Technology15.12.2023

Zuid-Limburg wil een internationale hyperloop bouwen


De hyperloop is een supersnelle trein die met magnetische levitatie (maglev) net boven ‘het spoor’ zweeft en daardoor snelheden van vele honderden kilometers per uur kan halen. Een serieus alternatief voor vliegen dus, mits er een goede infrastuctuur aangelegd wordt. Er zijn ook ontwerpen waarbij de hyperloop ‘trein’ in een buis geplaatst wordt. Dan kunnen zelfs snelheden tot, in theorie, 1000 kilometer per uur mogelijk worden. Wereldwijd wordt er al mee geëxperimenteerd, in China rijden al hyperloop-treinen rond en ook Nederland spreekt een woordje mee met het Delft Hyperloop project.

Hyperloop tussen Heerlen en Aken

In Zuid-Limburg zijn deze week de eerste plannen ontvouwd om een internationale hyperloop te gaan bouwen. Dat moet gerealiseerd worden op het industrieterrein Avantis, dat deels in Nederland en deels in Duitsland ligt. De bedoeling is om een hyperloop testtraject te bouwen tussen Heerlen en Aken. Voor wie niet zo bekend is met de topografie in het Zuid-Oosten van ons land, we spreken dan over een afstand van zo’n 20 kilometer.

Dat is niet bepaald een traject waar je de 1000 kilometer per uur zult halen. Ja, hyperloops kunnen razendsnel acceleren en decelleren, maar je wilt natuurlijk voorkomen dat je passagiers tegen de ramen plakken tijdens het starten en stoppen. In de praktijk kan een hyperloop binnen een kilometer na vertrek al zo’n 400 km/h ‘rijden’ en ongeveer dezelfde afstand is nodig om weer tot stilstand te komen. Op een testtraject van 20 kilometer kan dan dus een kleine 18 kilometer op volle snelheid afgelegd worden. Overigens heeft een hyperloop voor de acceleratie naar 1000 km/h in theorie – want dat is nog nooit getest – ongeveer 15 kilometer nodig.

Testtraject van drie tot vijf kilometer

Enfin, als alles volgens planning verloopt in Zuid-Limburg, dan wordt het hyperloop testtraject tussen Heerlen en Aken in de tweede helft van dit decennium gerealiseerd (2026 – 2030). Die zal overigens niet echt tussen Heerlen en Aken gebouwd worden. De initiatiefnemers spreken over een testtraject dat tussen de drie en vijf kilometer lang is. De eerste fase, die binnenkort moet beginnen, is het uitvoeren van een haalbaarheidsstudie. Daarvoor hebben de beide gemeentes (Parkstad en Aken) zo’n 100.000 euro beschikbaar gesteld.

De bouwer van de hyperloop, Hardt Hyperloop, heeft al een testcentrum in Veendam. Daar wordt de komende jaren onder andere gewerkt aan de magnetische aandrijving, maar ook het wisselen van ‘sporen’ en andere praktische zaken.

Behalve de Zuid-Limburgse grensregio, is Hardt Hyperloop ook in gesprek met andere gemeenten en regio’s. Daarom kunnen ze nu nog niets zeggen over de kans dat de test hyperloop inderdaad tussen Heerlen en Aken gerealiseerd gaat worden. Maar een woordvoerder van de fabrikant laat tegenover de Limburger wel weten dat het internationale karakter van de Zuid-Limburgs-Duitse locatie wel een voordeel is.

Foto’s via: Hardt Hyperlooop

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Innovatie

Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024

Hun cloudtechnologie voor bedrijven in de hospitalitysector resulteerde in een ongekende groei voor Mews – en dit is nog maar het begin. Nadat het bedrijf begin 2024 de unicorn-status behaalde, is Mews nu uitgeroepen tot het snelst groeiende bedrijf van Nederland, zo blijkt uit onderzoek van Erasmus Centre for Entrepreneurship. 

Nieuws06.11.2024

Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024

Winnaar van de Top 250 Golden Scaler Award
Deze hypermoderne tank stelt je hele beeld van de legertank bij

Zeg je tank, dan denk je al gauw aan een gigantisch, groen geschilderd gevaarte met rupsbanden. Maar, niet lang meer: deze tank verandert dat.

Technology29.10.2024

Deze hypermoderne tank stelt je hele beeld van de legertank bij

‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’

Het is wetenschappers gelukt om twee mensen apart van elkaar in slaap een gesprek te laten hebben in die dromen.

Technology18.10.2024

‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

Op 8 oktober ontving de gemeente Den Haag als eerste en enige Nederlandse stad het EU missie label ‘100 klimaat neutrale en slimme steden in 2030’. Ze krijgen deze erkenning omdat de gemeente Den Haag in Europa koploper is met haar innovatieve klimaatactiviteiten en -ambities. Deze erkenning is een steun in de rug voor de Haagse inwoners, ondernemers en met name de ondertekenaars van he Haags Klimaatakkoord.

Nieuws08.10.2024

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Backbase, de ontwikkelaar van het Engagement Banking Platform, opende vandaag zijn wereldwijde hoofdkantoor aan de Oosterdoksstraat 114 in Amsterdam. Deze verhuizing is meer dan alleen een adreswijziging; het is een nieuwe stap voorwaarts in de missie van het bedrijf om bankieren opnieuw vorm te geven en de klant centraal te stellen.

DC Business07.10.2024

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden

In een land waarin veel beginnende ondernemingen zich zorgen maken over het ondernemersklimaat en investeringen in Nederlandse start-ups fluctueren, weten sommige jonge, startende bedrijven toch op te vallen.

Startups30.09.2024

10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden

Dit device biedt de oplossing voor hoge terugleverkosten

IQ NRG introduceerde eerder deze week een Zonnedimmer, daarmee kunnen eigenaren van zonnepanelen voorkomen dat ze moeten betalen voor het terugleveren van stroom en dus onnodige terugleverkosten hebben.

Gadgets20.09.2024

Dit device biedt de oplossing voor hoge terugleverkosten