Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Zalando doet een test met 3D-technologie en Artificial Intelligence (AI) om ervoor te zorgen dat er minder items retour worden gestuurd. Steeds meer modemerken en retailers gebruiken algoritmen en 3D-bodyscanners om het aantal retouren terug te dringen. Dat is vooral goed toepasbaar om te bepalen of een bepaald product goed past bij specifieke maten, zo meldt Vogue Business. Ook Nike maakt gebruikt van 3D-technologie.
Testen op Europees hoofdkantoor
Zalando is begonnen met testen op het Europese hoofdkantoor in Berlijn. Modellen passen daar honderden items, zodat zoveel mogelijk data verzameld kan worden. Een assistent vraagt de modellen vervolgens hoe de kleding zit en op welke plekken het strak of juist losser valt. Per dag passen modellen ongeveer 110 items. Dat zijn op dit moment jurken, schoenen en mannenshirts en jeans. Op deze manier wil Zalando het voor elkaar krijgen om ongeveer 80 procent van het assortiment in deze categorieën in kaart te brengen.
Waarschuwen als items te groot of klein zijn
Een van de maatregelen die Zalando heeft genomen om het aantal retouren te reduceren, is om klanten te waarschuwen als items groter of kleiner vallen dan de maat suggereert. Dat helpt enigszins, maar is niet accuraat genoeg. Asos, de grootste Europese concurrent van Zalando, maakt ook gebruik van ‘fit software’, waarbij ze klanten vragen om de leeftijd, lengte, gewicht en maten voordat ze suggesties te zien krijgen. Foot Locker doet hetzelfde en heeft daarmee het aantal retouren met 14% teruggebracht.
Retouren groot probleem voor webshops
Webshops kampen met enorme hoeveelheden items die retour komen en Zalando wil hier iets aan doen. Ze hebben een groot aanbod aan ‘fast fashion’, met relatief goedkope items die consumenten aanschaffen zonder er lang over na te denken. Duitsland is de grootste afzetmarkt voor Zalando, meer dan de helft van de aankopen wordt retour gestuurd en dat is het hoogste aantal retouren van Europa. Kleding en schoenen worden vaak teruggestuurd omdat de maat niet goed is. Nieuwe technologieën kunnen ervoor zorgen dat die aantallen worden teruggeschroefd.
Sommige webshops overwegen om consumenten die vaak items retourneren, te gaan beboeten of op een ‘blacklist’ te plaatsen. Of ze sturen geen retourbrief mee met de bestelling, zodat de stap om iets terug te sturen groter wordt. Toch lijken deze maatregelen vooral averechts te werken, want een webshop wil klanten ook niet kwijtraken. De nieuwe technologie gaat ervoor zorgen dat klanten nog dichterbij de ervaring van een paskamer aan huis komen.
Verder lezen over Retail
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterDC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023