Social Media11.07.2009

Moonfruit : Twitterlesje voor marketeers


moonfruit-twitterlesje-voor-marketeers.jpg
moonfruit-twitterlesje-voor-marketeers.jpg

Los van de vraag die velen stellen “hoe je met Twitter geld kunt verdienen” zijn het vooral marketeers die zich afvragen hoe je Twitter kunt inzetten voor commerciële doeleinden.

De marketingafdeling van het Britse Moonfruit, een bedrijf dat gratis tools aanbiedt voor het bouwen van websites, stelde zich ook die vraag en bedacht een campagne op Twitter waarbij er tien gratis MacBook Pros waren te winnen.

Twitter-gebruikers moesten daarvoor de hashtag #moonfruit in hun tweets plaatsen om in aanmerking te kunnen komen voor een van de Macbooks, daarbij was het natuurlijk ook de bedoeling om het bedrijf op Twitter te gaan volgen (@moontweet). De actie was een mega succes (beëindigd 7 juli) en haalde op het hoogtepunt de 250 tweets per/minuut waarmee ze Michael Jackson, Iran en Wimbledon op basis van populariteit wisten te verslaan.

Daarmee was de campagne van Moonfruit goed voor bijna 2.5% van alle tweets op het web en stond deze bij Twitter trends op plaats 1. Echter na een aantal dagen verwijderde Twitter de campagne uit de trend statitieken. (check #hashtag). Twitter wilde zelf niet reageren op de verwijdering.

Iedereen mag zelf bepalen of dit nu een slimme actie was en dat dit typisch een voorbeeld is van hoe je een marketing campagne op Twitter kunt opzetten. Daarnaast blijft het de vraag of Twitter terecht de actie uit de statistieken verwijderde. Sommige zullen zeker hun vinger opsteken en zeggen dat het pure spam is. Maar Twitter is een open systeem en biedt juist volop mogelijkheden voor dit soort virale campagnes.

Moonfruit zelf heeft z’n eigen visie over de verwijdering van Twiiter: “the campaign sets a dangerous precedent and could have implications for how Twitter is used and abused by marketers . . . it’s certainly their right to protect their network and technology investment“. En natuurlijk hadden ze deze conclusie liever van Twitter zelf vernomen.

Het complete en zeer leerzame Moonfruit Twitter Marketing Campaign Report kun je terug lezen op Social-Bug.com. Campagne resultaten:

Launched Tuesday June 30 2009 : 444 followers
Ended Tuesday July 7 2009 : 44,113 followers
Traffic to Moonfruit.com : Increased 600%
Sign Ups : Increased 100%

Afbeelding (Twitpic) gemaakt door Anne Taylor voor de actie (PicFog) van Moonfruit.


Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Twitter

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Deze week was het qua viral content vooral de rellen in Amsterdam wat de klok sloeg. Dat is echter niet het enige dat viral ging, kijk mee.

Social Media17.11.2024

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Vind je het allemaal niet meer zo gezellig op social medium X? Dat kan. Het social medium is erg veranderd sinds het Twitter niet meer is.

Social Media13.11.2024

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen

Er zijn veel veranderingen doorgevoerd sinds X geen Twitter meer is. De nieuwste verandering is dat mensen die je hebt geblokkeerd nu toch je posts kunnen lezen.

Social Media04.11.2024

X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Gelukkig waait Halloween steeds meer over naar ons land en doen we vooral graag mee qua decoraties, al zal het nooit zo hevig zijn als in de Verenigde Staten.

Social Media31.10.2024

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Deze week zijn er weer veel toffe dingen viral gegaan, waarbij gek genoeg enkele Sesamstraat-personages de boventoon voeren.

Social Media27.10.2024

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio

T150 klaar in 3:25. Te veel tijd gespendeerd aan het afmaken van minions in plaats van elites. Had potentie om onder de 3 minuten te eindigen.

Social Media26.10.2024

Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio

Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen

Wraakporno richt de meeste schade aan in de eerste 48 uur. Dat is problematisch, want zo snel kun je het vaak niet offline laten halen.

Social Media09.10.2024

Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen

Mensen die je blokkeert op X kunnen je posts gewoon zien

Elon Musk steekt niet onder stoelen of banken dat hij de blokkeerknop op X maar niks vindt: de eerste stap richting de exit is gezet.

Social Media24.09.2024

Mensen die je blokkeert op X kunnen je posts gewoon zien