Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Er zijn een aantal jaar geleden op verschillende plekken tests gestart met zonnepanelen op de weg. In Frankrijk werden er panelen geplaatst in Tourouvre-au-Perche in Normandië en ook in Amerika is Solar Roadways er in geslaagd om een aantal panelen neer te leggen, die naast de zonnepaneel-functie ook nog eens LEDS hebben om borden te vervangen en zichzelf kunnen verwarmen om nooit besneeuwd te raken.
Na een flinke tijd op de weg blijken de opbrengsten van die panelen echter allemaal niet je van het. De weg in Frankrijk genereert ongeveer 400 kWh per dag, wat de helft minder is dan de originele schatting. Belangrijker is echter de capaciteitsfactor. Die berekent de efficiëntie van de panelen door de gemiddelde opbrengst te delen door het maximale rendement. Dat komt uit op 4 procent. Een nabijgelegen bank zonnepanelen heeft een efficiëntie van 14 procent. Tel daarbij op dat de ‘gewone’ zonnepanelen maar een tiende kost van wat de kosten voor het kleine stukje zonneweg waren en dan weet je dat de technologie er nog niet klaar voor is.
De prijs is toch het grote probleem: de 2.800 vierkante meter kostte 5 miljoen euro om te installeren en dat is een kost van meer dan 11.000 euro per kW. Als een zonnefarm dan maar 1.200 euro per kW kost moet je wel heel dringend om plek verlegen zitten om dat toch als weg te gaan leggen.
Geen energie, toch handig?
In Amerika is het ongeveer hetzelfde verhaal. Daar is de capaciteitsfactor een schamele 0,78 procent, dus dat is echt heel erg. Daarbij moet wel gezegd worden dat je daarvoor natuurlijk wel de LEDs hebt die verkeersborden kunnen vervangen. De verwarmingsplaten trekken dusdanig veel energie uit de panelen dat als die constant moeten draaien de effectieve opbrengst eigenlijk nul is, maar dat zou theoretisch gezien nog steeds nuttig kunnen zijn in gebieden waar het vaak sneeuwt: je hebt dan nog steeds een weg die niet kan dichtsneeuwen en waar je informatie op kunt tonen, die effectief ook geen energie kosten en waar je alleen maar de aanlegkosten voor hebt.
Een bijkomend probleem voor ‘gewone’ zonnepanelen als wegen is dat er relatief gezien niet zo heel veel plek wordt ingenomen door wegen. Het aantal gebouwen per vierkante kilometer neemt in de meeste landen beduidend meer oppervlakte in beslag dan wegen doen, dus het is eigenlijk veel efficiënter om zonnepanelen gewoon op daken te zetten. Dan staan ze onder een hoek, wat beter is voor de opbrengst. Ook worden ze niet kapotgemaakt door dingen die er overheen gaan of random idioten, worden ze niet elke paar seconden in de schaduw gezet omdat er iets overheen gaat en – niet onbelangrijk – kost het maar een fractie zo veel om ze te installeren.
Conclusie: de mensen van Solar Roadways hebben nog wel iets van een idee voor bepaalde gebieden met die zonnepanelen/verwarmingscombo, maar voor de rest moeten we gewoon lekker allemaal zonnepanelen op daken zetten. Daar komen ze beduidend beter tot hun recht.
[Afbeeldingen © – Adobe Stock]
Verder lezen over Auto
Automotive15.11.2024
De mooiste auto’s uit de geheime collectie van Alfa Romeo
Gadgets13.11.2024
Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Automotive30.10.2024
Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF
Automotive24.10.2024
De automatische noodrem op auto’s redt meer levens dan ooit
Automotive23.10.2024
10 mooie auto-verhalen uit het Alfa Romeo Museum
Automotive18.10.2024
Rivian laat je auto er als KITT van Knight Rider uitzien
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Verder lezen over Duurzaam
Automotive20.11.2024
COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
DC Business14.11.2024
Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda
voor groei, innovatie en duurzaamheidAdvertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Technology04.11.2024
Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij
Lifestyle31.10.2024
Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024
Lifestyle23.10.2024
3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Verder lezen over Technology
Technology05.11.2024
Man creëert een werkende e-bikebatterij van weggegooide vapes
Technology19.10.2024
10 momenten dat The Sphere in Las Vegas er fantastisch uitzag
Technology06.08.2024
AI-toekomst schudt op zijn grondvesten met kelderende Big Tech-aandelen
Technology15.07.2024
De Nijmeegse Vierdaagse start met een digitale vluchtstrook
Technology11.07.2024
Man dacht Iron Man te zijn maar zijn eigen EHBO faalt
Technology09.07.2024
De ruimte ruikt naar… rotte eieren?
Startups27.06.2024
In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen
Automotive07.06.2024