie was een mega succes (beëindigd 7 juli) en haalde op het hoogtepunt de 250 tweets per/minuut waarmee ze Michael Jackson, Iran en Wimbledon op basis van populariteit wisten te verslaan.
Daarmee was de campagne van Moonfruit goed voor bijna 2.5% van alle tweets op het web en stond deze bij Twitter trends op plaats 1. Echter na een aantal dagen verwijderde Twitter de campagne uit de trend statitieken. (check #hashtag). Twitter wilde zelf niet reageren op de verwijdering.
Iedereen mag zelf bepalen of dit nu een slimme actie was en dat dit typisch een voorbeeld is van hoe je een marketing campagne op Twitter kunt opzetten. Daarnaast blijft het de vraag of Twitter terecht de actie uit de statistieken verwijderde. Sommige zullen zeker hun vinger opsteken en zeggen dat het pure spam is. Maar Twitter is een open systeem en biedt juist volop mogelijkheden voor dit soort virale campagnes.
Moonfruit zelf heeft z’n eigen visie over de verwijdering van Twiiter: “the campaign sets a dangerous precedent and could have implications for how Twitter is used and abused by marketers . . . it’s certainly their right to protect their network and technology investment“. En natuurlijk hadden ze deze conclusie liever van Twitter zelf vernomen.
Het complete en zeer leerzame Moonfruit Twitter Marketing Campaign Report kun je terug lezen op Social-Bug.com. Campagne resultaten:
Launched Tuesday June 30 2009 : 444 followers
Ended Tuesday July 7 2009 : 44,113 followers
Traffic to Moonfruit.com : Increased 600%
Sign Ups : Increased 100%
Afbeelding (Twitpic) gemaakt door Anne Taylor voor de actie (PicFog) van Moonfruit.
Verder lezen over Twitter
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media04.11.2024
X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen
Social Media31.10.2024
Happy Halloween: de leukste posts en inhakers
Social Media27.10.2024
Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral
Social Media26.10.2024
Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio
Social Media09.10.2024
Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen
Social Media24.09.2024